Så nu när jag berättat min historia om framskärmen så blir det hela lite extra dumt. Det dök upp en Civic på skroten som bara gått 13000 mil. Så jag var där 2 lördagar och plockade enormt mycket delar.
Första lördagen fyllde jag en hel skottkärra och som ni kan se så är där två framskärmar!
Höger var verkligen jättefin, nästan ingen rost alls. Så självklart får det bli denna skärmen istället. Vänster visade sig vara svart på insidan så den är bytt någon gång mot en ny original. Den var ännu finare. Ingen bild på det än.
Där stänkskyddet suttit såg det lite tråkigt ut. Men det var mest smuts.
En runda med tinner och det såg nästan nytt ut!
Här under var det lite som jag slipade ner, samma sak på insidan, men det var verkligen minimalt med rost.
Tröskelbreddare och gamla skärmen fick ju åka av igen tyvärr. Här är den nya på plats. Detta blir mycket bättre så jag är helnöjd!
Nedre delen av framskärmen är målad med silver POR-15 som matchar ganska bra.
Den andra lördagen jag var på skroten så fyllde jag 3 hela skottkärror med delar. Japp, det blev väldigt kostsamt. Tror inte riktigt att det är lönt att jag går igenom allt jag plockade utan det får nämnas efterhand som bilen byggs ihop igen. Kommer kalla skrotbilen för "13milarn" för att underlätta. En sak däremot som verkligen var ett fynd var att bilen i fråga hade den extremt ovanliga skinnratten!
Helt okej skick med så det kommer ni se framöver. 13milarn var en Civic MB2 vilket innebär att det är minsta motorn och inte kombi vilket gjorde det hela mer överraskande. Den var dessutom sista årsmodellen vilket innebär att ABS är standard då dem svenska lagarna krävde detta. Den hade dessutom OBD2 uttag vilket jag inte visste fanns på dessa.
När vi ändå är inne på chassienummer så får ni en fin lista här som jag har satt ihop.
Pre facelift
MA8 liftback 1.4i
MA9 liftback 1.5i
MB1 liftback 1.6i
Facelift
MB2 Civic liftback 1.4i
MB3 Civic liftback 1.5i
MB4 Civic liftback 1.6i
MB6 Civic liftback 1.8i
MB7 Civic liftback 2.0D
MB8 Civic Aerodeck 1.4i
MB9 Civic Aerodeck 1.5i
MC1 Civic Aerodeck 1.6i
MC2 Civic Aerodeck 1.8i
MC3 Civic Aerodeck 2.0D
En till sektion under bilen fixad. Slipat ner all rost och sedan lagt på Hagmans rostomvandlare och sist rostskyddsfärg och grundlack på det.
Började på bakvagnen höger. 13milarn blev av med både fram och bakvagn, jag tog allt. Så min plan var att använda dem delarna då dem var enormt mycket fräschare. Jag skulle dock upptäcka att det skiljer lite mer på bakvagnen på en MB2 och MC2 än jag först trott.
Såhär ser min MC2 bakvagn höger ut. Ser ut som skit
Tyvärr drog jag av en denna skruven. Mycket vanligt problem att skruven och hylsan i bussningen rostar ihop och då är man i princip körd.
Skickade in vinkelslipen här och då fick vi bort länkarmen iaf. Stumpen av skruven som blev kvar valde jag att ignorera så länge. Hade sedan innan beställt alla bussningar till bakvagnen så behövde bara en ny skruv så var allt löst. Detta var innan jag sett 13milarn på skroten dock.
Med en hel arsenal av delar hemma med låga mil så ändrades planen. Flytta över VTi delar till icke-VTi bakvagnen. MB2an hade en bromsköld vilket var trevligt. MC2ans sköld ramlade av, den var helt färdig. Så jag slipper köpa nya sådana. Det samma gällde Fäste för ABS sensor osv.
VTi uppe och 1.4i nere. Planen var att flytta över hjullagret ihop med navet som är inpressat då bultmönster skiljer.
Centrumkåporna skiljer ganska rejält.
Nu ser man axeltappen på 1.4i bakvagnen. Ska bara skicka på hjullager och bromsskiva osv här och skruva ihop. Men något är fel, det liksom passar inte?
Synd inte bra på bilden men axeltapparna hade både olika längd och tjocklek. Hoppsan. Dem går förvisso att skruva loss från den stora länkarmen.
En stor mutter i mitten och sen 4 hål med en stor torx i varje håller ihop dem två delarna.
