Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 303 Inlägg

torpis skrev:
Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

Fast... Folk köper ju både Dacia och Maybach idag. Så alla kommer knappast köpa "det bästa" oavsett...

Ungefär som med förbrukning idag. Vissa åker Aygo och andra kör X5 med bensinmotor. På samma vis kommer människor även handla elbilar med hjärtat och välja en "törstigare" för att dom tycker bättre om den. Som tur är... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 576 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

Fast... Folk köper ju både Dacia och Maybach idag. Så alla kommer knappast köpa "det bästa" oavsett...

Ungefär som med förbrukning idag. Vissa åker Aygo och andra kör X5 med bensinmotor. På samma vis kommer människor även handla elbilar med hjärtat och välja en "törstigare" för att dom tycker bättre om den. Som tur är... smile

Jo, men ingen... eller ja jo, ingen hade ju valt en bil som drar 1liter per mil som en X5 om det funnits likadana alternativ som drog 0.4 som en Aygo. Alla bilar i samma klass har ju liknande förbrukning. Man har liksom lärt sig med tiden och konkurrensen har drivit utvecklingen.

Idag är det pannkaka bland elbilarna. Man har inte nått fram till sansade konstruktioner utan alla har Teslas blåslampa i röven och snubblar på sina egna fötter när de försöker ta sig fram.

Volvo släpper sin första elbil, råkar bli en XC40 som fått den rollen. Fråga mig inte varför. Jämför vi mot min bil som är Hyundais första elbil, också en konverterad bensinare men med annat recept. Volvon drar exakt dubbelt så mycket per mil. Den har 3ggr så stort batteri. Trots det har den har exakt samma tid på 1000km som min bil, alltså dom kommer fram i mål samtidigt om man kör 100mil så fort man kan.

Pga Volvons törst så behöver den ladda på Ionity för att nå sin tid på 1000km. Min bil som är mycket snålare klarar sig i princip på 50kW laddare, eller iaf väldigt nära. Detta gör att Volvons kostnad för 1000km blir 2831kr och min kostnad blir 640kr.

Det är ju helt enkelt inte hållbart att Volvo skall sälja en bil som har 3ggr så stort batteri som inte presterar bättre. Den kostar dessutom betydligt mycket mera än en Tesla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 303 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

Fast... Folk köper ju både Dacia och Maybach idag. Så alla kommer knappast köpa "det bästa" oavsett...

Ungefär som med förbrukning idag. Vissa åker Aygo och andra kör X5 med bensinmotor. På samma vis kommer människor även handla elbilar med hjärtat och välja en "törstigare" för att dom tycker bättre om den. Som tur är... smile

Jo, men ingen... eller ja jo, ingen hade ju valt en bil som drar 1liter per mil som en X5 om det funnits likadana alternativ som drog 0.4 som en Aygo. Alla bilar i samma klass har ju liknande förbrukning. Man har liksom lärt sig med tiden och konkurrensen har drivit utvecklingen.

Idag är det pannkaka bland elbilarna. Man har inte nått fram till sansade konstruktioner utan alla har Teslas blåslampa i röven och snubblar på sina egna fötter när de försöker ta sig fram.

Volvo släpper sin första elbil, råkar bli en XC40 som fått den rollen. Fråga mig inte varför. Jämför vi mot min bil som är Hyundais första elbil, också en konverterad bensinare men med annat recept. Volvon drar exakt dubbelt så mycket per mil. Den har 3ggr så stort batteri. Trots det har den har exakt samma tid på 1000km som min bil, alltså dom kommer fram i mål samtidigt om man kör 100mil så fort man kan.

Pga Volvons törst så behöver den ladda på Ionity för att nå sin tid på 1000km. Min bil som är mycket snålare klarar sig i princip på 50kW laddare, eller iaf väldigt nära. Detta gör att Volvons kostnad för 1000km blir 2831kr och min kostnad blir 640kr.

