3209
Sök

Bilverkstad (lagade problemt... typ)

24 Inlägg
27 augusti 2020
Trådstartare
Hej, har nu köpt en bil av en bilfirma. Men den gick inte igenom besikningen (moto lampa tänd med annat). Så den behövde lagas hos en bilverkstad. Fick tillbaka bilen igår samt så verkar allt fixat. Men fick kommentaren "pakningen till turbon var dålig, så vi fixa den så gott vi kunde. Krånglar den är du välkommen tillbaka". Tänkte inge mer på det.

På vägen hem så känner jag hur turbon kickar, Men efter det så var den slö som riktigt gammal gubbe med rulator. Då mina kunskaper innom bil är ej så stor och jag hade ärenden och göra hemma, så tänktes det inte mer på det häller.

Idag, då jag testkörde den mera. Så märker jag hur turbon kickar i, men att bilen tapar rielt med kraft strax där efter. Googlar lite snabbt och får reda på att orsaken kan vara "a split in the intercooler pipe".

Fråga:
Då verkstan har löst problemt iomed att motorlampan har sloknat. Men att felet kvarstår med turbon. Kan man åka in och be dom fixa det, samt att antigen dom eller säljaren får stå för kostnaden. Eller kommet det bli en extra kostnad för mig, för att dom har "löst" problemet?

Ursäkta för text väggen

7 393 Inlägg
28 augusti 2020
1 märke modell motor är bra att veta wink
2 motorlampan kommer tändas igen då detta förmodligen är grundproblemet,
3 har du garanti på bilen? iom du köpte den på firma

24 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
Dodge avanger crd 08
Ingen lampa tänd än. Lär ta och köra med den mer.
Tror inte det finns garanti, då den är beganad tongue
Btw, sorry att jag missade information. Var skapligt trött igår XD

4 261 Inlägg
28 augusti 2020
Eftersom du köpte bil av bilfirma ganska nyligen antar ja? då måste dom fixa. Dom flesta firmor lämnar garanti typ 1 månad eller nått, iaf dom ja köpt ifrån har alltid lämnat några veckors garanti som en typ symbolisk grej typ 1 månads garanti eller några mil det som inträffar först så ja skulle åka tillbaks och vara trevlig och be dom fixa. Har det däremot gått flera månader då kanske man kan glömma det^

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 augusti 2020
Kan inte låta bli att fråga:
- Lyser motorlampan om du bara sätter på tändningen men inte startar motorn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 695 Inlägg
29 augusti 2020
Hmm, har säljaren gett nån form av garanti?  Isåfall bör du rikta klagomålen dit.
Att en verkstad fixat så att den går igenom Bilprovningen o dessutom sagt att de lagat en packning som e´kass så gott det går... gör ju att du inte lär ha mkt. att bråka om med verkstan. De har ju gjort det de fixar.. - ja hade nog bytt verkstad.
mvh/husse

24 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
panda666 skrev:
Eftersom du köpte bil av bilfirma ganska nyligen antar ja? då måste dom fixa. Dom flesta firmor lämnar garanti typ 1 månad eller nått, iaf dom ja köpt ifrån har alltid lämnat några veckors garanti som en typ symbolisk grej typ 1 månads garanti eller några mil det som inträffar först så ja skulle åka tillbaks och vara trevlig och be dom fixa. Har det däremot gått flera månader då kanske man kan glömma det^

Jag har fått bilen nyligen. Men har ägt den en stund. Dom har lyckats förskjuta tiden jag skulle få bilen med nästa 6veckor. Samt att så har de varit svårt att få någon kompensation för hur de har hanterat köptet.

24 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Kan inte låta bli att fråga:
- Lyser motorlampan om du bara sätter på tändningen men inte startar motorn?

Klart man ska få fråga.
(Den lysser en stund, men sloknar. Likt batteri lampan.) Fel.
Motor lampan och batterilampan lysser när tändigen är på bara.
Senast redigerat av Ogglob (29 augusti 2020)

24 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, har säljaren gett nån form av garanti?  Isåfall bör du rikta klagomålen dit.
Att en verkstad fixat så att den går igenom Bilprovningen o dessutom sagt att de lagat en packning som e´kass så gott det går... gör ju att du inte lär ha mkt. att bråka om med verkstan. De har ju gjort det de fixar.. - ja hade nog bytt verkstad.
mvh/husse

Det skulle jag nog inte tro. Och med tanke på att de har dragit ut på tiden och leverera bilen till mig, så tror jag nog att det blir svårt XDDet jag trodde också hmm men hade hoppats på bättre nyheter XD
Senast redigerat av Ogglob (29 augusti 2020)

4 261 Inlägg
29 augusti 2020
Ogglob skrev:
panda666 skrev:

Jag har fått bilen nyligen. Men har ägt den en stund. Dom har lyckats förskjuta tiden jag skulle få bilen med nästa 6veckor. Samt att så har de varit svårt att få någon kompensation för hur de har hanterat köptet.