Testade litegrann men kom fram till att det blir mer jobb att få loss dessa fastrostade delar än att helt enkelt bara behålla VTi delarna och flytta över bromsskölden och komplettera dem avdragna skruvarna.
Efter att då ha insett att jag köpt en komplett bakvagn där jag bara kommer använda några få delar och även tänker på hur onödigt dyrt det hela blev så var det bara att jobba vidare.
Den stora bussningen ger sig på dessa. Min gröna som rullat snart 25k började i somras knarra i just denna bussningen höger vilket var rätt bra länge ändå. VTin knarrade extremt mycket när man körde över minsta gupp så jag har som tidigare nämnt beställt alla bussningar till bakvagnen. Dessa bankar man ut med slägga utan större problem faktiskt.
Här har vi en höger bak länkarm. Denna är från 13milarn. Bussningarna var inte så fina här heller när jag kollade närmare så vi byter dem. VTins motsvarande länkarmar är väl egentligen inte sämre men det är färre lager rost att slipa bort på dessa. Värt att notera är öglan i mitten precis ovanför "R" markeringen. Det är inte alltid det hålet är borrat. Det är här stagen till krängningshämmaren sitter. Vad jag kunnat hitta så var det enbart MB6 som hade krängningshämmare bak. That's it, inte ens MC2 hade det. däremot hade alla bilar gängor i rambenen för att kunna skruva dit krängningshämmaren. Lite skumt kan jag tycka. Åter till länkarmen så är där dessutom två gängade hål för att kunna skruva dit kabelfäste till ABS-kabeln. Om bilen saknar ABS så är dessa ställen inte borrade.
Den stora länkarmen fick jag låna en induktionsvärmare till för att få loss alla skruvar som gått av. Alla skruvar på 13milarn var bra så kan enkelt komplettera vad som fattas där.
Ville få bort stötdämpare höger bak och även måla en del invändigt i bilen vilket innebär att inredningen bak måste ut. Blev såklart en massa överraskningar här med. Det klädda golvet var byggt av någon tjock träskiva, ingen aning vad som kan hänt där, fick ingen bild på det. Med det borta ser jag att det återigen är rensat på asfaltmatta, suck.
Klädsel på båda sidorna ska bort.
På ena sidan fattades det en skruv.
Med klädslarna borta ser jag att man även tagit bort asfaltmatta på hjulhusen. På mitten i bilden ser ni en styrenhet. Jag har vetat om att den sitter där man aldrig sett den i verkligheten förr då jag aldrig haft en fullutrustad modell. Den sköter lås, fjärrlås, larm och är dessutom kopplad till alla blinkers så den kan blinka dem när man låser och låser upp. Dörrklädslarna fram har en liten röd lampa vid låspinnen som även drivs härifrån. Inga spännande grejer egentligen men det är ovanlig utrustning som oftast bara finnes på en VTi då dem inte gick att beställa utan detta. Om jag minns rätt är det bara på bilar med denna högsta variant av centrallås som man kan låsa upp alla dörrar med fysisk nyckel från höger framdörr (och givetvis även vänster framdörr). Övriga modeller har ingen sensor i höger framdörr så då låses bara den dörren upp.
På vänster sida sitter någon box som jag antar har med släpvagn att göra. Min MB9 (den som fick V6) hade dragkrok och det var bara kopplat rakt in i en kontakt som Honda så smidigt valt att ha redo. Inga styrenheter inblandade. Så jag är inte helt säker på vad den är till. Bilen har dessutom inte dragkrok. Den fattas iof dem två små bitarna som ska sitta på bakplåten istället för dragkrok så där har kanske suttit en innan men åkt väck i samband med all asfaltsmatta.
Lacken har följt med mattan så här rostar det.
I bagaget finns det fyra krokar så man kan spänna fast saker. Dem ska sitta med torxskruv som ni ser på bilden.
Två av dem sitter med andra typer av skruv. Hur händer det?
Tog beslutet att ta ur baksätet då det kommer vara ivägen.
En av skruvarna fattas.
Här har det börjat rosta, försöker förstå varför det är rost lite här och var inne i bilen. Har aldrig sett det innan.
Baksidan på båda ryggstöden hade lossnat helt. När väl ryggstödet var urplockat ur bilen kollade jag närmare och inget var trasigt och det var bara att sätta ihop igen och allt satt bra dessutom. Skumt.
Här ser ni en jordpunkt till vad jag antar har varit en baslåda.
Då var grejerna ur äntligen!
