Dagen efter fick det bli att bredda infarten direkt efter jobbet. Den gick in så som det var, men det var inte mycket plats till godo, och jag vill ogärna ha slarvolyckor involverande stora järnstolpar. Så dessa fick ryka. Fula som stryk var de dessutom, så det är skönt att slippa möget.
Sedan blev det dags för kylvätskebyte. Den gamla var inte så vacker om man säger så.
Tror också jag kom på varför det är svårt att få denna anslutningen tät...
Såg även att det småputtrar ut luft/kylarvätska i en por i gaveln av kylaren när det är tryck i systemet. Den verkar ha blivit lagad/lödd tidigare på några ställen, förmodligen i USA. Denna läcka är så liten, syns bara en droppe där, men det är väl lika bra att göra vid kylaren snart.
(Tips: pilla inte häromkring med motorn igång för att "leta läckage". Det går en fläkt med metallblad väldigt nära som bara väntar på mumsiga knogar att anfalla. Aj.)
Gammal kopparnickel(?)kylare byter man inte, finns inte ens nya kylare att få tag på till dessa. Man får lämna in och renovera sin befintliga. Har fått tips om en firma i Hässleholm som ska vara bra, det blir nog att skicka iväg den framöver.
Bytte även kontakten och en bit av kablaget till oljetrycksgivaren, då den var rätt så ledsen.
Det är fler som gillar jänk i hushållet verkar det som.
Sen så ville jag ha igång ljudet i bilen. Det blir inget värstingljud, prio är osynligt montage. Men det som satt i bilen funkade inte alls, och musik måste man ju ha när man cruisar.
Ganska snart hittade jag en möjlig orsak... Plusmatningen till stereon dinglade löst ovanför pedalerna.
Det var massa skumma kopplingar och kablar i bilen, så jag beslutade mig för att dra det mesta nytt.
Högtalarna såg ut såhär... Någon i USA verkar ha haft en förkärlek för gamla vägskyltar.
Den på förarsidan blockerade dessutom säkringarna, så den rök illa kvickt.
Istället åkte några 5'25or som jag hade på lager in i bilen, fästa i urkapade och tillvikta vinkeljärn. Nu blev det lite "från en raggarlösning till en annan", jag vet, men som sagt är osynlig montering prio. Dessutom använde jag befintliga hål, så jag behövde inte göra några nya hål i bilen. Det duger gott för mig.
Kopplade samtidigt in slutsteget till stereon, och nu finns det ljud.
Men man kan ju inte bara jobba med bilen, man måste få njuta av den också. Det är en helt underbar bil att bara glida runt i.
Bjuder på en bild från vår första glidarrunda med bilen äntligen hemkommen.