RS8 skrev:
Kapar du sönder original grenrören på Audi motorn så ser du att yttre bara är en mantel och rören inuti går att dra isär, så byggt för att rören ska kunna röra på sig utav värmen.
När jag kapade isär mina för att komma åt flänsarna så tänkte jag inte på att de inre delarna var lösa/förlängningsbara i varandra. Jag trodde det bara var ett löst ytterhölje/skal för värmeutvecklingsskäl, för att bibehålla värmen inuti röret liksom och inte stråla ut i motorutrymmet. Har inte kvar dom längre då de kastades vid flytten till nya garaget eftersom jag kände stt jag inte hade någon nytta av dom.
RS8 skrev:
Ta gärna några bilder på nära avstånd på dina upphängningar så kanske fler har tips på hur du kan göra det lite mera rörligt.
Kikade igenom mina två fotoalbum och har samlat ihop dessa bilder just nu. Stöden är väldigt enkelt gjorda och är så gott som identiska i möjligaste mån.
Under turbon är det en 90gr vinklad 3mm plåt, sitter fast med 2 skruv i sidan av turbon, där wg-armen en gång var monterad. Tanken var att den är fastskruvad i turbon samt att det är en yta som turbon ligger på och tar stöd av.
På denna plåt är det ett rör, för det var enklast att bocka i jämförelse med att få ett fyrkantsrör snyggt, som går ner mot växellådans infästning.
I botten av detta rör har jag svetsat fast ett fyrkantsrör och gjort hål för 2st m6 skruvar som skruvas fast i växellådans stöd.
Bilderna är tagna i olika skeden, så de är olika "färdiga"
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ef57fc09eaca96e46c3282e2b479729.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04d354d5f457c6897d2be0c46ed6bc51.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19d7736f784bf46c264079b862ab30ea.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b5fef7020765de738b787cb33096d6e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e1e8518dd9e96ac6e3c151e15f0d854a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7a6e3d373898587401ba18728ae230bb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a4d874966d929e98330fe024e1337c5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a880e9601a6d481a4eeea483dfd48e11.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-600efbf72dd5a9fc926f4d4633ff7fb7.jpg]()
Nu när jag kikade på denna bild här uppe (slänger in den igen straxt under denna text) så funderar jag ändå på ett sånt där "torn" som du (Martin) fixade på din bil, ifall det är något som jag kanske skulle ta och ge mig på och kunna kopiera in i min bil också. Just här har jag satt en rörkotte i ett av skruvhålen som är tomma på växellådans ovansida, vilket bör ersättas med en sån platta du gjorde ovanpå då det annars kommer ta i. Den bakre plåten på bägge turbos är ju losstagbar, alltså går skruvarna att bytas ut mot något längre så att man antingen får in en till plåt med fästöra i de övre 2 skruvarna, eller byta ut bara ena skruven och sätta en uniball i den skruven.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpg]()
Förarsidan ser tightare ut, men om man tänker sig att man gör plåtvarianten med ett fästöra i så kan man bocka den framåt mot där grenröret går in i turbon för att skapa plats mot styrstången
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-299e8ba6de7a8ae59ad824a8c0a4d33a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a37b250681912c5833bf0ef497e27ed.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-86adab4f3252da726bbf755d63af3561.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7930f7943c4fb1cdbefef7630606eda8.jpg]()
Här ser man röret ovanifrån, men även fästörat som Martin använde i sitt bygge, där elkablarna är stripade i nederkant av bilden ovanför kopplingens slavcylinder.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff35243fc0b2174b5df95856df0f68fe.jpg]()
För då kanske man skulle kunna klämma in ett förstärkt T med varsin uniball lösning trots allt, liknande Martins lösning 🤔
Vad tror ni som läser om denna lösning?
Två uniballs uppsättningar och lite fyrkantsrör kan ju inte vara en jätteinvestering ifall det blir en ökad livslängd på grejerna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ab49f44e4736f140492e4d446a353ed3.jpg]()
Just att göra den ljusgröna böjjen kan bli svår att få till bra då jag har 2st skruvinfästningar för rattstången på förarsidan som kan bli svåra att komma förbi, samt att jag tänker att det kanske kan vara bra att lämna detta stag orört då det ger en viss strukturell stabilitet?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f380d8e72ad8967091b32f164ea17af.jpg]()
Hir mycket ska man räkna med att grejerna växer/blir längre bakåt? Kommer de röra sig flera cm tro så att det kommer ta i styrstångens fyrkantsrör? För då är ju denna lösning körd ändå och kvar återstår någon konstruktion från undersidan 🤔
Mvh
Timmy