åk ditt och pröva snällt om dom kan hjälpa dig. Man kommer långt ifall man är snäll och respektfull. Jag brukar alltid få några veckors garanti eller några mil från alla firmor ja köpt, seriösa firmor^

24 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
panda666 skrev:
Ogglob skrev:
panda666 skrev:

åk ditt och pröva snällt om dom kan hjälpa dig. Man kommer långt ifall man är snäll och respektfull. Jag brukar alltid få några veckors garanti eller några mil från alla firmor ja köpt, seriösa firmor^

Detta har vi märkt inte är en seriös firma hmm skulle få med vinter däck till bilen. Men när vi pratade om kompensationen, så sa han att de kan bjuda på fäljarna. Samt att de inte har servat den (vilket vi sa också att de skulle göra) motorolja var helt slut. Det finns en liten lista och dra upp wink

4 261 Inlägg
29 augusti 2020
Ogglob skrev:
panda666 skrev:
Ogglob skrev:

Detta har vi märkt inte är en seriös firma hmm skulle få med vinter däck till bilen. Men när vi pratade om kompensationen, så sa han att de kan bjuda på fäljarna. Samt att de inte har servat den (vilket vi sa också att de skulle göra) motorolja var helt slut. Det finns en liten lista och dra upp wink

minns inte läsa vad firman heter?^^bara för att undvika dom i framtiden^^

24 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
panda666 skrev:
Ogglob skrev:
panda666 skrev:

minns inte läsa vad firman heter?^^bara för att undvika dom i framtiden^^

Fordonsmäklaren Norrköping smile
På tall om det. Har vi en tråd med dåliga bilförsäljare? Eller en blacklist?
Senast redigerat av Ogglob (2 september 2020)

24 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
Så. Nu började motorlampan lyssa igen på vägen hem. Bilen är intagen till mekonomen.
Fick hem besiknings paprerna också.
Där det står klart och tydligt att de inte har bytt något, utan att de har försökt tätta till pakningen till turbon. Med stor risk att det inte skulle hålla.

4 261 Inlägg
2 september 2020
Ogglob skrev:
Så. Nu började motorlampan lyssa igen på vägen hem. Bilen är intagen till mekonomen.
Fick hem besiknings paprerna också.
Där det står klart och tydligt att de inte har bytt något, utan att de har försökt tätta till pakningen till turbon. Med stor risk att det inte skulle hålla.

fan vad duktiga, fyfan för vissa firmor. hur har det gått då? vad ska du göra nu?

24 Inlägg
3 september 2020
Trådstartare
Vi har sagt till mekonomen att vi vill ha en hel bil nästa gång vi hämtar den. Killen som satt i kassan tyckte det lät rimligt och de har kontaktat firman. Lyckligtviss så har jag inte behövet betala för dessa dumheter, men frågan är hur lång tid jag har på mig. Senaste infon om bilen jag har fått höra, var att turbo slangen skulle bytas (då det var den som läckte) och att mekonomen skulle hitta en begandad sådan, då bilfirman givetviss inte vill lägga ut mer pengar på denna bil. Lyckligtviss så har de ej gjort det. Så en ny turbo slang är bestäld och är på ingånde smile
Får se vart det hela slutar XD

224 Inlägg
3 september 2020
Finns INGEN seriös verkstad som monterar en begagnad slang. Det är bara allmänt dumsnålt.

24 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
Det verkar vara en axel i turbon som är böjd. Ingen kul kostnad.
Bilfirman har nu sms:at och sagt att jag ska ta på mig kostnaden, för att ha öppnat upp bilen/skickat den till en märkes verkstad utan att ha kommit överens med dom, då de gör all reperationer själva. Fast de har sagt att det var specifikt meconomen jag skulle besöka...
Samt ljugit till dom att jag har fått den för reducerat pris för att den var trasig.
Kompis de går bra nu. Får höra på måndag vad en rådgivare har och säga.

224 Inlägg
9 september 2020
Finns det någon skriftlig dokumentation där bilfirman ber dig besöka en Mekonomen-verkstad?

Om inte så är det ett muntligt avtal och även om sådana är giltiga är det i princip omöjligt att bevisa vilket gör att bilfirman mest troligt inte kommer betala några fakturor eller hjälpa dig ekonomiskt.

24 Inlägg
10 september 2020
Trådstartare
De skrev bara att jag skulle ta mig till en verkstad. Så inget var skrivet om vilken verkstad jag skulle till. Deremot så sades det "muntligt givetviss. Man är ju naiv och dum" att de hälst vill att man åker till mekonomen, då de har en deal med dom.

Sök