Det kom två paket från TA Motor!
Det första innehöll lite godis... Hi-jackers att ersätta de gamla bakre cykelpum- Eh, stötdämparna.
Det andra var både mindre och dyrare, men minst lika viktigt (och tungt, för den delen). Remmarna ska bytas, men generatorn och dess fäste är knappast original så till den får jag försöka hitta en lika lång rem över disk. Beställde iallafall hem remmen till servopumpen...
Och så det viktigaste - en uppgraderingssats till modernare och hållbarare rullager fram istället för kullagren som sitter original!
De kullagren är notoriska för att ge upp utan mycket till förvarning, gärna när man som minst vill det. Rullagren, som kom 1960, är mycket tåligare. En bra försäkring helt enkelt.
Denna sats kommer komplett med hylsor för bolt-on montering.
Jag började med att hissa upp bilen på alla fyra. Fram bara så hjulen var precis ovanför marken, och bak så högt det gick. Det är ett tungt åbäke och jag höll på att bajsa på mig typ 8 gånger under processen så fort det kom minsta ljud från någon av pallbockarna, men till slut var den i luften.
Började med de bakre stötdämparna. Här gäller det att vara försiktig, den sitter snett i vinkel och den övre skruven vill man INTE runda. Det är trångt redan som det är.
Höll emot på stötdämparen med svetstång, tror den övre muttern ska vara 9/16, men en vanlig 14mm 6-kantshylsa och spärrskaft fixade biffen.
Tar inga risker med fasta nycklar där uppe. Den nedre skruven var lite större, men en 15-hylsa funkade bra där, även fast den glappande lite.
Allt skruvande med denna bilen är en konstant påminnelse om att jag behöver köpa ordentliga tumnycklar, helst en bra hylssats med.
Till slut satt den första på plats!
Nu sitter det gamla hederliga 14mm-bultar både uppe och nere. Kul att börja blanda gängor, va?
Gamla grejorna. Att kalla dem cykelpumpar vore en förolämpning mot jordens alla cykelpumpar, de flesta pumpar jag använt har haft mer motstånd än dessa dämpare...
Hittade ett passande ställe för ventilen (där var ett hål i perfekt dimension från fabrik!) och började dra den första vakuumslangen. Drog den längs med balken och in under den invikta flärpen bak, och sedan till ventilen.
Här hamnade ventilen (den är inte åtskruvad än på bilden).
Därefter stötte jag tyvärr på patrull, vakuumslangen tog slut... Rullen var bara på 3 meter, och till den första sidan gick det åt lite över 2... Satsen är antagligen måttad efter bilar med lite mer Svennebananiga mått. Även clips till slangen var det snålt med, men det löstes med buntband.
Så jag fick gå vidare så länge. Nästa punkt var framhjulslagren. Jag tog av kapseln och möttes av en... Intressant lösning. Skyddskopparna till båda framhjulslagren saknades och var ersätta av.... Det här.
Plastpåsar med buntband (som för övrigt trillat av). På andra sidan låg både buntband och plastpåse löst, så det gjorde inte så mycket nytta. Det blir att jaga rätt på koppar i rätt dimensioner, men verkar tyvärr vara unika mått på -59 - två olika, dessutom - så det blir lite letande. Konstaterade iallafall att jag behöver de lite kortare, 10mm istället för 15mm.
Även när jag skulle ha av hjulet krånglade det, jag drog för kung och fosterland, men inget hände. Till slut stack kompisen in huvudet och sa "Jamen du drar ju åt fel håll." Visar sig att GM hade en fix idé att felgänga skruvar och muttrar på vänstersidan av bilen som en säkerhetsdetalj, för att de inte skulle skruva ut sig under färd. Detta hade jag hört om, men hade inte en tanke på att det redan kom så här tidigt... Så jag hade stått och spänt åt bultarna allt jag orkat istället.
Nåväl, man lär så länge man lever... Hjulet av och dags att gå på nästa sida. Och döm om min förvåning när den sitter lika hårt?! Den ska väl ändå inte... Men jodå, även den var felgängad.
Någon lär ha nytt ut den trumman mot en från fel sida på bilen en gång i tiden. Ja, dessa bilar...
Tog ut de yttre lagren och drog av trummorna iallafall, passade på att känna och smörja lite när de ändå var av, men det behövdes inte. Hjulcylindrarna verkar vara ompackade originalcylindrar, men det såg bra ut, inga läckage eller liknande och allt rörde sig mjukt och fint.
Satte så trummorna på arbetsbänken och knackade ut lagerbanorna och den inre packboxen med en slagmejsel och en slägga, det finns spår för det så det gick smidigt. Så var det gamla loss. Kände inga direkta ojämnheter, men man vet aldrig, speciellt när bilen stått så pass länge så kan det gå snabbt.
Sedan rengörde jag ordentligt, och så skulle de nya grejerna in. Eftersom jag inte har en press fick det bli passande hylsor och hammare/slägga av varierande storlek. Först nätta slag för att se att den går ner jämnt, och sen byta till slägga och banka ner tills det tar stopp.
Även detta gick smidigt, och snart var båda lagerbanor samt inre lager och packbox på plats. Fettade in lagren riktigt ordentligt, ett väldigt kladdigt jobb, men vad gör man. Självklart hade jag inte med mig latexhandskar ner så jag fick tvätta mig desto mer istället.
Sen var det bara att sätta på trummorna på bilen igen, kladda ner mig själv och de yttre lagren och till sist smacka dit låsningsbrickan och kronmuttern. Denna ska bara spännas väldigt löst, ska spännas tills glappet i hjullagret försvinner och sedan lite tillbaka. Dessa gamla typer av lager ska det tydligen vara liiiite glapp i, när det blir varmt gör värmen att de expanderar och de behöver ha den platsen. Dessa ska kännas på och kollas igen efter att ha kört några km, som en efterspänning.
Just det, medan hjulen var av passade jag på att spruta in nytt fett i alla smörjnipplar på leder och liknande. Det gick snabbt och smärtfritt, förutom den ena på passagerarsidan. Den hade varit lite väl närgången med downpipe, vilket resulterat i att de valt att sitta ihop permanent.
Så den ska slås loss och bytas, ska försöka hitta en smörjnippel med 90° böj och rätt gänga, och vinkla den bort från avgassystemet.