Det är ju helt enkelt inte hållbart att Volvo skall sälja en bil som har 3ggr så stort batteri som inte presterar bättre. Den kostar dessutom betydligt mycket mera än en Tesla.

Jag håller med dig i sak, nästan... Skillnaden är jag tror visst (vet...) att det finns dom som struntar i förbrukningen och köper den bil dom vill ha istället, oavsett drivmedel(!). smile Så´na som köper tex en X5 även om det finns lika stora bilar med halva förbrukningen, vilket det ju gör. Jag tror dessutom att dom är många fler än du verkar tro. wink

Senast redigerat av Brådhis (30 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 576 Inlägg

Hjälp mig med lite exempel. Jag tänker på bilar som X5 i så fall som Audi Q7(?) MB ML-stor?!, Jaguar? Volvo XC90?! Infinity?! Joker - Model X?  Tänker nog snarare att dom som har obegränsat med pengar och skiter i vilket antagligen är dom som har en Model X just. heh.... Eller en Urus. Att det finns folk som skiter i vilket är jag medveten om. 

Som nuvarande Toyota ägare och före detta Nissan förare så har jag svårt att se hur deras sortiment skulle matcha en X5 till den grad att man kan jämföra dom rakt av.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 303 Inlägg

torpis skrev:
Hjälp mig med lite exempel. Jag tänker på bilar som X5 i så fall som Audi Q7(?) MB ML-stor?!, Jaguar? Volvo XC90?! Infinity?! Joker - Model X?  Tänker nog snarare att dom som har obegränsat med pengar och skiter i vilket antagligen är dom som har en Model X just. heh.... Eller en Urus. Att det finns folk som skiter i vilket är jag medveten om. 

Som nuvarande Toyota ägare och före detta Nissan förare så har jag svårt att se hur deras sortiment skulle matcha en X5 till den grad att man kan jämföra dom rakt av.

V70 DrivE och T6.
Mercedes Bluetec och AMG.
Detta återfinns ju hos rätt många tillverkare... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
30 december 2020 · 3 110 Inlägg

Det finns nödvändigtvis inget samband mellan prestanda och förbrukning på elbilar. Dvs en bil som gör 0-100 på 4 sekunder kan vara lika snål som en som gör 0-100 på 9 sekunder.

Model 3 SR+ tillsammans med Hyundai Kona räknas som de absolut snålaste elbilarna på marknaden oavsett storlek.

Stora batterier väger mycket det är riktigt, men större batterier medger kraftigare regenerering (inbromsning via elmotorn) så mindre energi behöver bromsas bort.

Det som däremot drar energi i onödan är höga och kantiga bilar samt väldigt breda däck, läs XC40.

Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)

Bassiehof
30 december 2020 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

micke-wes skrev:
Ok har du nån källa på det och hur många kommer ha råd att köpa en Tesla om alla ska ha elbil.

Va? Källa på att Tesla tar fram bättre och bättre batterier eller att metallerna i ett batteri inte springer någon stans?

Det behövs liksom ingen källa på det.

Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

micke-wes skrev:
Lite intressant läsning
https://www.svd.se/professor-vi-riskera … ifieringen

Nej, det är inte intressant utan väldigt mycket löst svammel. Alla artiklar som kritiserar elbilism och viftar med vätgas som en lösning går inte att ta på allvar eftersom det skulle gå åt 4ggr så mycket el om man väljer vätgas.

Det är ju uppenbart att inte hela bilflottan byts ut över en natt. Det är även uppenbart att om vi inte börjar någon gång så kommer bilarna stå still iom bensinen kommer ta slut.

Källan säger att Teslas batterier görs i Panicmode...jag menar av Panasonic. Ludicrous!

