Kan börja med att förvarna att detta inlägg innehåller information som man skulle kunna anse vara på nörd-nivå, så, bra, då har jag sagt det! Ett mycket vanligt problem på nästan alla Honda från 80 och 90 talet är kass tomgång. Min VTI hade till min stora förvåning inget problem med tomgången, men den gröna har haft det sedan jag köpte den. Idag var det äntligen dags att ta tag i det!
Så vad är problemet? Som värst så svajar tomgången mellan sådär 500rpm och 1500rpm, hela tiden. Min var inte riktigt så illa. Så länge motorn är kall och den går med högre tomgång funkar det fint, men så fort motorn är varm så börjar problemen. Tomgången ska ligga på 750rpm men så fort man rört gasen och släpper den igen faller den ner till (gissningsvis) ca 250rpm för att sakta komma upp igen och sen svaja fram och tillbaka mellan 300rpm och 700rpm några gånger för att till sist lägga sig rätt. Generatorn gillar inte dessa varvtal så även belysningen svajar när detta håller på, det känns ganska trasigt från förarsätet kan jag säga!
Vid varmstart så varvar den upp som vanligt precis vid start men faller omedelbart ner till 250rpm och sen är det den där svajiga sagan igen. Den får aldrig tjuvstopp som tur är! Det är väl också den troliga anledningen till att jag inte gjort något åt detta, det så att säga funkar, typ.
Men är detta så hemskt störigt då? Ja problemet är ju främst på parkeringsplatser där man förlitar sig på tomgången en hel del, och kom ihåg att jagandet efter rätt varvtal börjar om varenda gång man rört pedalen. Bilen jobbar liksom emot användaren. Sista störiga momentet att nämna är när man motorbromsar i exempelvis 3ans växel för att sedan gå ner till 2an. Under den lilla tiden jag har nere kopplingen så hinner varvtalet rasa ner där till 250rpm och det tvingas upp igen när jag släpper upp kopplingen. Bilen är så pass smart att den vet att den är i rörelse och siktar därför mot ett högre vartal för tomgången men missar totalt varenda gång.
Jag började med att kolla så tändningen stod rätt. Hur ofta kollar man sånt på denna typen av bil?
Första steget är att svänga vänster. En förlängare med en 17mm hylsa längst ut och bara kasta in igenom hålet. Nu kan vi vrida motorn.
Viktigt att tänka på är att dessa motorerna snurrar på fel håll. Här ser vi 4 streck på remskivan. Den längst upp ska vara markerad med vit färg, men det har ju såklart försvunnit. Den representerar TDC (top dead center) för cylinder 1. Detta är samma som att ha 0 graders tändvinkel. Under detta finner vi 3 streck tillsammans. Dessa ska vara rödmålande, men ja, åren gör sitt. Den översta representerar 14 graders förtändning, den i mitten 16 och den sista 18. Vi ska sikta på 16 grader.
För att det ska gå att se med stroboskoplampa målar jag ett streck med vit färg jag fyndade i garaget!
Under brädan till höger om handskfacket har vi diagnoskontakterna. I detta fallet ska vi bygla dem två stiften i det tvåpoliga kontaktstycket. I manualen vill dem att man ska ha en speciell kontakt för detta, men det är bara en sladd, inget mer avancerat än så. Att bygla denna kontakt gör diverse saker, i detta fall är det viktiga att datorn fattar att den inte ska justera runt tändpunkten så att mekanikern kan justera den. Tomgången höjs dessutom något.
Nu startar vi motorn. Motorlampan kommer nu att lysa, även airbag-lampan lyser vid denna process, jag vet ej varför. Motorn får nu gå tills den är varm. Så lite förbrukare som möjligt igång. Manualen vill att man ska ta ut ett relä på bilar med halvljusautomatik, men det är overkill. Vill man vara noga så kan man slå över till parkeringsljus så är inte halvljusen igång iaf.
På just denna motorn sitter fördelaren låst med 2st 12mm skruv.
Honda har tänkt till här. För att man ska få perspektivet rätt så ska den delen märkt med röd pil hamna i mitten av delen av den märkt med grön pil. Med andra ord ser jag allt från rätt vinkel. Tändningen stod enbart en grad för tidigt, så inget stort där. Bild tagen med motorn igång. Efter detta är klart så glöm inte att ta bort sladden ur diagnosuttaget.
