2736
Sök

Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!

70 695 Visningar
Uppdaterades senast 16 november
2 306 Inlägg
10 februari
#101
Trevligt med dimljus, och vad skönt att det är fördraget på bilen! big_smile Oförskämt fräscha var de ju dessutom, det syns att de inte gått i nordiskt klimat. lol Blir bra det där!


2 327 Inlägg
10 februari
Trådstartare
#102
MrHyde skrev:
Dimljusen har jag aldrig sett på en Civic, ska kåporna vara svarta eller ska dom lackas?

Dem ska vara svarta. Har sett bilder på hur det ser ut när dem är lackade i silver och tycker det ser helt fruktansvärt ut! lol


730 Inlägg
10 februari
#103
Xebers76 skrev:
MrHyde skrev:
Dimljusen har jag aldrig sett på en Civic, ska kåporna vara svarta eller ska dom lackas?

Dem ska vara svarta. Har sett bilder på hur det ser ut när dem är lackade i silver och tycker det ser helt fruktansvärt ut! lol

Haha, är det så illa alltså? lol
Har du nån bild att dela med dig av för jämförelse?

Live long, and prosper.

2 327 Inlägg
10 februari
Trådstartare
#104
Hade inga bilder sparade och hittade nu enbart EN bild från en bil här på garaget.org. Får ju be om ursäkt till ägaren i förväg att jag sågar bilen lol Här ser ni dessutom ögonlocken lackade i silver och jag tycker inte heller att det passar alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4878d26541e72a8caa31409845d53ed.jpg

Har även fått frågan flera gånger igenom åren varför jag inte lackar midjelisterna i silver. Åter igen, smaken är som baken. Här har ni bilder på hur det ser ut. Jag gillar inte det alls. Här har man även lackat dem små "pelarna" till strålkastarspolningen, vilket jag inte heller gillar. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7599b0f586d5ce69ee1d769d54308b7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c7dd2aef6c90b1cc59dd47b1a5e5ae6.jpg

Men det beror väl också på lite hur man gjort i övrigt och givetvis hur hög kvalitet man har fått på lacken. Denna funkar det bra på. Här har man lackat insatserna i strålkastarna svarta vilket antagligen ger mig själv svaret på varför. Jag vill ha kontrasten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8634b15466b98a95de775818dcaff714.jpg

När vi ändå är igång så kan ni få se dimljusen. Dem jag har heter inget speciellt, kallas ibland för "small fog lights". Dem som däremot kallas för "big fog lights" ser ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ffe9e4a1d37031cf97465510d80fc647.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b50d5758ee86d55e5671c9503d14378.jpg

Dem största brukar kallas för "full fog lights" och jag har enbart pressbilder på dem. Så vi snackar ovanliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-10e3c1e631554d0447d72ac0a674453b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4868985017b35d6e29a8c388829f9bc8.jpg


730 Inlägg
11 februari
#105
Jag är helt med på ditt spår nu, svarta dimljuskåpor ska det vara! big_smile
Tycker även de små såg bäst ut, de stora känns just för stora och "full foglight" såg bara fel ut i mitt tycke.
Och angående listerna så tycker jag som dig, de ska vara svarta. Lackar man dom så "försvinner" dom typ, halva meningen med sidolister är ju borta då.
Dom ska ju agera delning mellan övre och nedre delen på dörren. Sen lackade lister kan fas2orna åka omkring med, det passar inte på en 90-tals bil smile

Live long, and prosper.

1 391 Inlägg
12 februari
#106
Kul att se att du är igång igen big_smile bra kämpat som fan mannen big_smile

Meeee

2 327 Inlägg
19 februari
Trådstartare
#107
robin_civic skrev:
Kul att se att du är igång igen big_smile bra kämpat som fan mannen big_smile

Tack så mycket! Det är riktigt kul att kunna få lite fart på projektet igen xP




Fick köpa mitt ett riktigt verktyg för att kunna spänna fast remskivan ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03f60aa67ae91196409f66d693bd31c1.jpg

Då var det dags för motorhuven! Börjar med grillen som sitter ihop med buntband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b434c88bb2be79ae28acdcf9d0784396.jpg

Plockade fram en grill till för att plocka ihop delar till EN bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26e5b8c2618e701a98522c4c2035b2a1.jpg

Men fick plocka fram ytterligare en till innan det blev komplett! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b453297ae1545a7b0ca2c6107802830b.jpg

Problemet är dessa små som gärna går av. Sprejar dessa med krypolja så dem inte ska fastna igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-327a13d47f780564e794937aea04cb63.jpg

Någon tidigare ägare har haft samma problem men har offrat huven istället för grillen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1dec6515eea6665faf891e719973a48e.jpg

Nästa problem! Avdragna skruvar! En per sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41fb79c5552d65a8dc6ad42cf9a3609d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e87781751cf40bae36eb682eba08220b.jpg

Försökte svetsa dit en mutter men det ville sig inte alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b05ec64c6ba6985334ecbf56193c7fd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c59f52e517c75c3bc06481ee81879078.jpg

Det som till sist faktiskt fungerade var att svetsa på en stor loppa på skruven och ta den med en svetstång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b717a945630309d7ad6bc8fab3d0e8d.jpg

