Godkväll gott folk!
Finns säkert några som känner igen bilen, hade en tråd tidigare som jag tog bort av diverse privata skäl.
Efter att ha funderat länge och väl på det har jag bestämt mig för att inte låta sånt tjafs hindra mig från att göra det jag tycker är kul, så nu kör vi!
Lite backstory.
Som första projektbil köpte jag en Volvo Amazon i mars 2019, riktigt risig sådan.
Gick ej att provköra då bränslepumpen var trasig enligt säljare så bilen kördes 20 mil på släp, enkel resa.
Under dom efterföljande veckorna så lyckades jag plöja ner en hel del arbete.
-Tändkablar byttes(spruckna)
-Motorfästen byttes(mjuka som tvättsvampar)
-Handbromswire byttes(avdragna)
-Bränslepump byttes(defekt)
-Avgassystem lagades(stora läckage på flertal ställen)
-Fjädrar och dämpare byttes till något billigt "sport" kit.
-Alla bussningar i framvagn byttes(ruttna)
Växellåda renoverades(1-2 gick ej att få i vid rullning)
Framvagn ombyggd/renoverad till 240 bromsar.
MASSVIS med rostlagning.
Med allt det arbetet bakom mig körde jag runt i några veckor, mest fram och tillbaka till jobb.
Dock fortfarande massvis med brister på bilen, genomrostat golv och dylikt fint.
5x108 fram och 5x114 bak, därav olika fälgar.
Till slut tog jag modet till mig och strippade bilen helt, nu ska det byggas om.
En hel del mer rost dök upp, många stora "spackel-lagningar"
Började med att laga den sönderkapade hatthyllan, kändes viktigt för chassi styrkan.
Härefter har jag varit lite överallt samtidigt.
Började ta hand om rost och skarva plåtar i bakluckan.
Gjorde temporära stag för att placera bakaxeln.
Började titta på att bygga bakskärmar.
Lite motivationshöjande provpassning
Meeer skärmarbete.
Jag är en total amatör, aldrig gjort något liknande innan.
Så se inte det här som "hur man gör" guide.
Efter detta tog jag en liten paus och renoverade en annan maskin.
Men nu på senare tid är jag igång med volvon igen.
Det slog sig lite när jag svetsade ihop allt och var antagligen inte tillräckligt noggrann från början heller.
Fick kapa upp och banka runt lite för att få ordning på det mesta.
Eftersom MIG-gasen är slut så började jag kika på motorfästen istället, dessa kan jag TIGa.
Först en snabb jigg mellan två plattor.
Motorn som ska i är en B230 så blir lite annorlunda mot innan(B18).
Börjat förstärka, blir ganska förskjutet bakåt.
Inte vackert men förhoppningsvis starkt.
Andra fästet var lite enklare att konstruera, inte lika bakskjutet.
Så här hamnar motorn med dessa.
Så lågt och långt bak jag vågar, bilderna luras lite, motorn lutar inte bakåt så som det ser ut.
Med någorlunda bra placering av motorn har jag börjat kika på golvet så jag kan konstruera växellådsfäste.
Som synes finns det lite mer att önska...
Just nu jobbar jag på att rensa bort golvplåten från "ramen". Troligtvis kommer jag förstärka ramen men vill ta det lite försiktigt så jag inte gör mer skada än nytta.
Så nu är vi ganska up-to-date!
Pumpar in uppdateringar vartefter jag får saker gjort men kommer vara ett långtidsprojekt då det är tight med pengar just nu, därav jobbar jag med dom sakerna jag har hemma.