Var tomgången bättre nu? Nu när tändningen stod en grad senare? Ne såklart inte!
Den borde vara något tröttare rent krasst!
En sak som man ska testa är att klämma denna slangen när motorn är igång. Man ska då kunna höra ett klick från PCV (positive crankcase ventilation). Det är en ventil som reglerar hur mycket av vevhusgaserna som motorn ska kunna suga i sig. Jag hörde inte ett klick.
Tomgången sänktes drastiskt när jag klämde slangen så det är helt klart flöde i systemet iaf! Ventilen sitter ganska illa till och kostar ungefär en arm och din förstfödda. Jag valde att låta detta vara tillsvidare.
Felet som oftast skapar problem med tomgång är just tomgångsventilen. Med åren så blir den full med sot och går trögt. Det är nu dags att börja kolla på det systemet!
Det finns instruktioner för hur man ställer in tomgången även om det förvisso är datorn som bestämmer i slutändan. Det hela handlar om att få en justerskruv rätt. Det enda den gör är att läcka luft, den flyttar inte på gasspjället. Detta ger en så kallad "grundtomgång". Alltså vilket varvtal motorn har om datorn skulle justera i botten. Detta är mycket viktigt då datorns PID kalibrering till viss del förlitar sig på detta. Som tur är så är datorn inte helt dum, den lär sig. Vi kommer till detta senare!
Någon som är dum det är jag. Varför? Jo för att jag läste fel instruktioner i den 1300 sidor långa verkstadsmanualen.
Vad var fel på dem instruktionerna då? Jo det är så att bensinmotorerna som finns i detta chassie har två olika tomgångsventiler beroende på motor. På VTI (B18C4) och 1.5i (D15Z8) sitter en modell med två stift. Övriga motorer har en modell med 3 stift. Dessa är uppbyggda hela olika. Dem med två stift går tillbaks till noll när man rycker kontakten medans dem med 3 stift går till 50% när man rycker kontakten.
Dem instruktionerna vill att jag rycker kontakten och sedan justerar på den där skruven vi pratade om tills varvtalet ligger på 450rpm eller 480rpm beroende på motormodell. Jag gjorde ju just detta och då varvar motorn upp och börjar studsa mot overrun funktionen. Vad är overrun? Vi kommer till det senare! Det var här jag insåg att det inte är samma typ av tomgångsventil som det var i instruktionerna. Jag började misstänka att det var en miss i boken. Men icke, jag hittade rätt instruktioner!
Ja här kunde man ju inte använda den metoden, så dem har helt enkelt hoppat över den!
Med detta i åtanke låter vi skruven vara där den är tillsvidare, vi återkommer till den senare.
På bilderna från manualen har ni kanske sett att dem kopplar in en varvräknare till en kontakt i motorrummet, här har ni bild på den kontakten!
Vad är overrun? Mycket enkelt är det över vilket varvtal motorn inte matas med bensin alls. Detta kan ju såklart enbart ske när gaspedalen inte är nedtryckt alls. Detta kan man märka om man exempelvis rycker en stor vakuumslang (typ bromsservo). Den extra luften får motorn att varva upp då lambdasonden justerar till med extra bränsle. Min bil har ingen luftmassemätare, detta innebär att datorn inte har en aning om att något är fel. Det enda den ser är att motorn snurrar på tok för fort. Denna funktionen är (iaf på denna bilmodellen) aktiv oavsett om bilen är i rörelse eller ej. Så trots att datorn kan se att bilen står still via hastighetsgivaren så tolkar den det hela som att man motorbromsar. Motorbromsa och samtidigt pumpa in bensin i motorn är onödigt och den stänger därför av spridarna.
Det som nu händer när jag kopplar ur tomgångsventilen är att den extra luften varvar upp motorn. Tröskelvärdet, varvtal i detta fall, överskrids och datorn går in i overrun och stänger av spridarna. Nu faller varvtalet riktigt fort då det blir som att vrida av tändningen, men det där tröskelvärdet (vartal) underskrids nu och funktionen "overrun" avbryts och spridarna vaknar. Varvtalet har hunnit att sjunka en bra bit under tröskelvärdet innan motorn genererar effekt igen och nu fjädrar varvtalet upp igen och träffar overrun återigen. Och såhär håller det på, den har fastnat i vinkelvolten!