Det var nu dags att ta tag i det stora projektet som var anledningen att jag tog ledigt från jobbet. Laga rost i golvet vänster fram. Första problemet var att bilen stod för långt till vänster. Varför ställde jag den så långt dit? Mnja, tältet som bilen står i byggdes efter att bilen parkerades. Den går dessutom inte att få ut ur tältet, vilket kommer få bli ett framtida problem.
Jag fick tänka till rejält och flytta runt på en massa träklossar, träskivor och hjul och efter många timmar och svett hade jag lyckats vrida och kasa bilen till rätt plats. Fick vila i 2 dagar efter detta!
Fortfarande trångt men detta går iaf.
Handtaget för att öppna tanklocket är nästan alltid trasigt på dessa.
Metallen viker sig och då passar det inte längre. Inte för att det går trögt eller något, man tar bara i för mycket verkar det som.
Kan man tänka sig att det läckt in vatten här?
Med alla kåpor borta så att det gick att lyfta mattan fick jag mig en chock!
Det var inte bara mycket mer rost än högersidan utan det vara fortfarande blött. Plåten var väldigt tunn och höll ihop eftersom fabriken lagt extremt tjockt med body under hela golvet. Fick inspektera allt extra noga och kom fram till att förarstolen måste ut så jag kan lyfta mattan då jag kommer få byta plåt hela vägen in till kardantunneln, ni vet den som det inte finns någon kardan i?
Jag insåg dessutom att hela framvagnen måste bort och fasade för alla fastrostade skruvar. Detta skulle visa sig vara väldigt mycket jobb, inte alls det som var planen att göra på semestern.
Hade lite dilemma här. Hade jag vetat om all denna rost från början så hade jag aldrig valt att rädda denna bilen. Det hade varit en bra reservdelsbil i så fall. Att försöka få tag på en till MC2 är ju inte det lättaste och det kan ju lika gärna bli samma resa en gång till, har inte heller plats för en hel bil till. Kommer det någonsin bli bil av denna röran igen? Vill ju ha en som är fullutrustad vilket inte alla MC2 är. Dem kan nämligen komma utan taklucka men min har taklucka och den läcker inte ens.
Med massa dåliga argument om att inte ge upp snurrandes i huvudet så var det bara att inse att jag lagt så många timmar på denna rostburken redan att det vore synd att ge upp nu!
Bara att gräva fram plåtsektionen jag har liggandes hemma!
Tittade länge och tog fram tumstocken och inser att det kommer gå, även om jag tyvärr kommer behöva tillverka lite egna bitar då det inte räcker annars. Men dem bitarna borde inte va allt för svåra att tillverka. Kom igen nu!
Legat utomhus men är bättre skick än den i VTin. Så använder denna sen.
Tog bort skyddskåpan till bromsrör och bränslerör och inser att allt är skrot. Kul. Detta måste flyttas då golvet ovanför ska kapas bort. Japp det ser okej ut härifrån, men det är body med färg vi tittar på. Inte ett golv.
Växellänkage måste väck då det är i vägen för framaxelvaggan. Här ser ni även värmeskölden för katalysatorn. Jag trodde detta var trasigt men det såg likadant ut på 13milarn så det ska visst va såhär!
I Hondavärlden finns det en del som heter "Bitch pin". Jag har bara plockat bort en sån tidigare. Det är en rörsprint som kan sitta rejält. Finns många trådar om dem online. Den håller fast en del av växellänkaget i växellådan.
Här bakom damasken sitter en metallbygel som man får pilla väck.
Här har vi den ökände. Den ska bara hamras ut, men det är inte helt lätt.
Jag modifierade en skruv så den både styrde in sig själv och dessutom passade perfekt och då gick det förvånansvärt enkelt med en slägga! Kanske ska börja sälja "Bitch pin extractor tool"?
Tog bort upphängningen på höger sida och skickade ut drivaxeln.
Tittar vi in i växellådan kan vi se att S9B inte är en vanlig växellåda. Normalt sett så ska vi inte kunna se andra sidans drivaxel utan vi ska se den där stående axeln som håller dem små dreven i diffen. Honda har alltid varit väldigt envisa med att sätta öppna diffar i sina modeller. Det var enbart toppmodellerna eller ibland enbart toppmodellerna på Japansk marknad som fick någon typ av diffbroms. S9B som enbart sitter i MB6 och MC2 har en torsendiff viket gör växellådan väldigt dyr begagnad. Folk vill bara åt diffen dock. Man brukar mena att S9B har så lååånga växlar vilket skadar accelerationen. Nu har jag aldrig kört en annan "vass" Honda än just denna så försöker förstå hur galet korta växlar det då måste vara för kunna tycka att denna är långväxlad. Har för mig jag hade strax över 4000 RPM på motorvägen liksom!
