3814
Sök

Bromspedal ovanligt "hög" (2-3 cm högre än gaspedalen) efter byte av bromsar

* Voff voff *
10 595 Inlägg
16 april 2020
#21
Sett till hur systemet fungerar och hur kontakter och annat är monterade så är det omöjligt att byta läge på pedalen med mindre än att man böjer själva pedalen. Detta har jag dock svårt att tro att verkstaden på eget bevåg skulle ha gjort... Och har dom gjort det har dom ju lagat din bil.

Så nej, jag tror samma som nämnt ovan att du helt enkelt tänker på det nu eftersom bromsen kanske tar lite högre och pedalkänslan kanske blivit en lite annan efter byte till nya fräscha bromsar.

För det är helt normalt att bromspedalen sitter något högre än gasen, sannolikt av säkerhetsskäl, på alla bilar!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 009 Inlägg
16 april 2020
#22
TS. Kan du inte köra med bilen och försiktigt trycka ner bromsen med vänsterfoten samtidigt som du gasar med högerfoten? När bromsljusen tänds bör bilen uppföra sig annorlunda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 250 Inlägg
16 april 2020
#23
torsen skrev:
Det kan inte vara så att det ska finnas ett gummi eller något annat som ska dämpa ljudet när man (vårdslöst) släpper upp bromspedalen, och detta "dämpgummi" på bromspedalens ovansida numera saknas?

Du är nog nåt på spåret!

Faktum är att ja råkade fippla bort ett plastanslag på min Megane, när jag bökade för att få ur fläktmotorn till kupefläkten.
Det som hände var att bromspedalen gick lite högre upp, och att bromsljuset lyste då och då.
När detta hände gick ASP in (tror jag det var) och felkoder sattes på hjulsensor mm mm.
Detta tills grannen fick se att bromsljuset blinkade, då och då.

Nu syns det kanske inte på bromsljuset, på just denna bil... Men kolla på en annan liknande bil, hur det ser ut med viloläget på pedalen. Vad som stoppar.
Senast redigerat av Meaganeowner (16 april 2020)

2 250 Inlägg
16 april 2020
#24
Och, jag har INTE haft sönder någon bromsljuskontakt.

Numer inga felkoder o s v.

Jag trädde på en bit av en armerad gummislang, på "pedalstoppen"

Nu kört 1000 mil, utan onödig mortionering av bromsar.

Alltså det som påstås om inkörning av nya bromsar är bluff! I vart fall att det skulle ha något med pedalens läge att göra.


En TV-nasare jag kände, körde med fel på "filimasardioden".
Gjorde sig fina pengar på detta, även om det bara var en kallödning eller sökring som gått (tjock-tv).
Senast redigerat av Meaganeowner (16 april 2020)

33 Inlägg
17 april 2020
Trådstartare
#25
Meaganeowner skrev:
torsen skrev:
Det kan inte vara så att det ska finnas ett gummi eller något annat som ska dämpa ljudet när man (vårdslöst) släpper upp bromspedalen, och detta "dämpgummi" på bromspedalens ovansida numera saknas?

Du är nog nåt på spåret!

Faktum är att ja råkade fippla bort ett plastanslag på min Megane, när jag bökade för att få ur fläktmotorn till kupefläkten.
Det som hände var att bromspedalen gick lite högre upp, och att bromsljuset lyste då och då.
När detta hände gick ASP in (tror jag det var) och felkoder sattes på hjulsensor mm mm.
Detta tills grannen fick se att bromsljuset blinkade, då och då.

Nu syns det kanske inte på bromsljuset, på just denna bil... Men kolla på en annan liknande bil, hur det ser ut med viloläget på pedalen. Vad som stoppar.

Tack för svar!

För en som mig, som inte kan så mycket om bilar, utöver hur man tvättar dem, hur försäkrar jag mig att det ska sitta en "plastanslag" / gummiring eller dylikt i "foten/början" av bromspedalen? Finns detta även på gaspedaler?
Jag har tyvärr inte tillgång till att kolla så pass nära på en annan, dock A6a, i garaget här - men jag ser utifrån att pedalerna är antingen helt i våg, eller skiljer max en cm i höjd mellan gas/broms. Bilen är likt min ca 4-5 år gammal. Det borde ju inte vara några fundamentala skillnader mellan A4ans och A6ans bromspedaler...antar jag smile

Om man frågar om detta på Audi....undrar om dem hittar på att ett halvdussin andra saker måste fixas, suck.

33 Inlägg
17 april 2020
Trådstartare
#26
Hybrid_ skrev:
TS. Kan du inte köra med bilen och försiktigt trycka ner bromsen med vänsterfoten samtidigt som du gasar med högerfoten? När bromsljusen tänds bör bilen uppföra sig annorlunda.