Så vänder vi på steken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce486167312a57924c7fe6774c00e6ec.jpg

Körde samma metod här och det funkade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c712c905c79675927b7a07fdc2d6eb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dcd24fa8ae1ca819f804fb051dba8296.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f286049d7f8199099687726b6901f8f9.jpg

Plockade fram passande skruv och körde rent gängorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41d9421b1d061ffe1824fe720528da81.jpg

Värmen förstörde färgen så fick slipa bort det som var löst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e71fba2004e4ba3fb9a9cc90717a0757.jpg

Målade sedan med POR-15 och det blev faktiskt riktigt bra! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af40a3b4191fb37c6c15857401e9a4d2.jpg

Innan jag hänger på huven så ville jag passa på att lyfta i batteriet. Sagt och gjort men det satt inte riktigt fast hur jag än gjorde. Det visade sig att två av tre skruv som håller fast batterihyllan i chassiet inte var spända hela vägen. Återigen, skumma fel på denna bil! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-30f69e0cfdfdc5c67af6f6612e8bac7b.jpg

Lyfte i batteriet igen och nu satt det bra! Torkade rent lite snabbt också, ser mycket trevligare ut redan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f50503ea5364236ba66af7986b906e5.jpg

Härnäst åkte äntligen huven på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7215e8e5a53555a617e64923ade2a25.jpg

Lossade låskistan så jag kan öppna och stänga huven utan att behöva gå runt och öppna den inifrån kupén varenda gång. Detta underlättade enormt när man har en helt front att passa in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-754de0e5397795d813e71976ecdc6cc1.jpg

Efter mycket om och men så satt det tillslut helt okej!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7561f297c2f21d456a79d9c734df85b7.jpg

Vad som inte passade riktigt var förarsidan där huven låg för högt. Anledningen till detta är att gångjärnet knäcks med åren när huven ställs upp med pinnen. Gångjärnen är inte speciellt starka heller så det behövs inte mycket för att det ska börja ge sig. Låter detta vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab124439010b50069d46497752cb73f9.jpg

Dessa metallfästen till kondensorn bytte jag ut till dem från 13-milarn. Även skruv som vart fräschare åkte dit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d9d3cbacc9d134195c9095783a0f4dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b46eff0378e34c05f46ee34e83453906.jpg

Torkade rent det mesta av motorrummet. Vilket verkligen behövdes!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44881d61752e333bf99c6749aefce631.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-900ba5f58995d10d46c48bce602374d1.jpg

Ingen aning om det syns men det är mycket renare här! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0bfb747dced8419b6a01c93a21ef8a12.jpg

Även huven visade sig vara riktigt skitig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af14a7138c7c0de7b086c5b8a1f1276f.jpg

Spolslangarna blir väl knappast som nya då gummit åldras. Men före och efterbild visar ju ändå en stor skillnad tycker jag! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38310b6b5c54073a542b7939b627944e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de6d63e54245d8236fd90969f4c61727.jpg

Nu har bilen ett ansikte igen! Monterade på ett ögonlock bara för att se lite hur det kommer bli sen när allt sitter där. Kommer bli snyggt! Här ser ni ju VTi-s läppen som tyvärr har gått i 2. Köpte den så. Kommer får lämna in den för svetsning framöver. Men det blir efter sommaren som tidigast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-184aacfdbbd5b31cdeaa34934e1f9bfb.jpg


730 Inlägg
20 februari
#108
Bra jobbat!
Slangarna till spolarvätskan kan du smörja med vaselin, det mjukar upp gummit så det håller längre om dom är torra smile

Live long, and prosper.

2 306 Inlägg
20 februari
#109
Snyggt! Kan tänka mig att det är kul att äntligen få hålla på med sånt pill efter allt svetsjobb. lol
Såklart trist med läppen,men det är ju väl värt det... har förstått att det inte bara är att leta upp en ny. big_smile
Jag har ju sån "plastsvets" som värmer fast förstärkningar i rostfritt, om du behöver låna för att förstärka den så länge. Bara hojta till i så fall. smile


2 327 Inlägg
24 februari
Trådstartare
#110
MrHyde skrev:
Bra jobbat!
Slangarna till spolarvätskan kan du smörja med vaselin, det mjukar upp gummit så det håller längre om dom är torra smile

Bra tips! Ska se om jag kommer dit! Listan är lång på grejer att fixa. lol


Mew skrev:
Snyggt! Kan tänka mig att det är kul att äntligen få hålla på med sånt pill efter allt svetsjobb. lol
Såklart trist med läppen,men det är ju väl värt det... har förstått att det inte bara är att leta upp en ny. big_smile
Jag har ju sån "plastsvets" som värmer fast förstärkningar i rostfritt, om du behöver låna för att förstärka den så länge. Bara hojta till i så fall. smile

Ja det var riktigt skönt att komma ifrån rosten ett tag. Men nästa steg var tyvärr rosten. lol
Vänster bak är där vi slutade. Kapade ut det värsta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5a6604789715f7c2167d90f41024c54f.jpg

