2938
Sök

Byta växellådsolja M56

142 Inlägg
24 juni 2020
Trådstartare
#1
Hej! V40 T4: an Manuell. Bilen har gått 15 300mil, och är 17 år gammal. Har därför tänkt att byta alla vätskor i bilen, köpte Volvo org växellåds olja, skall ej göra en flush. Utan endast tömma och fylla på.

Men min fråga är om det finns någon packning mellan avtappningspluggen eller påfyllningspluggen och växellådan. Så som det gör på motorn när man skall tappa den på olja. Åkte till Volvo i Torslanda, receptionisten visade mig sprängskissen för växellådan men varken hon eller jag kunde ens hitta de två pluggarna.

En annan fråga, om man med tex vattenpass ser till att bilen står helt rakt/plant, kan man fylla i olja tills det rinner ut, eller endast hälla i så mycket som rann ut?

All hjälp uppskattas, men gärna de som har fält kunskap och ej spekulerar, tex om man själv har gjort ett oljebyte på en M56. Tack!


4 822 Inlägg
24 juni 2020
#2
ja det sitter packning på avtappningspluggen och nivåpluggen, fyller på gör man lättast genom hålet till backljuskontakten uppe på lådan, det var där vi fylld på oljan i M56&M58 lådorna på jobbet (volvo torslanda).
man ska fylla på tills det börjar rinna ur nivåpluggen, man kommer åt avtappningspluggen och nivåpluggen genom hjulhuset.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

142 Inlägg
24 juni 2020
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
ja det sitter packning på avtappningspluggen och nivåpluggen, fyller på gör man lättast genom hålet till backljuskontakten uppe på lådan, det var där vi fylld på oljan i M56&M58 lådorna på jobbet (volvo torslanda).
man ska fylla på tills det börjar rinna ur nivåpluggen, man kommer åt avtappningspluggen och nivåpluggen genom hjulhuset.

Okej, Ska åka förbi Volvo och försöka köpa packningarna idag då!

För att fylla på så skruvar jag alltså ut nivå pluggen, plockar av backljuskontakten och häller i oljan där? Låter väldigt smidigt om det är så lätt.

Tack för snabbt svar och bra hjälp!


2 405 Inlägg
24 juni 2020
#4
Kom för guds skull ihåg att lossa på påfyllningspluggen FÖRST, så du inte blir stående där med en en växellåda tom på olja och en påfyllningsplugg som inte vill lossna.


4 822 Inlägg
24 juni 2020
#5
OliverD skrev:
Christian S skrev:
ja det sitter packning på avtappningspluggen och nivåpluggen, fyller på gör man lättast genom hålet till backljuskontakten uppe på lådan, det var där vi fylld på oljan i M56&M58 lådorna på jobbet (volvo torslanda).
man ska fylla på tills det börjar rinna ur nivåpluggen, man kommer åt avtappningspluggen och nivåpluggen genom hjulhuset.

Okej, Ska åka förbi Volvo och försöka köpa packningarna idag då!

För att fylla på så skruvar jag alltså ut nivå pluggen, plockar av backljuskontakten och häller i oljan där? Låter väldigt smidigt om det är så lätt.

Tack för snabbt svar och bra hjälp!

du behöver inte byta packningarna, du behöver inte ens öppna nivåpluggen om du inte vill för all olja kommer inte ut när du tömmer lådan.
så det är bara att
*ta bort backljuskontakten (så att oljan rinner ut lättare)
*tömma lådan genom att ta bort avtappningspluggen och sedan montera tillbaka pluggen
*fylla på 2 liter (ska vara 2,1 liter men allt kommer som sagt inte ut när man tömmer lådan), montera tillbaka backljuskontakten
*sedan kan man om man vill lossa på nivåpluggen och kolla nivån

Lucif3r skrev:
Kom för guds skull ihåg att lossa på påfyllningspluggen FÖRST, så du inte blir stående där med en en växellåda tom på olja och en påfyllningsplugg som inte vill lossna.

bra tips men backljuskontakten sitter inte speciellt hårt och väldigt lättåtkomlig uppe på lådan så att man inte skulle lyckas få lös den är högst osannolikt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

142 Inlägg
25 juni 2020
Trådstartare
#6
Blev ont om tid så blir att köpa packningarna imon, jag vill gärna byta dem då det känns som billig säkerhet att veta att dem är bytt. De har 17år på nacken och känns onödigt om packningarna skulle börja läcka.