Jag har gjort detta, men jag känner ingen skillnad? Kanske jag trycker för mycket gas, det slutar alltid med att bilen bromsar till stopp, så att säga. Bromsljuset (kan se mot garage väggen) går först igång när jag verkligen trycker på pedalen. Tror inte jag förstår vad jag ska åstadkomma.

2 250 Inlägg
17 april 2020
#27
" hur försäkrar jag mig att det ska sitta en "plastanslag"

- Ja... Som i lumpen. Fråga nån om du själv inte varit inkallad.
"Ålning medelst hasning!"

Anbefalles: ficklampa.

Lägg dig på rygg, och åla in med huvudet först, på golvet under ratten. Lämpligen med två lastpallar på utsidan av bilen, för att inte få knäck på ryggen.
Tänd ficklampan och kolla vad som stoppar bromspedalens rörelse i viloläget.

Först måste du dock förmodligen ta dän stora skyddet under pedalerna.
Senast redigerat av Meaganeowner (17 april 2020)

6 125 Inlägg
17 april 2020
#28
Hej!
Alla bromspedaler oavsett bilfabrikat har ett mekaniskt stopp!
Pedalen kan alltså inte komma högre upp än vad stoppet tillåter.
Kolla uppe vid pedalställets fäste så får du se!


2 250 Inlägg
17 april 2020
#29
Ja, ja, ja jak Jaka:O

Det har vi faktiskt skrivit högre upp i tråden.
Och t o m berört att det kan finnas en typ av gummi eller plast på det mekaniska stoppet, som kan vara borta. Därav eventuellt ett högre viloläge.

Det kanske sitter nåt liknande i din bil?
Hasa nu ned o kolla...

33 Inlägg
17 april 2020
Trådstartare
#30
Meaganeowner skrev:
" hur försäkrar jag mig att det ska sitta en "plastanslag"

- Ja... Som i lumpen. Fråga nån om du själv inte varit inkallad.
"Ålning medelst hasning!"

Anbefalles: ficklampa.

Lägg dig på rygg, och åla in med huvudet först, på golvet under ratten. Lämpligen med två lastpallar på utsidan av bilen, för att inte få knäck på ryggen.
Tänd ficklampan och kolla vad som stoppar bromspedalens rörelse i viloläget.

Först måste du dock förmodligen ta dän stora skyddet under pedalerna.

Tack för svar!
Jag testar mig på detta under helgen, och hoppas att det inte är några större plastkåpor/skydd som sitter för, då vågar jag inte på mig det. smile

2 250 Inlägg
17 april 2020
#31
Plastskydd o s v, som ska dölja allt ovanför (ungefär som skyddet under motorn) sitter oftast med några skruvar.
Lätta att ta dän och sätta dit igen.

* Voff voff *
10 595 Inlägg
18 april 2020
#32
Enklast är väl ändå att TS åker till någon som säljer/har en likadan Audi och jämför. Är pedalerna lika höga (vilket som sagt dom inte kommer vara då man, sannolikt av säkerhetsskäl, alltid har gasen lägre ner än bromsen!) så är det klarlagt att något är fel. Är dom inte lika höga så är det klarlagt att det sannolikt alltid varit så även på TS bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
18 april 2020
#33
Nä men se...
Lösningen på TS problem.

Härligt att någon kom på det till slut.

Gillar att det inte finns tveksamheter, utan klara besket. I detta fall endast två.

Buga smile

Ja, var var det nu som felade?
Senast redigerat av Meaganeowner (18 april 2020)

33 Inlägg
19 april 2020
Trådstartare
#34
Brådhis skrev:
Enklast är väl ändå att TS åker till någon som säljer/har en likadan Audi och jämför. Är pedalerna lika höga (vilket som sagt dom inte kommer vara då man, sannolikt av säkerhetsskäl, alltid har gasen lägre ner än bromsen!) så är det klarlagt att något är fel. Är dom inte lika höga så är det klarlagt att det sannolikt alltid varit så även på TS bil...

Tack för svar!
Jag tänkte likadant, och har suttit i två Audi's, en A4 avant och en A6 allroad, tyvärr var pedalerna i dessa två identiska / så gott som identiska i höjd, så det lutar att jag har något fel med min bromspedal.
Lite sorgligt, då den lilla firman som bytte mina skivor och belägg menar att allt är i sin ordning, samt Mekonomen som tycker att det låter normalt. Det resulterar i att jag måste vända mig till Audi om detta, och hoppas dem kan fixa det. Synd att allt som görs i deras verkstad ska vara så jävla dyrt bara.
Innan jag pungar upp X-antal tusen ska jag bara finna en a4 allroad från 2015-2016 för att vara på den säkra sidan, även om detta ser mörkt ut 😥


Sök