Det som var kvar var inte i bästa skick så det var riktigt svårt att svetsa med min bråkiga svets. Men vi kom dit tillslut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa6039d27071778c63d7b5d2a671bb60.jpg

Nästa steg var den där muttern som ska ligga inne i en balk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-53d4c17824a911a3f1964b6c9f53f5d0.jpg

Med hjälp av induktionsvärmare så fick jag ut skruven som satt fast i den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75b43d549e378bc81e153c32e7f2b444.jpg

Tog fram en bättre begagnad skruv och rensade rent gängorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6922220cd185916ab6504054a4118da9.jpg

Blir samma konstruktion som på högersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27be6e9d60320804210069c55238bc26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ccd9765b2b2fa16d35c87bca614cafdc.jpg

Hängt på plats och även svetsat dit fler plåtar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92e61e89bb81625c1f9e694edc2a15af.jpg

Sådär ja! Då var det äntligen ihoplappat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-959387a2f3a3a40aad8b0f36eed5c231.jpg

Balken bredvid tanken var nästa projekt. Slipade rent inne i balken så gott jag kunde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0223038786688f85b06d68ef81a20422.jpg

Blev rejält förvånad över hur svårt det skulle visa sig vara att ligga under bilen och svetsa dit plåtarna. Blev tyvärr inte snyggt alls. Men eftersom att bilen har sänkfjädrar så finns det inte en chans att någon kan titta här under så jag ser det som lyckat ändå! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84eab9be48bd67e3baf82b1372b66125.jpg

Och där trodde jag (LoL) att det var färdigsvetsat på bilen för gott så det kändes som en rejäl milstolpe! Nu gav jag mig på bensinrör och bromsrör! Här bakom går det en hel del grejer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd33549dc9370d3f5d2c17c22797ad68.jpg

Här ser vi bensinfiltret (som ska bytas ut) som jag demonterar för att se om jag kan tillverka ett nytt rör med rätt koppling. I så fall kan jag dra ett rör hela vägen här ifrån till tanken. Dock med en liten övergång på slutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-978a99079c82ca01587045492dd1f203.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ecbd88c095e6cb4babb8795b9bb08a9.jpg

Tyckte detta såg rätt så likt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9daa8520226573bb4824fd02b727d882.jpg

Och det visade sig passa riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b789b085e07586e73551d5e203e6858.jpg

Upptäckte här att aluröret jag ersatte original stål med hade ganska mycket mindre innerdiameter. Men tänkte att det antagligen inte spelar så stor roll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c2455cc517161207adf508a41c2d522.jpg

Där är röret på plats och går ner under bilen och ligger i en rulle i väntan på att dras resten av vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-474db33e2cca52f7439b4cc3563b7637.jpg

Men innan vi gör det så ska bromsrören kopplas in också! På brandväggen ser vi reduceringsventilen, som antagligen inte är en ventil alls utan bara en skarv. Bilen har ABS så det sköts säkert där i. På min MB8 som inte har ABS och även kör med trummor bak så är denna skarv definitivt en reduceringsventil för den är rejält mycket större.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0ed542a86cbe00190138fb3a8806bc8.jpg

Hade jätteproblem att få loss rören så fick lossa dem två som gick till ABS enheten (ja dem släppte ju som tur var) så jag kunde få ut hela enheten och lösa det på bänken istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a329afaddff93ebc218705f77708e31.jpg

Tog en liten paus igen och fixade med två rör under bilen. Det är två mindre som är till bränslesystemet. Det ena är för tankventilationen och det andra för returen. Gjorde en halvfärdig koning på dessa så när jag kör på en slang här som skarv då vet jag att den inte glider av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1346c29dceed9ff35eb03c226326f99a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f56d88adbafd2ab79d1a254f253b0512.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb4c664613bd237d7c61552e9480f3c1.jpg

Plockade fram bromsrören jag köpt på Autodoc. Läste mig till via forum att Honda kör bromsrör i tum. Alltså 3/16 eller 4,76mm. Valde stålrör då vi fick lära oss i skolan (gick fordon) att bilar med ABS inte ska ha kopparrör då det är för klent. Kopparnickel kostade för mycket tyckte jag så det slutade med stål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1234a2bab4b4c42ab35613411f29e984.jpg

Anslutningen har därför ett innermått i tum men gängor som är metriska. Makes sense.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc63e2ef58cb27c4732b169361a848dc.jpg

Det passade så fint så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5ac57ad3bbb63ca9f270827b4cfc742.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c097fdb9d266a34a11f3649d1f0f14d.jpg

Stumparna av dem gamla bromsrören som gick i motorrummet fick agera mall. Enklast att böja här och nu. Dessa två rör kan nu gå hela vägen bak till bromsslangarna utan någon skarv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b887328e010763e89271735be3a2585d.jpg

Tycker det blev helt okej! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ac4a54ac921019fcc0343a0106f5df3.jpg

Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att vi inte ska ha det matande bensinröret men en mindre innerdiameter än original. Visade sig att Biltema hade kopparrör med rätt innerdiameter. Vill inte ha stål för det kommer bli för svårt att böja till rätt form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bce46e1edf773d25bbb3fb6020c59ec3.jpg

