3717
Sök

Köpråd till novice

13 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#1
Hej alla fordonskunniga!

Jag har nyligen blivit tvillingfader och är därför på jakt efter mina första bilar.  Dels har vi tänkt köpa en nyare familjebil (2010 och framåt) men även en billigare skrotbil/bruksbil för att jag ska lära mig meka och utföra reparationer men även kunna pendla med. Då detta ska bli mer av min ”egna bil” så vill jag att den ska vara lite rolig att köra så jag kollar inte på små bränslesnåla bilar.

Jag är mer på jakt efter något i stil med Volvo 940, 240, s60, V70 eller BMW av något slag. Undrar hur pass pålitliga och lättmekade dessa är 2020 och 2021. Vad vore bäst för mig som prioriterar något som är roligt,driftsäkert och bra att lära sig skriva med. Kom gärna med förslag. Budget är lite flytande men säger Max 30k

1 146 Inlägg
22 december 2020
#2
Skoda Superb som nyare bil
Saab 9-5 som äldre bil, de är lättmekade och delarna är billiga. Mycket info finns på nätet oxå

2 424 Inlägg
22 december 2020
#3
Jag slår ett slag för en S/V70 97-00. Lättmekade, billiga i inköp, överlag billiga att laga, och väldigt trevliga att köra(speciellt T5orna big_smile)

V70N/S80 börjar sjunka i pris också, men dom är inte lika fina tycker jag tongue

940 är väl en hyffsad bil, men fruktansvärt omoderna att köra orginal. Bra objekt om du tänkt "förbättra" den, men om du bara är ute efter en lättskruvad, billig bil du kan pendla bekvämt med så är S/V70 97-00 herrejösses mycket bekvämare. S/V70 ligger dessutom generellt lägre i inköpspris än 940.

När det gäller så pass gamla bilar är det dock det individuella skicket på bilen i fråga som spelar roll. Det finns allt från skrothögar till löjligt välvårdade exemplar.


7 454 Inlägg
22 december 2020
#4
Avråder generellt från europeiska bilar - speciellt SAAB, VAG, BMW, FIAT och Rover.
Opel, Peugeot, Citroen och Renault i nödfall.
Välj hellre Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Nissan, Subaru, KIA och Hyundai kanske om du kommer över till fyndpris.

Den enklaste bilen, för att lära sig meka på, är nog en stelaxlad Volvo, Ford eller Opel.
Opel, som har det sämsta andrahandsvärdet tillsammans med Ford, ger kanske mest för pengarna.
Passa dig för första årsmodellerna av framhjulsdrivna Volvon.
Ohemult andrahandsvärde leder till orimliga priser = gravt överprisade 850 och V70.
S/V-40 skulle jag inte ta i med tång.

Min åsikt/erfarenhet.
(nu får jag många mot mig)

13 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
Jag slår ett slag för en S/V70 97-00. Lättmekade, billiga i inköp, överlag billiga att laga, och väldigt trevliga att köra(speciellt T5orna big_smile)

V70N/S80 börjar sjunka i pris också, men dom är inte lika fina tycker jag tongue

940 är väl en hyffsad bil, men fruktansvärt omoderna att köra orginal. Bra objekt om du tänkt "förbättra" den, men om du bara är ute efter en lättskruvad, billig bil du kan pendla bekvämt med så är S/V70 97-00 herrejösses mycket bekvämare. S/V70 ligger dessutom generellt lägre i inköpspris än 940.

När det gäller så pass gamla bilar är det dock det individuella skicket på bilen i fråga som spelar roll. Det finns allt från skrothögar till löjligt välvårdade exemplar.

Vad är det för förbättringar man skulle behöva göra för att förbättra en 940 eller 240? Jag kan nog göra några grejer med den om det behövs men kommer inte ”trima, styla eller göra jättestora ändringar men är öppen för lite projekt.  Är dej bättre med s varianter då jag inte är i behov av någon kombi?

13 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Avråder generellt från europeiska bilar - speciellt SAAB, VAG, BMW, FIAT och Rover.
Opel, Peugeot, Citroen och Renault i nödfall.
Välj hellre Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Nissan, Subaru, KIA och Hyundai kanske om du kommer över till fyndpris.

Den enklaste bilen, för att lära sig meka på, är nog en stelaxlad Volvo, Ford eller Opel.
Opel, som har det sämsta andrahandsvärdet tillsammans med Ford, ger kanske mest för pengarna.
Passa dig för första årsmodellerna av framhjulsdrivna Volvon.
Ohemult andrahandsvärde leder till orimliga priser = gravt överprisade 850 och V70.
S/V-40 skulle jag inte ta i med tång.

Min åsikt/erfarenhet.
(nu får jag många mot mig)

Vad menas med stelaxlad?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
22 december 2020
#7
Timmar skrev:
torsen skrev:
Avråder generellt från europeiska bilar - speciellt SAAB, VAG, BMW, FIAT och Rover.
Opel, Peugeot, Citroen och Renault i nödfall.
Välj hellre Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Nissan, Subaru, KIA och Hyundai kanske om du kommer över till fyndpris.