Skall lossa på Nivåpluggen först, lär hälla i 2L och isf låta det som inte får plats i lådan rinna ut ur lådan, 1-3 dl av växellådsolja gör inte mig någon nytta.

Tack för svar! Skall ge mig på detta, lär uppdatera och ta bilder på hur jag gör så att nästa gubbe vet exakt hur man skall göra och var allt sitter.


4 822 Inlägg
25 juni 2020
#7
här ser du var allt sitter (random bild efter en snabb googling)
https://rejsa.nu/im/_racing/1442-new_2007-06-18-x40vxllada2.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 140 Inlägg
25 juni 2020
#8
Ska man vara petnoga så bör man dra dessa med momentnyckel  (ca 25Nm ?)

oljan ska vara API-GL4    (API-GL4/5  går bra, men inte enbart API-GL5 )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

142 Inlägg
25 juni 2020
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Ska man vara petnoga så bör man dra dessa med momentnyckel  (ca 25Nm ?)

oljan ska vara API-GL4    (API-GL4/5  går bra, men inte enbart API-GL5 )

Ska man vara riktigt petnoga så köper man både OEM Volvo växellådsolja och en Haynes, Momenten skall vara följande enligt Haynes boken:

Backljuskontakt: 22nm

Avtappningsplugg: 38nm

Nivåplugg: 22nm


https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-4c82d4c7ead7408fc4a5aa5f4f01d114.jpg


142 Inlägg
25 juni 2020
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
här ser du var allt sitter (random bild efter en snabb googling)
https://rejsa.nu/im/_racing/1442-new_20 … llada2.jpg

Okej, allt blev lite tydligare nu, en fråga ang backljuskontakten. På min bil så fungerar endast de vita  backljusen när man konstant trycker bak växelspaken i Reverse. Som om det glappar, förra ägaren snackade om att man kunde spänna åt vajrana på något sätt.

Vad tror ni, glapp, trasig kontakt, trasig backljuskontakt?


4 140 Inlägg
25 juni 2020
#11
Oljan finns på hyllan hos biltema:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000036327

en bra ordning vid byte, är att köra ca 1km när man fyllt på ny olja så evt. luftfickor går ur och sedan kolla oljenivån och evt. efterfyllning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 juni 2020
#12
OliverD skrev:
Christian S skrev:
här ser du var allt sitter (random bild efter en snabb googling)
https://rejsa.nu/im/_racing/1442-new_20 … llada2.jpg

Okej, allt blev lite tydligare nu, en fråga ang backljuskontakten. På min bil så fungerar endast de vita  backljusen när man konstant trycker bak växelspaken i Reverse. Som om det glappar, förra ägaren snackade om att man kunde spänna åt vajrana på något sätt.

Vad tror ni, glapp, trasig kontakt, trasig backljuskontakt?

Klassiskt fall av trasig backljuskontakt på dessa lådor. Passa på att byta när du ändå har loss den. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

142 Inlägg
25 juni 2020
Trådstartare
#13
spillolja skrev:
Ska man vara petnoga så bör man dra dessa med momentnyckel  (ca 25Nm ?)

oljan ska vara API-GL4    (API-GL4/5  går bra, men inte enbart API-GL5 )

spillolja skrev:
Oljan finns på hyllan hos biltema:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000036327

en bra ordning vid byte, är att köra ca 1km när man fyllt på ny olja så evt. luftfickor går ur och sedan kolla oljenivån och evt. efterfyllning

Biltemas olja quote: Möter följande specifikationer: API GL-5, MIL-L-2105D, MAN 342-M1, ZF TE-ML 07A, ZF TE-ML 08. 1 l.