Så det var bara att riva ut allt igen och göra om det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-39c5b3bda0406065c47316c0bbbae9da.jpg

Så nu är min bil 1% steampunk med sitt fina kopparör! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f47316c4599c8a948e4d59c3fffe6bd3.jpg

Ja här ser ni ett bälte. Vad gör ett svart bälte i en Honda som är Type R/VTi? Ja det kan man ju fråga sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc3f2eb105f91eac38ec00cf42834f1e.jpg

Ut åkte båda bältena fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f46b020d9748899df1277bdc7a24d16.jpg

Då dem är pyrotekniska så ska man vrida en spärr så dem inte kan smälla av ifall man tappar dem i golvet. Så nu petar en ömtålig pinne ut här. Det går ju inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e2f9c5a6346d824772253e47106bbb15.jpg

Fick vara lite påhittig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a796db6cac42446c2c9ca8d698b6f7b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27c209ac67bca190fe2935b354e1bd8e.jpg

Såg att dem är "MADE IN NORTHERN IRELAND". Aldrig sett det innan. tongue Dem åkte nu ner i en låda och fick sedan åka ut på äventyr. Efter några veckor kom dem tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bfd23a2fa0e15145add62833a774b925.jpg

OH YES! Röda bälten ska det vara i en Honda! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2176ec9907e8156dddf3a8d91cc6527.jpg

Blev riktigt nöjd med detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b40f705321af2a62434f45bc9da01fde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08744ef0060a08aec89e7da8b866308b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d03c95e34f581b5e18e5bd8658ba0f9e.jpg


-----------------------------------------

Jag har en megauppdatering i form av några korta meningar. Idag 2024-02-24 provkördes bilen på väg! Yes! Bilen är i skrivande stund körbar igen efter att ha stått på pallbock i 3.5 år! Känns helt overkligt! Underbart tajt bil att köra. Är lite gokart-känsla tycker jag. Och det där underbara vrålade insugsljudet och hur det varvar upp till 8400rpm innan man når varvstoppet. YES! big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2811894acfe82181da0ec6e37dac476.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84a2614194ef664cd24bab9d6a8585fb.jpg

Allt för denna gång smile


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
26 februari
#112
Grattis, måste vara en skön känsla att få köra den igen :-)
Och snyggt med de röda bältena !

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

289 Inlägg
26 februari
#113
Fasen vad kul att du fått ut och köra lite! big_smile
Gratulerar, sjukt fint bygge!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

Japsare
501 Inlägg
26 februari
#114
Ne men fy fan vad kul. Och sjukt avis på bältena. vilken jävla grej, vill med ha! big_smile

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

2 327 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#115
Stort tack allihopa! Känns så konstigt att den nu går att pendla till jobbet med när man varit så van vid att alltid se den i garaget och inte se något ljus i tunneln xP

Idag gick den igenom besiktning med enbart anmärkning på ett trasigt bromsljus, en stor seger för mig! big_smile

Ja dem där röda bältena, hehe man bli lika glad vareda gång man tar på sig dem! wink


2 327 Inlägg
29 februari
Trådstartare
#116
Jag kommer inte riktigt ifatt då det hände så enormt mycket sista tiden innan den blev besiktad! lol Har fortfarande 450 bilder som ni inte fått se än. lol

Då är vi framme kring dagarna runt årsskiftet! Rostskyddade all plåt som är omkring framvagnsvaggan. Även varit inne med den där rostskyddslangen i alla hål som det går in skruvar i chassiet och fyllt på rejält. Dessutom alla gängor och alla skruv har totalt dränkts i klet. Det ska då banne mig inte rosta fast igen! Gått åt MÅNGA Hagmans TO3 till denna bilen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9ffc05208353fc2b1ca90188cc77dfda.jpg

Hade sett till att skriva längden på skruvarna som tur var. Inte en chans att jag hade kommit ihåg detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3fa61290a82cdafcf0877e82e8b08c96.jpg

Kom som tur var ihåg denna lilla detalj! Lätt att komma åt nu. Suddig bild men slangen i mitten som hänger ner som en snabel är dräneringen till förångaren och det ska sitta en gummiring runt den som skumt nog fattas. Det har garanterat stänkt in vatten här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-12165a60a3c0eefceee304cc3d31fc26.jpg

Tog ju såklart denna från 13 milarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd96381e836df34da5e914d2bf9676ce.jpg

Sådär ja! Sån liten detalj men ack så viktig! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ea455bdc7b59d141d2f2521e4a0a462.jpg

13-milarns vagga och motorkudde ihopskruvat med VTins styrväxel ligger nu redo och väntar! VTi har inte samma styrväxel som övriga bensinmodeller. Ni ser dessutom ett förstärkningsstag framför styrväxeln. Den fick jag flytta över från VTin också då 13 milarn inte hade en, men det fanns färdiga gängade hål iaf. Så bara VTi som har den förstärkningen? Mnja, min MB9 (1.5i) hade staget så vet inte riktigt varför det i så fall skulle fattas på 1.4i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1f9da2672d90d97e752e8bbf99e1f255.jpg

Med klossar och en domkraft kom den till sist upp och jag fick passa in rattaxeln samtidigt. Inte helt smidigt detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0d2f30dc49c24fc4e21c9d36a521869.jpg

