viccoA skrev:
Renault Alpin A110 s driver var? Jo bak. Dessutom med mittmotor. Klart att Trophy också är snabb men lika sexig?
Acura NSX driver var? Jo bak, med mittmotor.
Mazda MX7? Vankelmotor och bakhjulsdrift såklart.
De framhjulsdrivna modellerna är kompromisser som är billigare att tillverka och är inte renodlade sportiga bilar utan konverterade mellan eller budgetsegmentsvagnar. Sen att en del av de framhjulsdrivna går att köra fort, absolut.
Självklart med finns det en anledning att inga supersportbilar är FWD och att de flesta sportbilar när du passerar en halv miljon i inköp också är bakhjulsdrivna eller AWD.
Självklart är FWD en kompromiss, samma sak som att bygga på en befintlig personbilsplattform. Pressar ner priserna vilket gör att man får mer pengar över till att uppgradera dom komponenterna som spelar roll i prestanda sammanhang. Lista gärna några RWD sportbil med ett nypris på under 400 000 som har mer än 250 hk.
Alpinen du pratar om har ett nypris på 700 000 kr mot en Renault Megane R.S som kostar 315 000
Honda NSX priser jämfört med Civic går ju inte ens o jämföra..
En MX7 med vankelmotor vet jag inte ens vad det är
RX-7 med wankelmotor däremot är en väldigt fin bil. Men samma sak där, om vi pratar begagnat då så får man ge ca 200-250 000 för en begagnad vs 50 000 för en MPS.
Med en begränsad budget som TS har på 50 000 kr så kommer kompromisser behöva göras.
Att en FWD bil inte får ner kraften i marken beror främst på vilken typ av bil det är. En 850/V70/Saab med turbo motor spinner gärna loss framhjulen vid hårdare körning medans en Golf GTI, Ford Focus/Fiesta och Honda Civic Type R har ett helt annat grepp och kan hålla greppet med uppemot och över 300 hk.
Vad beror det på? Jo till skillnad från "vanliga" bilar så har dom en riktig frontdiff.
Men de finns ju "renare" sportbilar som även dom är FWD