Den är endast API GL-5, skit samma, skall definitivt göra det du sade om luftficka! Tack!
Senast redigerat av OliverD (25 juni 2020)


142 Inlägg
25 juni 2020
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
OliverD skrev:
Christian S skrev:
här ser du var allt sitter (random bild efter en snabb googling)
https://rejsa.nu/im/_racing/1442-new_20 … llada2.jpg

Okej, allt blev lite tydligare nu, en fråga ang backljuskontakten. På min bil så fungerar endast de vita  backljusen när man konstant trycker bak växelspaken i Reverse. Som om det glappar, förra ägaren snackade om att man kunde spänna åt vajrana på något sätt.

Vad tror ni, glapp, trasig kontakt, trasig backljuskontakt?

Klassiskt fall av trasig backljuskontakt på dessa lådor. Passa på att byta när du ändå har loss den. smile

Alright! Köper det då också! Tack!


142 Inlägg
1 juli 2020
Trådstartare
#15
Uppdatering!

Efter några minuter med kassören, och väntan på att grejerna skall skickas till Volvo så har de äntligen kommit fram! Jag köpte då 2st packningar till växellådan, dock fanns det bara en enda plugg på sprängskissen, men kassören sade att det med största förmodan är samma packning till båda pluggarna om båda ens har packning. De kostade 20kr styck så inget att snacka om.

Sedan köpte jag ett backljuskontakt set, uppdaterade delar mot vad som kom från fabrik sade kassören. kostade 390kr med Volvo rabatt. Själva backljuskontakten, en plastkontakt som man sätter på backljuskontakten, två stycken kablar och två kabelskor. Kostade 60kr extra så inget att snacka om.

Riktigt exalterad! Skall se till att göra servicen inom några dagar. Återkommer med bilder samt om det löser backljus glappet, och om det blir märkbar skillnad i lådan. Tvekar på det men vi får se!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-d0ba8dc19e1e8288754fcf1faae23a02.jpg


* Voff voff *
10 597 Inlägg
1 juli 2020
#16
Lösa backljusproblemet kommer det helt säkert göra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

142 Inlägg
1 juli 2020
Trådstartare
#17
Brådhis skrev:
Lösa backljusproblemet kommer det helt säkert göra. smile

Sökte lite på det men hittade faktiskt ingen som har samma problem som jag, om det löser problemet så lägger jag upp en ny tråd och beskriver problemet och lösningen, samt hur man gör. Tyckte dock att jag också läste om någon annan med liknande problem där backljuskontakten var problemet. Hittar dock inte det inlägget nu.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
2 juli 2020
#18
OliverD skrev:
Brådhis skrev:
Lösa backljusproblemet kommer det helt säkert göra. smile

Sökte lite på det men hittade faktiskt ingen som har samma problem som jag, om det löser problemet så lägger jag upp en ny tråd och beskriver problemet och lösningen, samt hur man gör. Tyckte dock att jag också läste om någon annan med liknande problem där backljuskontakten var problemet. Hittar dock inte det inlägget nu.

Jag har haft exakt det problemet (på en M56-låda) och löste det på det viset. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

142 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#19
Hej!

Har byttväxellådsolja nu! Det gick smidigt, åkte in till en GDS verkstad med riktig lyft, allt gick mycket bra! Kommer att skriva mer utförligt ang hur man skall gå tillväga för att byta olja inom kort, men just nu behöver jag hjälp med en annan grej!

Jag hittar inte backljuskontakten! Blev jätte förtvivlad när jag tittade ner i motorrummet, bytte oljan med tratt och slang genom nivåpluggen så det löste sig, men måste fortfarande byta kontakten pga den är mistänkt trasig. I Haynes manualen stog det att det var så lätt som att ta bort el kontakten ovanpå den och sedan skruva ut den. Bilder nedan för att illustrera mitt problem.

JAG HITTAR DEN INTE!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-18e77665467eb8a39f23b17f4818ede7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-30d029d87190f6bb1b45a8577c7f1432.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-1346590a7171a6d6bdaccfef68524af3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-51e5c9bf6bda1fae374c7738720ace93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-ba279d9eee36d810353c5620f19f5d4d.jpg


1 Inlägg
13 april 2021
#20
Med spänning och förväntan så stannade tråden här. Kan vi inte få fortsättningen? smile


Sök