Innan den skruvats i hela vägen så passar jag på att koppla in slangarna/rören till styrväxeln då det är som enklast nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-901e11c05aa1632058a7694105cd9958.jpg

Övre länkarmar fram tog jag dessutom från 13-milarn då VTins hade mer än sagt upp sig. Det går att se på den högra som är VTins att dem inre fästena har vridit sig då bussningen varit så skrot att den inte orkat hålla emot friktionen från muttern. Länkarmarna visade sig ha olika artikelnummer. Efter att ha matat in diverse olika chassienummer så kom jag fram till att 97-98 har ett artikelnummer och 99-01 har ett annat men att det är samma mått och passar utan problem. Det var ingen skillnad på motor eller karosstyp, alla har samma trots att VTi ska ha mer camber fram och det inte finns någon justering för detta. Den ena gick att köpa inre bussningarna till löst medans den andra måste köpas komplett. Skumt? Övriga framvagnsdetaljer har samma nummer oavsett årsmodell vad jag kunnat hitta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c019735ad49099d7b012192c4698350.jpg

Krängningshämmaren kunde jag inte ta från 13 milarn då VTi har en grövre än övriga modeller. Tyckte den såg för tråkig ut så det slipades ner och målades. Original är ju svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e2f1df570458da67cfd36b8f4de197f.jpg

Men svart skulle inte vara rätt, eller hur? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e348082e44243d185a2fd2e083dba9e4.jpg

Framvagn på plats! Det mesta är från 13 milarn. Det jag inte bytte ut var spindeln då jag i så fall får ett annat nav med fel bultmönster. Stötdämpare har jag inte heller bytt då dem verkade okej och hade sänkfjädrarna på plats redan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09fcfd4cd41c9b6945157ac621067608.jpg

Blir nya styrleder på båda sidorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e95eaa0761a31692ce5b1ddee6fdfab5.jpg

Monterat på ny bromsslang, detta är inte original. Det visade sig att jag köpt två vänster fram så denna sidan sket sig! lol Köpte senare en höger av annat märke då den första var slut på autodoc men den passade så dålig så den sket sig också. Köpte till sist en Bosch och den passade perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0bc8d4964730536a09084031874c9a0c.jpg

Vänster var som sagt inga problem! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-947c17f327f2792c398e4ca95928f511.jpg

Bromsar då! VTins högra ok har väl mer eller mindre satt sig helt. Så jag tog Accordbromsarna från J-swappet och monterade dit. Skivorna är samma förutom att dem är 5-bult och något tjockare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-201c6b9d8d4109dc1e3c3e6ed2684cf6.jpg

Oken är som ni ser väldigt olika då Accorden har två kolvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e7de55804415fee589443a0b7ee1baa6.jpg

Lite färg på det (inte rött denna gången dock) så blir det riktigt fint! big_smile I framtiden avser jag att få dit VTi bromsar igen då jag inte tycker Accordbromsarna behövs och att jag fått borra och slipa i skivan för göra den till 4-bult vilket inte känns helt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1e08e6ef1b5db3e8fc05a471a58988e.jpg

Lite nya skruv till lyktorna och fästet för expansionskärlet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b5f335d2ede0014639381e72fe3ae948.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-696987cf4f563430485e312a45af7171.jpg

Öppet luftfiler är det som gäller. 80% av upplevelsen att köra denna bilen sitter i insugsljudet. Det som sitter där nu är blått och rostigt, nej tack. Visade sig vara ganska svårt att hitta ett som såg ut som jag ville och som dessutom skulle passa röret och få plats då det inte är så mycket plats på längden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed8ddc15e3e08a01114c0635ea49f5f3.jpg

Det blev ett "AEM Dry Flow luftfilter - 4.5'' (114mm) 130mm längd" som jag hittade på j-spec.se smile Detta blev så mycket snyggare! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-876671f9b4fe0de6cbe28040a7b2dbe7.jpg


2 327 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#117
Köpte nya handbromsvajrar så det var dags att lossa dem gamla. Har inte alls fått många bilder på processen men det blev ett riktigt möög av alltihopa.
Lossade fästet inne i bilen för att få ut dem gamla. Har fått kapa vajrarna för att få bort bakvagnen tyvärr. Kan ni tro att det var pga rost? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60cbcc9b2176c08aae524e102f66b831.jpg

Köpte nya som inte var original vilket skulle visa sig vara ett misstag. Lyckades inte montera vajern i fästet som handbromsen drar i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a924faef450e29396358739f7d346bd3.jpg

Visade sig att vajern sticker ut här så det tog stopp. Fick slipa ner detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c6bfaa17ef534606068df26a8db76e02.jpg

Monterade i allt uppe vid spaken och vajrarna fick hänga under bilen i väntan på att tank och bakvagn skulle åka på plats. Skulle bli en del problem, men det visste jag ju inte än. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b512ed7c1c6ca8938b5ddebc01a81b29.jpg

Passade på att byta lampan till klockan innan mittkonsolen monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ef34231db796d8324fc392884c4e245.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c28026fdbb0aa6ae301b97cee57fc1f0.jpg

