Nu kunde jag inte vänta längre.
Som jag skrev tidigare behövde huven flyttas några millimeter åt sidan. Inte det lättaste enmansjobbet, därav har jag väntat in en ytterligare uppsättning nävar i garaget.
Gårdagen spenderades med en välbehövlig storstädning, vilket gjorde dagens skruvande mycket trevligare! Är fortfarande inte helt i ordning, lite mer verktyg skall upp på tavlan, en hylla skall byggas till vänster om bänken under trappan samt en mindre hylla skall upp till höger (där burkarna skall stå). Men det är tillräckligt drägligt nu!
Men åter till dagens skruvande! Jag skruvade bort fronten (för att inte slå ihjäl mig) och lyfte upp huven på huvudet. Med den balanserandes på knoppen och ena näven lyckades jag (mot alla odds) pilla in samtliga fyra skruvar och spänna fast huven och se hur mycket som behövde ändras på gångjärnen. Visade sig vara en hel del. Upprepade cirkuskonsten, fast bakvänt, för att demontera huven igen och kunna ta loss huvgångjärnen.
Vissa portar toppar, andra portar gångjärn!
Det är faktiskt lite mer material kvar än vad det ser ut som, men inte mycket! Kommer att förstärka dem genom att svetsa på mer material. Nu visste jag inte om det skulle fungera, så gjorde det inte i detta skedet.
Åter till balanskonsten, och det tog tre eller fyra justeringar åt olika håll innan jag hade fått det hyfsat bra.
Finns lite mer finlir kvar, men det tar jag när sällskap i verkstaden finnes. Kan ändå inte passa in skärmbalken 100% med en uppsättning händer, så skall inte plåga mig själv eller huven onödigt mycket.
Gav mig istället på att svetsa det sista på torpeden. Hade bara punktat fast den (ifall det behövde modifieras för att få huven på plats) och nu när jag vet att det lirar så var det dags att göra det permanent.
Passformen var väldigt bra med undantag för cirka femton centimeter där jag behöver lägga några millimeter plåt i spalten (vilket behöver hållas från motorrummet) så det är det enda som är kvar. I övrigt blev det bra!
Genombränningen i motorrummet, absolut godkänt!
Nu flyter det på rätt bra igen! Snart kan nog skärmbalken vara på plats, en rätt stor milstolpe för mig!