KenthIJ
30 december 2020 · 1 485 Inlägg

torpis skrev:
Hjälp mig med lite exempel. Jag tänker på bilar som X5 i så fall som Audi Q7(?) MB ML-stor?!, Jaguar? Volvo XC90?! Infinity?! Joker - Model X?  Tänker nog snarare att dom som har obegränsat med pengar och skiter i vilket antagligen är dom som har en Model X just. heh.... Eller en Urus. Att det finns folk som skiter i vilket är jag medveten om. 

Som nuvarande Toyota ägare och före detta Nissan förare så har jag svårt att se hur deras sortiment skulle matcha en X5 till den grad att man kan jämföra dom rakt av.

Äger du en Toyota ? eller missförstod jag dig?

micke-wes
31 december 2020 · 60 Inlägg

torpis skrev:

micke-wes skrev:
Ok har du nån källa på det och hur många kommer ha råd att köpa en Tesla om alla ska ha elbil.

Va? Källa på att Tesla tar fram bättre och bättre batterier eller att metallerna i ett batteri inte springer någon stans?

Det behövs liksom ingen källa på det.

Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

micke-wes skrev:
Lite intressant läsning
https://www.svd.se/professor-vi-riskera … ifieringen

Nej, det är inte intressant utan väldigt mycket löst svammel. Alla artiklar som kritiserar elbilism och viftar med vätgas som en lösning går inte att ta på allvar eftersom det skulle gå åt 4ggr så mycket el om man väljer vätgas.

Det är ju uppenbart att inte hela bilflottan byts ut över en natt. Det är även uppenbart att om vi inte börjar någon gång så kommer bilarna stå still iom bensinen kommer ta slut.

Eftersom du läst att Tesla  återvinner alla mineraler ur batteriet, du skrev att allt redan fanns i det gamla det var det jag ville läsa om hur dom gjorde.
Teslas batteri var så bra och man kunde köra väldigt längt funkar säkert bra men även dom som inte skiter pengar vill kunna köpa en elbil med bra batteri så dom kan köra länge utan att byta det va det jag menade med att man ska ha råd med en Tesla.

Bassiehof
31 december 2020 · 1 777 Inlägg

De som säger att det går åt 4 ggr så mycket el för att producera vätgas glömmer bort solenergin som är gratis. Dessutom behövs inte lika stora batterier så vi kan producera 4 ggr så många bränslecellsbilar med samma mängd råvara till batterier. Resten är återvinningsbart eller exakt samma som i en batteridriven bil.

Low
31 december 2020 · 3 320 Inlägg

Bassiehof skrev:
De som säger att det går åt 4 ggr så mycket el för att producera vätgas glömmer bort solenergin som är gratis. Dessutom behövs inte lika stora batterier så vi kan producera 4 ggr så många bränslecellsbilar med samma mängd råvara till batterier. Resten är återvinningsbart eller exakt samma som i en batteridriven bil.

Tror också vätgas har en framtid.

Bassiehof
31 december 2020 · 1 777 Inlägg

Low skrev:

Bassiehof skrev:
De som säger att det går åt 4 ggr så mycket el för att producera vätgas glömmer bort solenergin som är gratis. Dessutom behövs inte lika stora batterier så vi kan producera 4 ggr så många bränslecellsbilar med samma mängd råvara till batterier. Resten är återvinningsbart eller exakt samma som i en batteridriven bil.

Tror också vätgas har en framtid.

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 243 Inlägg

Bassiehof skrev:

Low skrev:

Bassiehof skrev:
De som säger att det går åt 4 ggr så mycket el för att producera vätgas glömmer bort solenergin som är gratis. Dessutom behövs inte lika stora batterier så vi kan producera 4 ggr så många bränslecellsbilar med samma mängd råvara till batterier. Resten är återvinningsbart eller exakt samma som i en batteridriven bil.

Tror också vätgas har en framtid.

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
micke-wes
31 december 2020 · 60 Inlägg

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

Low skrev:

Tror också vätgas har en framtid.

