caromania skrev:
axxet skrev:
Man ryser lite när man läser om servicepriserna idag..Nu får ni inte bli sura, men det skulle inte falla mig in att betala SÅ mycket faktiskt..
Jag byter olja och filter varje år sedan 15 år tillbaka och hittills har det "funktionerat".
Så ett totalpris på 4 liter olja+filter går på ca 300 riksdaler..och jag stjälper i det svarta guldet själv..
Självklart är det så att ju äldre bilen blir=lägre andrahandsvärde, desto mindre anledning att serva på en dyr verkstad. Kan man inte själv så är det vettigt att leta reda på ett så billigt och pålitligt alternativ som möjligt.
Dock har man, så länge man oavbrutet servar hos märkesverkstad, mobilitetsgaranti.
Tryggheten med detta kan för vissa(hustrun t ex) vara värt merkostnaden.
Själv gör jag all service själv på mina bilar = oljebyte med filter varje höst, oavsett hur långt bilen körts.
Motorluftfilter och kupéluftfilter skakar jag bara av och blåser lätt med tryckluft.
Bromsbelägg och bromsokskolvars rörlighet kollas i samband med hjulskiftning höst och vår.
Även lätt att samtidigt kolla drivaxeldamaskers kondition.
Om transmissioner inte är fuktiga runt pluggar kollar jag inte oljenivån.
Eventuellt felaktiga framhjulsvinkar kollas på däckmönsterslitage.
Även "tutan" klarar jag av att kolla - behövs ingen bilmekaniker till.
Men jag bruka snegla i servicehäftet och följa rekommendationerna.
Köper original motoroljefilter - men motorolja hos LIDL(uppfyller alla kända krav/specifikationer).