Ska vi ta och plocka bort den där ventilen och göra rent den nu då? Ja det är väl så dags!
Ventilen sitter på undersidan av gasspjället. Det är svårt att komma åt, därför åker hela spjället loss. Det skulle visa sig vara oväntat enkelt att loss. Det är dessutom tätat mot insuget med gummipackning så den behöver jag inte byta ut!
Ventilen sitter med 4 skruv varav 2 har sina hål genomgående. Dessa satt därför fast. Jag lyckades få loss den ena med värme och massa olika spray, men den andra gick av
Ventilen får helt enkelt sitta med 3 skruv, jag orkar inte borra!
Här ser vi var vi ska spraya tomgångsventilen. Jag använde startgas (som ju är en vätska) och det tycktes göra rent hyffsat bra. Ventilen snurrade fint efteråt!
Även gasspjället fick sig en tvätt.
Det finns en justerskruv här till gasspjället. Den är målad med gul färg, vilket brukar betyda att dem gjort något viktigt med den!
På motsvarande sida sitter spjällägesgivaren. Denna sitter med plomberingsskruv. Vad är nu detta frågan om då? Det är som så att det är extremt noga att allt detta stämmer, det justeras därför in i fabrik, sedan ska vi andra inte pilla på det! När spjället är stängt ger givaren en signal på 0.5 volt och när det är vidöppet är det 4.5 volt. Som jag fattat det så kan inte datorn kalibrera om sig alls utan den letar efter dessa värden. Det mest känsliga är helt klart stängt läge där exempelvis 0.6 volt säger till datorn att jag som förare trycker ner gasen litegrann. Detta påverkar vad datorn gör med tomgångsventilen då den dessutom används för att göra körningen mera mjuk. Testa köra i 3ans växel i ca 50-60km/h. Släpp gasen och bilen kommer först att motorbromsa litegrann för att ca 1sekund senare motorbromsa helt. Det var såhär man fick göra innan man hade elektriska gaspsjäll i bilarna. Med ett sådant spjäll kan datorn verkligen bestämma. Just att tomgångsventilen hänger med på högre varvtal hjälper med att få till en mjukare körning och dessutom för att spara bränsle. Ett begrepp som är relevant här är "revhang".
Då var det hela återmonterat!
Ska man göra helt rätt för sig så ska man nolla datorns adapteringar. Det görs genom att plocka bort en säkring i 10 sekunder. Den sitter i motorrummet och heter "BACK UP" och är på 7.5A. Att göra detta raderar även felkoder i motorstyrenheten.
Det man gör nu är att starta motorn och inte röra gasen, bara låt den får gå. När temperaturen väl kommit upp ska den helst få stå och gå i iaf 5 minuter så datorn hinner lära sig hur mycket ventilen ska vara öppen för att uppnå önskat varvtal. Datorn lär sig att inte gå under detta värde i onödan, det gör det mycket lättare för datorn att fånga tomgången utan att behöva förlita sig till 100% sin PID kalibrering.
Jag testade nu att varva motorn några gånger och iaktta hur pass väl den fångade tomgången. Det var en ENORM skillnad!
Jag valde att fuska lite, eller ska vi säga, hjälpa till lite? Jag vet ju att motorns varvtal kan gå ner till 250rpm, vilket är lite väl lågt. Om vi backar ut den där luftskruven så höjer vi grundtomgången lite extra. Den satt ganska hårt men det gick tillslut.
Jag valde att justera ut den ett kvarts varv. Datorn behöver lära om sig då den nu plötsligt överreagerar när den ska fånga tomgången. Varvtalet sjunker efter en gasning, fångas och ökar lite och sjunker sedan till rätt varvtal. Den där ökningen rättar till sig tillslut när man låtit datorn få justera till sig.
Innan jag körde iväg så tog en titt på tändstiften. Detta är första gången jag har ute dem. Kanske är dags att byta, men sen samtidigt är där inte en tillstymmelse till misständningar än. Jag slipade till dem lite och kastade i dem igen!
Ja vilken skillnad det blev!
Som sagt det är vid parkering det uppenbarade sig som mest, men nu ligger motorn så snällt på rätt varvtal vilket gör det så mycket trevligare att använda bilen!
Så vad är PID? Ni gör bäst i att Googla om ni verkligen vill veta. Men det är en metod för att få något att uppnå ett visst värde, och att göra det rätt, kort sagt