Ville gärna starta motorn igen och få höra det fina symaskinsljudet! lol Det var bra länge sen den var igång nu. Det blir dock på startgas då jag saknar en tank här. Det var alltså dags för ECUn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90b2f3b2438b17505bfe882a9ad84bd6.jpg

Först skruvas detta fästet på plats! Minns att det var någon skruv som fattades men har glömt detaljerna nu när det gått ett tag tyvärr. Men det fortsätter iaf i samma tema som bilen haft hittills, rostigt, fel och fattas! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45b69a697406fce905d964e331043c91.jpg

Både styrenheten och även kåpan till den var fuktskadade då det varit hål i golvet. Har haft styrenheten öppnad och den såg bra ut invändigt så jag låter det vara såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-240f46f2c78b091271dde38df6d3ed8e.jpg

Hade helt glömt hur den ska sitta så fick vända och vrida ett tag men tillslut så! Kablaget har två gröna fästen som skyddskåpan ska hålla i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f5ae5fdf337bfae89a703e65d83cd81b.jpg

Och den kom även på plats. Längst ner finns nu ett litet öra som ska hålla i plastkåpan som täcker allt detta, gjorde en liten specialare där som vi kommer till senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16ed6bf2ba74ff74f75b92d2d5bd90f6.jpg

Lossade slangen till bromsservot och skickade i startgas i insuget. Men startmotorn gick bara runt lite och sen var den stendöd. Jahopp? Då startmotorn är pinsamt enkel att komma åt (ja faktiskt på riktigt) så testade jag att mäta i kabeln som triggar startmotorn och där fanns 12 volt. Bra då funkar immobilizer och allt annat skit som kan bli fel hela vägen ut dit! Det är alltså något enkelt. Höll på lite fram och tillbaka och satte till sist en startkabel mellan minus på batteriet och en bra punkt på växellådan. Vips så gick startmotorn så fint så! big_smile Så jordkabeln har för dålig kontakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2f991e03f59374a66d086e898468480.jpg

Slipade rent alla kontaktytor och satte dit fräscha skruvar. Slipade även rent där det sitter fast i bilen och sprayade så det inte rostar igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b3dae7706e054da24569d83789d2ff3.jpg

Nu funkade det och motorn startade DIREKT inga problem alls! big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-96a9c5c60c7b7ca5bdb8630a9116dcdb.jpg

Vilken enorm boost att få höra motorn igen! Bilen börjar komma till liv! Så nu gör vi något kul tycker jag! Det blir montering av krängningshämmare! Ville gärna målat hela framvagnen men var lite rädd att bilen inte skulle vara klar till sommaren så hoppade över vissa moment. Inte ett år till i garaget snälla!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbe5bf7684ab72edd6d34c600a4ee703.jpg

Bussningarna är ju unika för just VTi så får ta dem. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-459039d4ba3a80ea09cf839f7183d546.jpg

Finns en liten pil i gjutningen så man får dem rätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdc60338ed398eb2dc0e200bd87a953a.jpg

Står även här var dem ska sitta men det är såklart svårt att se med rosten. Men har haft koll på dessa delar sedan dem plockades av så inget ska hamna fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca76290fb29cd10aadb8adb82e6399fd.jpg

Ser väl lite komiskt ut, men det gör mig glad så varför inte? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4cff15183f6b2b1ad43e01c92be3aa47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-721cd9830d47ce986142b959bb3e82ee.jpg
Senast redigerat av Xebers76 (2 mars )


2 327 Inlägg
13 mars
Trådstartare
#118
Tog tag i växellänkaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd27213047468e466a394883ab24cc85.jpg

Hade ju gärna tagit hela växellänkaget från 13-milarn men det är inte samma länkage på D-serie och B-serie tyvärr. Men tänkte att jag kan ju flytta över den det bakre fästet iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5420ba4a04e587519f3f4c58f0262ebd.jpg

Dock var det så att jag köpt en ny bussning i någon form av eftermarknadsvariant så behövde bara plåten och hylsorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-863dfc904dfb72a8a42963b9475a649d.jpg

Det visade sig vara lite skillnad på min bil och 13 milarn. Tycker det är skumt att dessa delarna skiljer, men bara såpass lite att det endå går att blanda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-609eda40a4557d6712ed1c35c5529955.jpg

Monterade i hylsorna i nya bussningen som nu tydligen inte är kompatibel med metallplattan. Varför är det alltid såhär med eftermarknadsdelar? Så får väl köra utan den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-294e772df6d0dd7e0ea29194564b1fda.jpg

Fram hade jag återigen en eftermarknadsbussning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-453845d415e735f9258c8dd560beb719.jpg

Lite smörja och sen i skruvstädet så åkte den på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7408dbead5b8e873a39b7d751ab1cac.jpg

Klämde även till lite här då det är lite glapp i denna knuten. Har haft lyckat resultat med detta innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f2e9f25f192bd97a978fc36eae3a135.jpg

När detta var klart ser jag att denna damasken är helt slut. Inser också att länkaget är lite väl rostigt. Bestämmer mig för att lägga det åt sidan tillsvidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-605ebe8f9c988247871a126751e4e0da.jpg

