simlar skrev:
Kan tipsa om 300powerclub både på Facebook och 300powerclub.com
Finns även Svenska 340/360 klubben på Facebook.
Volvo 300-serien har aldrig haft mekanisk insprutning.
B19E har elektronisk insprutning utan lambdareglering.
LE-jetronic bränslestyrning och en 84 bör ha Renix-tändning.
116hk bör det vara men finns några olika effekter beroende på årsmodell.
A-kam original i alla 300-serie med rödblock.
531-topp passar, allt som passar B21/B23 passar B19 förutom kolvarna då enda skillnaden är mindre cylinderborr för att Volvo skulle få ner motorvolymen till 1986cc.
Föredrar faktiskt B19/B200 då dom oftast känns varvvilligare än B23/B230.
Växellåda är en M47R, exakt lika klen som vanliga M47 dock har 300-serien en hylsa med splines i momentröret som vissa har kört sönder, diffen är klen samt medbringarna i diffen är klen.
Bakvagnen är dålig och resulterar alltid i hjulstuds om man slirar pga bladfjädrar och endast reaktionsstag på höger sida.
Har själv kört närmare 300hk turbo B230 i min GLT på original-drivlina, det höll för min körning men håller inte om du ska börja stampa koppling och svina.
Sälj hellre bilen till någon original-entusiast då dessa bilar, speciellt GLT, har blivit väldigt ovanliga i orört skick och finns dom som betalar 20k för en fräsch 360 GLT så köper du sen en 740 och trimmar för pengarna som blir över.