Lite bakgrundsinformation! Ända sedan barnsben har jag varit förtjust i teknik, dock ej nödvändigtvis bilar. Intresset har aldrig delats av någon familjemedlem och inte heller av några vänner sedan tolvårsåldern, och således har jag heller aldrig deltagit i någon form av bilskruvande förrän jag köpte min första bil i tjugotvåårsåldern. Då var det en 740 som gällde, men på den gjorde jag aldrig något större än att byta bromsar.
Däremot fick jag ett yrke 2014 som gav mig möjlighet att komma i kontakt med motorsport och den tekniska aspekten bakom, och på den vägen har det sedan varit. Även om jag inte skruvat mycket själv så har jag fått en hel del tekniskt kunnande genom det.
Snabbspola bandet till 2017 så fyllde min hustru 25, och i present gav jag henne sin drömbil - en Volvo Amazon. Dock gav jag henne ingen färdig bil, utan ett renoveringsprojekt i ordets rätta bemärkelse. Planen är att vi skall renovera den tillsammans, och sedan ha en ovärderlig bil som är precis som hon vill ha den. Sedan kom både barn och flytt till gård emellan, och det är först nu som jag har tiden att ta tag i det igen. Jobbet som gjorts på den fram tills nu är ungefär två helgers jobb. Hoppas att det händer lite mer nu!
Nedan följer bilder! Ursäktar att det blir så många i det här inlägget, men skall komma ikapp!
Såhär såg den ut när den väl hämtades. Den gick att starta upp, vilket var tillräckligt för mig! Huv, backlucka, rutor, grill, stötfångare och skärmar (en plåt, en glasfiber) fanns också med. Har under tiden som gått köpt två renoverade dörrar samt den andra skärmen i plåt i mycket bra skick!
Det finns en hel del rost att åtgärda, det går inte att förneka. Det största hindret jag såg under den initala inspektionen var torpedplåten och rutram både fram och bak.
Fanns även lite annan rost att åtgärda, och jag hittade långt ifrån allt. Det var lite tråkigt med någon tidigare persons lagningar som varken visste vad den gjorde eller hade ambition att det skulle bli bra. Jag har i alla fall det sistnämnda!
I samma veva köptes även en ny svets för att kunna svetsa bilplåt lite lättare. Har sedan tidigare en EWM TIG-svets, men den känns lite suboptimal just för plåt.
Efter att ha testat lite parametrar var det dags att kasta sig in i den första lagningen. Resonerade enligt följande - i bakluckan spelar det mindre rull hur det ser ut, dessutom kommer det en matta ovanpå. Worst case scenario kan jag kapa bort det och göra om när jag blivit lite bättre. Så det fick det bli!
Första svetsen lagd!
På plåten som satt tidigare var vikt i mittten (antagligen en förstärkning), och trots att det antagligen inte är nödvändigt på min lagning ville jag se om det gick att "bonnlösa" utan kantvik eller dylika verktyg.
Det gick! Dags att svetsa dit!
Är inte det snyggaste jag sett, men har ALDRIG gjort något liknande tidigare så jag var grymt stolt och nöjd! Nu i efterhand kommer jag att slipa ner svetsarna betydligt bättre, och det är möjligt att jag gör om något när jag skall fixa med sandplåten eller hjulhuset, men den första svetsen är lagd så projektet bör därmed kunna anses vara invigt på riktigt!
Fortsatte i bakluckan framför tanken, och det gick otroligt mycket lättare än den första lagningen trots att vi pratar någon timmes erfarenhet. Sjukt vilken skillnad det gör!
Vi hoppar fram bandet något. Ingenting har gjorts på bilen, och nästa steg blir att plocka ur motor + växellåda. Ytterligare ett moment jag aldrig gjort. Smart som man är bestämde jag mig att göra det på egen hand dessutom.
Men det gick! Härefter har det faktiskt inte jobbats på bilen. Vi köpte en gård efter detta så jag flyttade verkstaden hit och fick en nytändning av någon anledning för några veckor sedan så nu har det äntligen tagit fart!
Hittade en kaross med näst intill perfekta rutramar som jag körde och hämtade.
Därefter var det att rensa karossen totalt.
Fick göra en avdragare till ratten, såklart. Spenderade för lång tid på att rycka och dra...
Rattlåset gick förvånandsvärt lätt att få bort med en Dremel och liten kapskiva! Är faktiskt ingenting förutom grenröret som suttit särskilt jävligt. Kvalitetsbil! Min 2010 V70 är så mycket värre!
Kommer att bli roligt att dra ny el och få instrumentbrädan att fungera som den skall. Den dagen, den sorgen... Tror inte jag haft sönder kapillärröret (?).
Rensat och fint! Samma sak i motorrummet.
Tänkte börja den här stinten med batterilådan. Lika bra att göra en ny helt och hållet istället för att lappa den här på sju ställen. Skulle försöka borra ut den med ett sexmillimetersborr, men det blev inte bra. Borde till att börja med använt ett åtta men oavsett åkte jag och köpte två olika punktsvetsborrar efter det här. Men kapade bort batterilådan oavsett, då jag lika gärna kan minimera överlappande plåt i den mån det går! Nästa steg blir att göra en ny.
Har även varit och införskaffat lite saker till längre fram i projektet. Ett styck karossnurra med snäckväxel (kommer att vara GULD värt om jag vill göra det här ordentligt). Gick in i en V70!
Har även börjat köpa på mig ekonomiplåt. Torpedsidorna är tattarlagade variant milt och variant extremt på båda sidor, så det skall jag göra om. Eventuellt efter att batterilådan är fixad!
