Hejsan
Jagar fortfarande lite hjälp med inkopplingen av VEMS'et på motorn ifall någon vill ge ett ljus i mörkret åt mig.
Det bifogade längre ned är all dokumentation jag har fått med boxen (Står 3.7 på kretskortet, men ska vara samma som version 3.6). Har försökt googla som tusan ett tag nu, men hittar olika svar på allting, så snart kopplar jag bara in allt och ber till motorgudarna att de blir rätt
Hur som helst
V8 motorn är ju ifrån Audi (AHC/AKH)
Audi röda "R8" spolar (U5014) har jag införskaffat mig nyligen.
Bosch 1300cc spridare, 12 Ohm (högohm), i flödesmatchat set.
De lättaste är ju:
Vattentemp (signal in på X2 pin14)
IAT/MAT (Signal in på X2 pin 2)
Primary/Secondary trigger (Signal in på X2 pin 27 och X2 pin 13)
OM man skulle sätta matning och signal fel, så får man väl bara en negativ puls istället för positiv?
På mitt ena papper står det "Sec.Trig VR when auditrigger" X1-12, på det andra "HALL or VR, CAM hall when auditrigger" X2-13 , det ska väl gå att använda X2-13 oavsett typ av givare för secondary?
WBO2 (X1 7, 9, 13 och 18 och X4 1 ström in)
Spridare, 2 olika kabelareor (0,75² och 1,5mm²), ser ut att vara till en 4cyl motor enligt schemat?
Tändspolar, även här 2 olika kabelareor (0,75mm² och 1,5mm²) även detta för 4-cyl motor?
Eller är det tänkt med wasted spark/fuel i denna setup?
På ett av de andra papperna så står det stift (X2) 10, 11, 12, 24, 33, 34, 35 och 36 för tändspolarna samt (X2) 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19 och 20 för spridare, så det verkar finnas utgångar för allting?
Det blir då dessa frågor som jag har:Tomgångsmotorn, koppla in den eller plugga den och öppna gasspjället lite mer istället? Ser inte ut att vara någon ingång för denna funktion, om man inte kan använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?
MAC-ventil till styrning av Wastegates, extrafunktion såklart, kan man använda sig av X1 stift 4, 5, 10 eller 11?
Tändspolar, wasted spark? Eller ska ja ha dessa på varsin kanal? (För att få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda) Tänkte använda mig av 2st 2mm² kablar för matning till spolarna (4st spolar/kabel) då en tabell rekommenderar vid 80° omgivningstemp och 8A belastning så vill man gärna ha 2mm² (1.8ms dwell ca 8A). Kablarnas inkoppling är åtminstone (Stift 1 till 4) +12V, signal GND, ign signal, Main GND på spolen.
Spridare även dom i wasted? (För att ev få styrkanal till övers åt IAC och MAC om stiften på X1 ej går att använda)
MAP, dra en slang från insuget och använda sig av sensorn inne i boxen eller en extern givare som monteras på insuget?
Secondary Trigger, in på X1-12 eller X2-13?
Han jag köpte boxen av är inte kvar inom detta ämne längre och det är väldigt många år sedan jag skaffade detta styrsystem nu, så får tyvärr inte kontakt med honom.
Som en liten extra påskbonus kommer en bild på dagens inköp:
IC med 3.5" anslutningar, 2st 38mm WG, MAC-dubbelspole, 3" flexrör samt lite an-slang och kopplingar: