MrHyde skrev:
Bra jobbat!
Slangarna till spolarvätskan kan du smörja med vaselin, det mjukar upp gummit så det håller längre om dom är torra
Bra tips! Ska se om jag kommer dit! Listan är lång på grejer att fixa.
Mew skrev:
Snyggt! Kan tänka mig att det är kul att äntligen få hålla på med sånt pill efter allt svetsjobb.
Såklart trist med läppen,men det är ju väl värt det... har förstått att det inte bara är att leta upp en ny.
Jag har ju sån "plastsvets" som värmer fast förstärkningar i rostfritt, om du behöver låna för att förstärka den så länge. Bara hojta till i så fall.
Ja det var riktigt skönt att komma ifrån rosten ett tag. Men nästa steg var tyvärr rosten.
Vänster bak är där vi slutade. Kapade ut det värsta.
Det som var kvar var inte i bästa skick så det var riktigt svårt att svetsa med min bråkiga svets. Men vi kom dit tillslut!
Nästa steg var den där muttern som ska ligga inne i en balk.
Med hjälp av induktionsvärmare så fick jag ut skruven som satt fast i den.
Tog fram en bättre begagnad skruv och rensade rent gängorna.
Blir samma konstruktion som på högersidan.
Hängt på plats och även svetsat dit fler plåtar.
Sådär ja! Då var det äntligen ihoplappat!
Balken bredvid tanken var nästa projekt. Slipade rent inne i balken så gott jag kunde.
Blev rejält förvånad över hur svårt det skulle visa sig vara att ligga under bilen och svetsa dit plåtarna. Blev tyvärr inte snyggt alls. Men eftersom att bilen har sänkfjädrar så finns det inte en chans att någon kan titta här under så jag ser det som lyckat ändå!
Och där trodde jag (LoL) att det var färdigsvetsat på bilen för gott så det kändes som en rejäl milstolpe! Nu gav jag mig på bensinrör och bromsrör! Här bakom går det en hel del grejer!
Här ser vi bensinfiltret (som ska bytas ut) som jag demonterar för att se om jag kan tillverka ett nytt rör med rätt koppling. I så fall kan jag dra ett rör hela vägen här ifrån till tanken. Dock med en liten övergång på slutet.
Tyckte detta såg rätt så likt ut.
Och det visade sig passa riktigt bra!
Upptäckte här att aluröret jag ersatte original stål med hade ganska mycket mindre innerdiameter. Men tänkte att det antagligen inte spelar så stor roll.
Där är röret på plats och går ner under bilen och ligger i en rulle i väntan på att dras resten av vägen.
Men innan vi gör det så ska bromsrören kopplas in också! På brandväggen ser vi reduceringsventilen, som antagligen inte är en ventil alls utan bara en skarv. Bilen har ABS så det sköts säkert där i. På min MB8 som inte har ABS och även kör med trummor bak så är denna skarv definitivt en reduceringsventil för den är rejält mycket större.
Hade jätteproblem att få loss rören så fick lossa dem två som gick till ABS enheten (ja dem släppte ju som tur var) så jag kunde få ut hela enheten och lösa det på bänken istället.
Tog en liten paus igen och fixade med två rör under bilen. Det är två mindre som är till bränslesystemet. Det ena är för tankventilationen och det andra för returen. Gjorde en halvfärdig koning på dessa så när jag kör på en slang här som skarv då vet jag att den inte glider av.
Plockade fram bromsrören jag köpt på Autodoc. Läste mig till via forum att Honda kör bromsrör i tum. Alltså 3/16 eller 4,76mm. Valde stålrör då vi fick lära oss i skolan (gick fordon) att bilar med ABS inte ska ha kopparrör då det är för klent. Kopparnickel kostade för mycket tyckte jag så det slutade med stål.
Anslutningen har därför ett innermått i tum men gängor som är metriska. Makes sense.
Det passade så fint så.
Stumparna av dem gamla bromsrören som gick i motorrummet fick agera mall. Enklast att böja här och nu. Dessa två rör kan nu gå hela vägen bak till bromsslangarna utan någon skarv.
Tycker det blev helt okej!
Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att vi inte ska ha det matande bensinröret men en mindre innerdiameter än original. Visade sig att Biltema hade kopparrör med rätt innerdiameter. Vill inte ha stål för det kommer bli för svårt att böja till rätt form.
Så det var bara att riva ut allt igen och göra om det.
Så nu är min bil 1% steampunk med sitt fina kopparör!
Ja här ser ni ett bälte. Vad gör ett svart bälte i en Honda som är Type R/VTi? Ja det kan man ju fråga sig.
Ut åkte båda bältena fram.
Då dem är pyrotekniska så ska man vrida en spärr så dem inte kan smälla av ifall man tappar dem i golvet. Så nu petar en ömtålig pinne ut här. Det går ju inte.
Fick vara lite påhittig.
Såg att dem är "MADE IN NORTHERN IRELAND". Aldrig sett det innan.
Dem åkte nu ner i en låda och fick sedan åka ut på äventyr. Efter några veckor kom dem tillbaks.
OH YES! Röda bälten ska det vara i en Honda!
Blev riktigt nöjd med detta!
-----------------------------------------
Jag har en megauppdatering i form av några korta meningar. Idag 2024-02-24 provkördes bilen på väg! Yes! Bilen är i skrivande stund körbar igen efter att ha stått på pallbock i 3.5 år! Känns helt overkligt! Underbart tajt bil att köra. Är lite gokart-känsla tycker jag. Och det där underbara vrålade insugsljudet och hur det varvar upp till 8400rpm innan man når varvstoppet. YES!
Allt för denna gång