00Zeb skrev:
Tja,
Har en Audi 80 1.8s från 88. Den hade motorbyte för 15 år sedan pga motorhaveri
jag har alltid kört med Biltema delsyntet 10w-40. I April tänkte jag göra oljebyte igen
Har sett att det finns schysstare märken till väldigt bra priser. Är det lönt att göra en ändring eller bara dumt?
Som inte kostar speciellt mycket mer än biltemas. Tänker att det kan vara dumt att byta till helsyntet efter drygt 30 år av delsyntet.
Tankar?
VAG-motorer, eller i alla fall vissa av dem, är erkänt känsliga och ömtåliga.
Vilket bekräftas av att din bil redan haft ett motorbyte p g a motorhaveri.
Sök därför i instruktionsboken vilka minikrav som oljorna för din bils motor som krävs.
En motorolja som uppfyller de flesta, framför allt tyska, bilars minikrav är LIDL 5W40 (helsyntet).
Den kostade förra året, i 5-litersdunk, vid extrapris/tillfälligt erbjudande 28:65 / litern.
Kör jag ALLA mina bilar på.
Såväl "skattesmitare"(bilar över 30 år gamla) som nyare (några år gammal Honda).
Läs specifikationerna på LIDL-dunken och jämför med kravspecen för din AUDI-motor.
En s k "delsyntetolja" behöver endast ha några doppar "helsyntet" i sin mineralolja för att "lagligt" få kallas "delsyntet".
En "helsyntet" har en helt annan struktur på oljemolekylerna jämfört med mineraloljan.
"Helsyntetens" molekyler är långtrådiga och tål mycket högre belastning än mineraloljan.
Härutöver är "helsynteten" tunn vid kallstart vintertid och tjock nog sommartid vid hög belastning om man t ex drar släp.
Så att gå över till helsyntet från delsyntet i motorn är enbart positivt för motorn.
Moderna helsyntetoljor brukar även innehålla additiv som, förutom att smörja och kyla, även håller rent i motorns olika oljekanaler, så att optimal smörjning erhålles.