Tog tag i att lufta kopplingen! Fyllde behållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e8d1d58f527381c3a8fccd59d593eff2.jpg

Plockade fram min MB8 som nu ska få fungera som en 89hästars vakuumpump. Här kan ni även se att insuget är i plast. Enbart 1.4i som har det vad jag sett. Öppet luftfilter gör ingen skillnad på insugsljudet testade jag mig fram till för länge sen. Plastinsuget käkar upp allt ljudet otroligt nog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e1b85482732b7aef3f33e046bc426a7.jpg

En något ombyggd bromsluftare från biltema. Jag kunde lufta bromsarna helt problemfritt själv utan denna men den behövs till kopplingen då ett rör går högre än behållaren och det blir luft där i hur jag än gjorde. Behöver alltså lite hastighet på bromsvätskan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbea8e1b4de9c6a8bb98bee59dbd676a.jpg

På med slangen på slavcylindern! Nu fick jag ut luften! Men kändes pedalen bra? Nope. Svampig som bara den. Varför blir det alltid såhär?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8252ac08ebd80163a1deebc80de9b126.jpg

Det skulle ett tag senare visa sig vara den justerbara axeln mellan huvudcylinder och kopplingspedalen som var för slappt justerad. Kolven behövde gå ganska långt in i cylindern innan den täppte hålet upp till behållaren och började bygga tryck mot slavcylindern. Justerade den precis så pedalen låg i spänn och att kolven börjat gå in något. Testade för säkerhets skull att öppna luftnippeln på slavcylindern för att säkerhetsställa att det fortfarande kan rinna vätska fritt. Det gjorde det också, vi har alltså inte justerat förbi kanalen upp till behållaren! Perfekt. Missar man detta så kommer systemet inte självjustera. Nu kändes kopplingen riktigt trevlig! Nya delar hela vägen! Men det blev såklart problem med detta sen när bilen hade körts några mil.

Fyllt på med styrservoolja. Perfekt att bilen är upphissad så man kan lufta utan att belasta systemet. Själva luftningen fick dock vänta, hade fortfarande ingen tank i bilen. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4d92860821dabf83316b97c9bbd11b7.jpg

Tömde motoroljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb1f964b972238621868656a8322f441.jpg

Fyllde på med Biltemas halvsyntet 10w-40 och en halv flaska med denna historian som jag lyckats täta en läckande styrväxel på min MB8 med. Motorn svettas lite olja här och var så jag tog en liten genväg. Detta beslutet skulle senare resultera i ett ganska långdraget äventyr, typ. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f0a98d36c999537d82c2d0a4d837b2a.jpg

Lossade både påfyllning och tömning av växellådan och båda kom utan problem! Lådan var i princip tom. Najs...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d584784d880113d5e33ac68afe87f523.jpg

Buntbandade fast en tratt i motorrummet och hade därifrån en slang ner till lådan. Fick i exakt två liter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-22b0a96e23aaaf0b7ad4fc901645e926.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a679b9a5ba1a501c3a9937baaa57beee.jpg

Tyckte det var dags att få in lite funktion i form av lyx. Ja lyx för en sån här bil iaf lol En VTi har fjärrlås och larm, men sånt strular ju alltid med åren.  Köpte för länge sen ett eftermarkadssystem för enbart själva fjärrlåset. Har haft detta testat på bänken och efter lite funderingar hit och dit och även kollat bilens elschema så kom jag fram till hur jag skulle koppla in allt. Här bak sitter larmstyrenheten som dessutom funkar som styrenhet för själva låsen i dörrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-39642fcdc4e974773da13c068d631450.jpg

Kopplade in allt med sockerbitar och testade! Funkade klockrent! Vill fixa dessa kopplingarna bättre sen. Ni vet, sen, någon gång. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-abd97be0ec7e0b76884c9b3033c2439a.jpg

Innan jag gjorde något dock så kopplade jag ur original antenn. Det ska ju inte vara någon fara men OM det nu på något omöjligt sätt går in en signal här som bilens original larmstyrenhet godkänner så har man problem sen. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bf429ac9e3b20906c40a8a6c74333d26.jpg

Nycklarna som följde med matchar bilens egna nycklar bra tycker jag. Stämmer rätt bra med eran den är ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c60d45c7cb7af80025918869bcb4b37b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f540c703d01662d7b52daa39a543936b.jpg

Den blinkar en gång vid låsning, som om den sa "LOCK" till mig. Blinkar två gånger vid upplåsning som om den sa "UN LOCK". Precis som typ alla bilar gör. Detta fungerade utan problem hela tiden. Tills den dagen jag satte ner bilen på backen och skulle köra ut den ur tältet. Sockerbitarna har ännu inte ersatts så allting sitter likadant. Nu blinkar den EN gång vid upplåsning och FYRA vid låsning. Eftermarknadsenheten är kopplad direkt till blinkerslamporna via samma kablage som original styrenhet driver dem via. När jag testat så blinkar inte bilen i original utförande om man tar en fysisk nyckel och vrider i en dörr utan enbart när man använder en fjärr. Sättet jag kopplat in eftermarknadssystemt är att den lurar original styrenhet att jag vrider en nyckel i höger framdörr. I övrigt så funkar det klockrent. Fattar inte vad som hänt! lol