Började lossa dem stora skruvarna som håller vaggan i karossen. Insåg att dem var olika långa så satte tejp på 13milarns vagga som är den som senare ska monteras dit då den inte är helt täckt i rost.
Var två skruvar som satt extremt hårt. Vi snackar rör-på-ett-dragskaft-och-rädd-att-bilen-ska-välta-av-från-pallbockarna hårt. Den ena släppte tillslut men en gick av...
Var bara att inse att jag får kapa sönder vaggan för att få loss den. Så tog bort så mycket som möjligt som var i vägen. Här är det enbart krängningshämmaren som ska återanvändas då den är större på en VTi. Övriga delar här tar jag från 13milarn.
Ganska fritt här nu. Pallbockarna har jag tidigare haft under dem stora bussningarna på framvagnen men det går ju inte när allt det ska bort. Inte heller kan jag ha dem under lyftpunkterna för det är ju det som ska lagas.
Dem står nu under dragöglorna fram. Det har dock en bieffekt då karossen är ganska klen (även utan rost) så motorns vikt räcker för att hela karossen ska flexa så pass att dörrarna fram blir något svårare att stänga.
Här ser man lite att när dörren är öppen så passar den inte. Kommer därför flytta pallbockarna innan jag börjar svetsa.
Bara börja kapa, inte lätt alls. Lyckades försvaga hylsan lite.
Skickade i en skruv i vaggan och slog med släggan så gott jag kunde och tillslut släppte den!
Hylsan och skruven hade verkligen satt sig. Måste ha varit fukt här under lång tid. När jag lossade detta på 13milarn var det inga problem alls.
Äntligen loss! Lade på tok för mycket energi på att slippa plocka bort styrväxeln bara för att inse att den kommer behöva lossas sen när allt ska ihop igen.
Denna bussningen har gått av på vänster sida av bilden. Det är helt. av.
Styrväxeln upphängd i buntband. Nu kommer man verkligen åt lättare.
Försökte lite med en svetstång här men den snurrar inte alls. Hoppas verkligen jag slipper öppna upp rambenet och laga muttern. Ska inhandla en induktionsvärmare för en sån hade verkligen behövts dem senaste veckorna. Inte gett mig på detta än.
Bromsrör och bensinrör går mellan vaggan och golvet. Så kommer få byta detta innan nya vaggan åker upp.
Här kunde man inte se innan. Och det är kört.
Nu lyfte jag på golvmattan vänster bak. Ah shiet inte mer...
Lossade bältet. Denna skruven hade rostat en hel del och fick köra fram och tillbaka i kanske 20 minuter innan det släppte. Skruven går in i tröskeln. Det verkar dock klarat sig så pass bra att jag inte behöver laga något där. Bara dränka det i rostskydd.
Bältesrulle och stol borta. Japp här har det stått mycket vatten. Tur det inte är några styrenheter i golvet.
Vänster bak. Det är ganska tunt men min förhoppning är att jag kan slipa bort den värsta ytrosten och sen på med skydd. Har inte denna delen så måste tillverka den i så fall. inte kul med dem få verktygen jag har.
Kapat bort det värsta i golvet.
Reservbiten bortkapad från resten av tröskeln.
Övre och nedre del nu delat på mitten.
Efter mycket mätande och kapade så hade jag en stor bit som täckte det mesta av rostskadan. Höll nog på med detta i ca 2 dagar innan det passade bra.
Börjat punkta dit den. Detta var verkligen en milstolpe. Nu var det inte längre ett stort hål i bilen!
Mycket svetsande och slipande senare så satt den som berget!
Svetsprimer på sina ställen och dit med en nytillverkad bit.
Tyvärr hade jag ju lite för lite golv så fick göra en passbit.
Härnäst fixade jag ett hål fram. Det ska vara ett hål med gummiplugg här så fick vara lite påhittig. Detta hålet behövs verkligen så jag kan rostskydda ordentligt sen.
Det möts många plåtar här framme så fick kapa bort en bit för att kunna svetsa bakom, den fick sen svetsas dit igen.
Lagt på färg och kitt.
POR-15 på insidan.
Och Hagmans T03 på undersidan.
Fantastiskt! Nu är denna delen av karossen lagad. Det återstår en hel del tyvärr men det rör på sig. Ni är nu uppdaterade. Blir det ett halvår tills nästa uppdatering? Ne det hoppas jag inte!