Phew! Det var nog i stora drag renovereringsresan so far! Nu skall jag börja uppdatera mer frekvent efter att jag gjort någonting större som förhoppningsvis blir lite intressantare och lättare att smälta.
Tack till den som läst!
Däremot fick jag ett yrke 2014 som gav mig möjlighet att komma i kontakt med motorsport och den tekniska aspekten bakom, och på den vägen har det sedan varit. Även om jag inte skruvat mycket själv så har jag fått en hel del tekniskt kunnande genom det.
Snabbspola bandet till 2017 så fyllde min hustru 25, och i present gav jag henne sin drömbil - en Volvo Amazon. Dock gav jag henne ingen färdig bil, utan ett renoveringsprojekt i ordets rätta bemärkelse. Planen är att vi skall renovera den tillsammans, och sedan ha en ovärderlig bil som är precis som hon vill ha den. Sedan kom både barn och flytt till gård emellan, och det är först nu som jag har tiden att ta tag i det igen. Jobbet som gjorts på den fram tills nu är ungefär två helgers jobb. Hoppas att det händer lite mer nu!
Nedan följer bilder! Ursäktar att det blir så många i det här inlägget, men skall komma ikapp!
Såhär såg den ut när den väl hämtades. Den gick att starta upp, vilket var tillräckligt för mig! Huv, backlucka, rutor, grill, stötfångare och skärmar (en plåt, en glasfiber) fanns också med. Har under tiden som gått köpt två renoverade dörrar samt den andra skärmen i plåt i mycket bra skick!
Det finns en hel del rost att åtgärda, det går inte att förneka. Det största hindret jag såg under den initala inspektionen var torpedplåten och rutram både fram och bak.
Fanns även lite annan rost att åtgärda, och jag hittade långt ifrån allt. Det var lite tråkigt med någon tidigare persons lagningar som varken visste vad den gjorde eller hade ambition att det skulle bli bra. Jag har i alla fall det sistnämnda!
I samma veva köptes även en ny svets för att kunna svetsa bilplåt lite lättare. Har sedan tidigare en EWM TIG-svets, men den känns lite suboptimal just för plåt.
Efter att ha testat lite parametrar var det dags att kasta sig in i den första lagningen. Resonerade enligt följande - i bakluckan spelar det mindre rull hur det ser ut, dessutom kommer det en matta ovanpå. Worst case scenario kan jag kapa bort det och göra om när jag blivit lite bättre. Så det fick det bli!
Första svetsen lagd!
På plåten som satt tidigare var vikt i mittten (antagligen en förstärkning), och trots att det antagligen inte är nödvändigt på min lagning ville jag se om det gick att "bonnlösa" utan kantvik eller dylika verktyg.
Det gick! Dags att svetsa dit!
Är inte det snyggaste jag sett, men har ALDRIG gjort något liknande tidigare så jag var grymt stolt och nöjd! Nu i efterhand kommer jag att slipa ner svetsarna betydligt bättre, och det är möjligt att jag gör om något när jag skall fixa med sandplåten eller hjulhuset, men den första svetsen är lagd så projektet bör därmed kunna anses vara invigt på riktigt!
Fortsatte i bakluckan framför tanken, och det gick otroligt mycket lättare än den första lagningen trots att vi pratar någon timmes erfarenhet. Sjukt vilken skillnad det gör!
Vi hoppar fram bandet något. Ingenting har gjorts på bilen, och nästa steg blir att plocka ur motor + växellåda. Ytterligare ett moment jag aldrig gjort. Smart som man är bestämde jag mig att göra det på egen hand dessutom.
Men det gick! Härefter har det faktiskt inte jobbats på bilen. Vi köpte en gård efter detta så jag flyttade verkstaden hit och fick en nytändning av någon anledning för några veckor sedan så nu har det äntligen tagit fart!
Hittade en kaross med näst intill perfekta rutramar som jag körde och hämtade.
Därefter var det att rensa karossen totalt.
Fick göra en avdragare till ratten, såklart. Spenderade för lång tid på att rycka och dra...
Rattlåset gick förvånandsvärt lätt att få bort med en Dremel och liten kapskiva! Är faktiskt ingenting förutom grenröret som suttit särskilt jävligt. Kvalitetsbil! Min 2010 V70 är så mycket värre!
Kommer att bli roligt att dra ny el och få instrumentbrädan att fungera som den skall. Den dagen, den sorgen... Tror inte jag haft sönder kapillärröret (?).
Rensat och fint! Samma sak i motorrummet.
Tänkte börja den här stinten med batterilådan. Lika bra att göra en ny helt och hållet istället för att lappa den här på sju ställen. Skulle försöka borra ut den med ett sexmillimetersborr, men det blev inte bra. Borde till att börja med använt ett åtta men oavsett åkte jag och köpte två olika punktsvetsborrar efter det här. Men kapade bort batterilådan oavsett, då jag lika gärna kan minimera överlappande plåt i den mån det går! Nästa steg blir att göra en ny.
Har även varit och införskaffat lite saker till längre fram i projektet. Ett styck karossnurra med snäckväxel (kommer att vara GULD värt om jag vill göra det här ordentligt). Gick in i en V70!
Har även börjat köpa på mig ekonomiplåt. Torpedsidorna är tattarlagade variant milt och variant extremt på båda sidor, så det skall jag göra om. Eventuellt efter att batterilådan är fixad!
Phew! Det var nog i stora drag renovereringsresan so far! Nu skall jag börja uppdatera mer frekvent efter att jag gjort någonting större som förhoppningsvis blir lite intressantare och lättare att smälta.
Tack till den som läst!
0
0
0
0