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Det är nog många år bort om vi nånsin kommer dit när motorvägarna är fulla av förarlösa lastbilar.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 243 Inlägg

micke-wes skrev:

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Det är nog många år bort om vi nånsin kommer dit när motorvägarna är fulla av förarlösa lastbilar.

Nej det är inte speciellt många år bort. Vi har redan idag autonom kollektivtrafik, i Jönköping har du en autonom lastbil i drift och utvecklingen står inte direkt still. Budbilar som kör "mjölkrundor" lär vara borta inom 5 år är min gissning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 303 Inlägg

Jag tror att autonoma bilar så som vi ser på bilar idag är ett stickspår eller ett mellansteg. Vi kommer garanterat automatisera och rationalisera (bort förare...) över tid men inte genom att göra bilar förarlösa. Det är helt enkelt alldeles för ineffektivt att göra dagens system med gator, rödljus och övergångsställen till en förarlös miljö, då är det bättre att satsa på ett helt nytt system...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 243 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag tror att autonoma bilar så som vi ser på bilar idag är ett stickspår eller ett mellansteg. Vi kommer garanterat automatisera och rationalisera (bort förare...) över tid men inte genom att göra bilar förarlösa. Det är helt enkelt alldeles för ineffektivt att göra dagens system med gator, rödljus och övergångsställen till en förarlös miljö, då är det bättre att satsa på ett helt nytt system...

förklara gärna vad som är ineffektivt med att göra ett fordon självgående

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 303 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:
Jag tror att autonoma bilar så som vi ser på bilar idag är ett stickspår eller ett mellansteg. Vi kommer garanterat automatisera och rationalisera (bort förare...) över tid men inte genom att göra bilar förarlösa. Det är helt enkelt alldeles för ineffektivt att göra dagens system med gator, rödljus och övergångsställen till en förarlös miljö, då är det bättre att satsa på ett helt nytt system...

förklara gärna vad som är ineffektivt med att göra ett fordon självgående

Nu skrev jag väl inte det?

Jag skrev att jag tror att det är mer effektivt att satsa på helt nya, autonoma, distributionssätt som från början är anpassade till att vara autonoma än att satsa på att införliva autonoma fordon i dagens trafikbild, där dom måste ta hänsyn till en massa saker, som tex fotgängare, farthinder och väjningsplikt.

Jämför en buss i innerstaden med en drönare eller en tunnelbana över samma sträcka, vad är lättast och mest effektivt att automatisera?

Senast redigerat av Brådhis (31 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
31 december 2020 · 1 777 Inlägg

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

Low skrev:

Tror också vätgas har en framtid.

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Har ingen betydelse när det är batteriet som sätter gränsen för körtiden och sträckan, vilket var min poäng.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 243 Inlägg

Bassiehof skrev:

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

Framförallt fjärrtransporter in- och utrikes kan inte ha batterier. Du kan aldrig maximera körtiden för att du måste stanna där det finns parkering med laddstation. Nere i Europa är rastplatser längs motorvägar redan överfulla, och nu ska alla långtradare ladda där också? Tänk dig att behöva hitta en laddstation i fjällen i Norge. Det finns inte ens en bensinstation på långa sträckor! Kan de fixa batterier som håller i 9-10 timmar körtid och 70-80 mil med upp till 74 ton som jag tror max totalvikt är i Sverige i dag? Eller blir det bara bilar upp till 7,5 ton? Det behövs många fler chaufförer i så fall! Batterier är inte framtiden för internationella godstransporter.

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Har ingen betydelse när det är batteriet som sätter gränsen för körtiden och sträckan, vilket var min poäng.

idag kan du inte heller ligga och köra långa sträckor då chauffören enligt lag måste vila. Med en autonom elektrisk bil som kommer 40-50 mil så har du ett mycket effektivare system, då räcker det med ett byte av dragare eller batteri. Bilarna kommer med andra ord att kunna gå mer eller mindre dygnet runt, tillskillnad från idag.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang