Utmarks-Loke skrev:
torsen skrev:
Min först 4x4-bil var en Terrano II 2.3 manuell -99 som jag köpte som demobil på några mil.
Hade jag i närmare 3 år.
Heeeelt utan fel under min tid.
Riktig 4x4 med fördelningslåda = bakhjulsdrift hög + fyrhjuldrift hög + fyrhjulsdrift låg.
Något heeeelt annat än låsas 4x4 hos Volvo, BMW, Audi m fl - tänker jag fortsätta att hävda.
Familjen hade en Terrano av första generationen för många år sedan. Visst var de bra med fyrhjulsdriften i kopplad, men med den urkopplad var de livsfarliga. Jag var och besiktade den en en vinterdag i början på 2000-talet och besiktningskillen höll på att sladda av vägen när han tog provturen.
Det var den mest överstyrda bil han någonsin kört.
Den bilen satt jag i ett träd till slut, när den kanade rakt fram genom en korsning, då var min far inte glad.
ALLA bakhjulsdrivna bilar blir överstyrda på halt underlag om man inte har förmågan att balansera gaspådraget.
Och du, jag pratar INTE om första generationen Terrano, som var en "inklädd" lätt lastbil med bladfjädring.
Terrano II:an är en heeeelt annan bil med individuell framhjulsfjädring av torsionstyp och skruvfjädring bak.
För övrigt kan jag väl hålla med om att bladfjädrade bilar som Samurai, som jag ägt Canvas Top, Tin Top och High Roof av, är mer instabila än till exempel Jimny - om man på halt väglag valt bakhjulsdrift.
Ursäkta men, brukar det inte vara UNDERSTYRDA bilar som går rakt fram(och in i träd)????????
Men men, ratten kan ju behandlas efter bästa förmåga, vilket inte alltid är det bästa sättet att undvika träd.
Jag hade en E-Klass som tjänstebil och avverkade med den 37.500 mil på 6 år och körde mellan Pajala och Simrishamn i alla väder.
Men inte åkte jag in i något träd på grund av att den var bakhjulsdriven och var skodd med (dubbfria) åretrunt-däck.
Däremot hyrde jag flera gånger SAAB:ar och råkade ut för flera tillbud, trots dubbdäck.
Bäst 4x4 har Lada Niva, Defender, Grand Vitara(näst sista gen.), LandCruiser, Pajero och nyare GeländeWagen.
Detta sista påstående får väl i alla fall vara oemotsagt, eller hur.
Läskigaste bil alla kategorier var en Volvo XC90 som mitt i en långsträckt kurva på snöbelagd väg skiftade från under- till överstyrd.
Så beter sig de flesta låssas4x4 med "automatisk" inkoppling av bakhjulsdriften - eller hur????
Borde inte få köras av oerfarna förare!!!!!