3011
Sök

Volvo 740 går fett och ryker svart (extremt)

30 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#1
Hej har ett jäkla problem med 740in som jag inte får någon lösning på!? Det brukar aldrig vara omöjligt med volvo men nu undrar jag..

Om man nollar felkoder och bryter all ström osv
Så kommer fel kod för fet eller mager dellast tror jag det va.. Och därmed lambda lampa och svart rök+luktar ofantligt med bensin drar ungefär 1,8L milen..
Kod 113
Kod 232

Har testat följande

-Kollat så att remmen står rätt med markeringarna
-Kollat tändningen med stroboskoplampa
-Kollat över vacum slangar (även med startgas)
-Bytt btr
-Bytt tändstift flera gånger
-Bytt tändkablar
-Kollat rotor+fördelare
-Tändspole
-Tempgivare (båda)
-Bytt styrenhet till insprutningen (boxen)
-Tomgångsmotor
-Den blå givaren som är placerad i insuget
-Testat med 2st olika lambda
-Svetsat avgassystemet 100% tätt
-Comp test visar 13,5kg på alla 4
-Kollat över kablar till lambda
-Testat olika lmm (016)
-extra jord till lmm och styrenhet.
-2st akut spridar rengörningar (atp)
-Bytt tempgivare
-Bytt insugspackning
-kollat spridarna
-Jordat det mesta extra
-ohm mätt kablarna från lambda till styrenheten
Senast redigerat av Volvoja (5 september 2020)

30 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#2
Verkar som att den inte svarar på lambda reglering alls

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
5 september 2020
#3
Årsmodell på bilen? Rätt sorts lambda? Olika till Bosch och Regina. Spontant känns det som lambda eller tempgivare.


30 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#4
Arly165 skrev:
Årsmodell på bilen? Rätt sorts lambda? Olika till Bosch och Regina. Spontant känns det som lambda eller tempgivare.

-90 det ska va samma lambda till alla (min ska sitta före cat.

Det är lh2,4 tror jag.

Tempgivare har jag bytt alla

6 056 Inlägg
5 september 2020
#5
Är motorns kabelhärva ok? Volvo körde med miljövänlig kabelisolering vissa år, och den tålde inte värme speciellt bra. Det innebär att gummit torkar och spricker och så får man kortslutning mellan ledarna. Då kan man få alla möjliga "konstiga" fel.

30 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Är motorns kabelhärva ok? Volvo körde med miljövänlig kabelisolering vissa år, och den tålde inte värme speciellt bra. Det innebär att gummit torkar och spricker och så får man kortslutning mellan ledarna. Då kan man få alla möjliga "konstiga" fel.

Det kan ju vara värt att kolla extra på men har ohm mätt alla kablar från styrenhet men om det är en kortslutning på något så kanske det inte märks på de viset?

Finns det fler saker som är med och styr lambdareglering?

Det är den grova kabelhärvan som följer vänstersidan in mot torpedväggen då va?

Viktigt att tillägga är kanske att dom här felen kom när bilen blev stående i ca 2år (i garage)

5 685 Inlägg
5 september 2020
#7
På vilket sätt har du kollat spridarna?
Kan ju vara att nån spridare inte håller tätt.

Hört talas om folk som fått läckage i bränsletryckstegulatorn, motorn suger då i sig bensin från btr genom vakuumslangen.


30 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#8
simlar skrev:
På vilket sätt har du kollat spridarna?
Kan ju vara att nån spridare inte håller tätt.

Hört talas om folk som fått läckage i bränsletryckstegulatorn, motorn suger då i sig bensin från btr genom vakuumslangen.

Har plockat av hela spridar bryggan och kört dom vid sidan av och dom håller en jämn och fin dusch..

Har kolla vacumet från btr med där kommer det inte nått... Har bytt den med för att vara säker

Herr
1 722 Inlägg
6 september 2020
#9
Har bilen luftmassemätare?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

30 Inlägg
6 september 2020
Trådstartare
#10
LocKtar skrev:
Har bilen luftmassemätare?

Ja. Och öven den är bytt

1 Inlägg
1 oktober
#11
Hej,

Har samma problem å bytt/kontrollerat allt jag kan komma på.
Fick du löst felet och vad var det i så fall?


Sök