Tyckte det lät i motorrummet när tändningen var på. Något servoljud som kom och gick. Vid ett tillfälle när jag hade halvljuset på såg jag att höjdjusteringen gick fram och tillbaka lite oregelbundet. Petade man till knappen för denna funktion så gick dem helt bananas! lol Dem så att säga "hittade inte hem".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-297ddec686773dd65a99200d9963a67d.jpg

Lossade och testade byta hela knappen mot den från 13-milarn och felet försvann. Skumt. Utsliten knapp? Verkar ju helt galet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b87457e6cf2a79447742baa66769c0a7.jpg


2 327 Inlägg
17 mars
Trådstartare
#119
Visade sig att bilen har haft dragkrok. Lite udda på något med en B18 i kan jag tycka kanske. tongue Med det sagt hade min MB9 krok när den köptes och dem har ju bara en D15. Var nästan komiskt vad sakta det gick med släp bakom den bilen! lol Det är alltså trasslet här som har med kroken att göra. En kabel går hela vägen fram och ska väl hämta ström där till boxen antar jag. Det var klippt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-78c8bf1baaf7fb956870d6299d141866.jpg

Jag har inte som avsikt att montera en krok heller så tog bort allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08b4441fe1fc4c6ca00e4af378812076.jpg

Nu hänger kontakten ensam. Japp vissa bilar har en färdig kontakt för elen till dragkrokselen. Har enbart sett detta på denna modellen av Civic och en Range Rover.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8612bac2565d498f83b962d804a98e5.jpg

Det är nu hål där elen gick ut från bilen. Får leta upp en plugg till detta. Borde ha sparat en någonstans då det oftast inte är krok på dessa och då är hålet pluggat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c58c7eb31fe4ddf3b30e5a23de8b46b7.jpg

Såhär ser elsatsen ut. Daterad någon gång 1998 om jag minns rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23df84d1fbccc8f473f08a9eda7a380d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb02f2011cd9c4e57ffeb16e2f74792e.jpg

Dags för kupéfilter och kupéfläkt! Handskfacket åker lätt loss, bara två skruv i botten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38e8232860145c5e73e73ac82d8a9621.jpg

Det börjar bra, fattas en skruv här. Är någon ens förvånad längre? lol Staget ska loss iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-326bb1b19fe9f4b1e8259724a1d5952b.jpg

Fläktmotståndet är ett vanligt fel på dessa men otroligt nog funkar denna. Såg att den varit bytt någon gång. Satt med fel skruv och en massa brickor. Why tho? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0d1a1798926868d0b6698a6528b09e9.jpg

Öppnade locket in till filtret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6f02417529ac61b6491551722229422d.jpg

Fick in med dammsugaren här, riktigt mycket löv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4751f15547baf8c6cc57469af9c03f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb6e60af8c571895a1ac6c9d22e5d762.jpg

Fläkten ska ut också! Då det är lite kass design så sugs det in vatten i fläkten om det regnar så dem börjar alltid rosta och gnisslar sedan rejält. En kontakt och 3 skruv för att få ut den, riktigt smidigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c26f4e32a725b20324031799efefa868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-78273799a32049dfd677c5b17cbade33.jpg

Det brukar vara problem med passformen på dessa när man köper eftermarknad. Denna var en sån, för inget stämde någonstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e8ac110896ece4f23bd258dfcd14a2e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a2fed99282768c123d5467687477b48.jpg

Jag hade lagt undan en original som var i bra skick och den passade perfekt! Bilen är alltså inne på minst sin 3e kupéfläkt nu. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4003d9ba345d46c8ee476d45d2f8d7b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d604dcfeacdcf99064f92ab62350d72e.jpg

Nytt filter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c729f8852264f9ea288ec4e4dc5bc002.jpg

Staget på plats igen, nu kompletterad med en skruv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d37471a9fe91ce01fa0934d3908b018.jpg

Äntligen dags för ratten! Fick ju tag på den ovanliga skinnratten! Dem här bilderna ser helt förskräckliga ut, LED lampan jag använder i kombination med att allt är väldigt smutsigt gör att det verkligen ser hemskt ut. Så ser det inte ut i verkligheten vill jag bara påpeka! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b49c3d7f4b1236d966a0f0a5698a9247.jpg

Den befintliga ratten ska både bort och måste även plockas isär då det är något modifierat för rattknapparna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c7372858bdf42f5c3148b91762ee05d.jpg

Som tur är så kan man lätt skruva isär båda rattarna och flytta över den bakre plattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4633c61d697f47faabd27647e7d9d098.jpg

Har ju denna släpringen från en Accord 1999 för rattknapparnas skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4131d230e1d76026325c1128d9c71e26.jpg

Där sitter det igen! Ser riktigt najs ut IRL iaf! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4dc8a9fb7571c74b247682da85b4d317.jpg
Senast redigerat av Xebers76 (30 mars )


2 306 Inlägg
18 mars
#120
Läder vs gummiratt gör mycket skillnad i känslan tycker jag, även när man är ute och kör och tafsar på den. Snyggt! smile



Sök