Den enklaste bilen, för att lära sig meka på, är nog en stelaxlad Volvo, Ford eller Opel.
Opel, som har det sämsta andrahandsvärdet tillsammans med Ford, ger kanske mest för pengarna.
Passa dig för första årsmodellerna av framhjulsdrivna Volvon.
Ohemult andrahandsvärde leder till orimliga priser = gravt överprisade 850 och V70.
S/V-40 skulle jag inte ta i med tång.

Min åsikt/erfarenhet.
(nu får jag många mot mig)

Vad menas med stelaxlad?

Stel bakaxel=Volvo, Opel Ford av gamla modeller.
BMW är förvisso bakhjulsdriven men har delad bakaxel, ej stel, gäller även Mercedes som är bakhjulsdrivna.
Delad bakaxel har knutkors invid differantialen alltså inte stela drivaxlar. Hoppas du förstår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 454 Inlägg
22 december 2020
#8
Vettemannen skrev:
Timmar skrev:
torsen skrev:
Avråder generellt från europeiska bilar - speciellt SAAB, VAG, BMW, FIAT och Rover.
Opel, Peugeot, Citroen och Renault i nödfall.
Välj hellre Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Nissan, Subaru, KIA och Hyundai kanske om du kommer över till fyndpris.

Den enklaste bilen, för att lära sig meka på, är nog en stelaxlad Volvo, Ford eller Opel.
Opel, som har det sämsta andrahandsvärdet tillsammans med Ford, ger kanske mest för pengarna.
Passa dig för första årsmodellerna av framhjulsdrivna Volvon.
Ohemult andrahandsvärde leder till orimliga priser = gravt överprisade 850 och V70.
S/V-40 skulle jag inte ta i med tång.

Min åsikt/erfarenhet.
(nu får jag många mot mig)

Vad menas med stelaxlad?

Stel bakaxel=Volvo, Opel Ford av gamla modeller.
BMW är förvisso bakhjulsdriven men har delad bakaxel, ej stel, gäller även Mercedes som är bakhjulsdrivna.
Delad bakaxel har knutkors invid differantialen alltså inte stela drivaxlar. Hoppas du förstår.

/Benny

Hoppsan, man börjar bli gammal som förutsätter att alla vet om att bilarna förr var bakhjulsdrivna och hade stela bakaxlar.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#9
torsen skrev:
Passa dig för första årsmodellerna av framhjulsdrivna Volvon.
Ohemult andrahandsvärde leder till orimliga priser = gravt överprisade 850 och V70.
S/V-40 skulle jag inte ta i med tång.

Det gör nog inte så stor skillnad om bilen är 28 eller 25 år idag...? Vad är det du menar att han ska passa sig för på dessa?

Jag skulle nog säga att för dom 10-15000:- en V70 97-00 kostar idag så får man rätt mycket bil. Dom flesta bilar i lägre prisklass än så är för det mesta skräp. Så överprisade är dom inte i mina ögon iaf.

S/V40 tex med en T4-maskin eller 2,0T är riktigt kul för dom pengarna. Går som ett skott och iaf dom jag ägt har fungerat utmärkt.

Mitt förslag är nog ändå att kika efter tex en S70 97-00. Dom kostar inte särskilt mycket och sedan-modellen har oftast inte blivit fullproppad med Poppys och liknande...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 091 Inlägg
22 december 2020
#10
Vettemannen skrev:
Stel bakaxel=Volvo, Opel Ford av gamla modeller.
BMW är förvisso bakhjulsdriven men har delad bakaxel, ej stel, gäller även Mercedes som är bakhjulsdrivna.
Delad bakaxel har knutkors invid differantialen alltså inte stela drivaxlar. Hoppas du förstår.

/Benny

Opel och Ford övergick nog till delad axel på sjuttiotalet, så det var riktigt gamla modeller som hade stel axel. Förutom amerikanska Ford då, de har väl stel axel fortfarande på sina truckar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
22 december 2020
#11
Utmarks-Loke skrev:
Vettemannen skrev:
Stel bakaxel=Volvo, Opel Ford av gamla modeller.
BMW är förvisso bakhjulsdriven men har delad bakaxel, ej stel, gäller även Mercedes som är bakhjulsdrivna.
Delad bakaxel har knutkors invid differantialen alltså inte stela drivaxlar. Hoppas du förstår.

/Benny

Opel och Ford övergick nog till delad axel på sjuttiotalet, så det var riktigt gamla modeller som hade stel axel. Förutom amerikanska Ford då, de har väl stel axel fortfarande på sina truckar

Jag hade en Opel Rekord -85 och den hade stel axel. Tror den hade det så länge Rekord fanns. Vet dock inte hur det var med Omega. Kadetten hade väl stel axel men vet inte hur länge. Min gamla Ford Granada -80 hade dock delad axel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#12
Vettemannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Vettemannen skrev:
Stel bakaxel=Volvo, Opel Ford av gamla modeller.
BMW är förvisso bakhjulsdriven men har delad bakaxel, ej stel, gäller även Mercedes som är bakhjulsdrivna.
Delad bakaxel har knutkors invid differantialen alltså inte stela drivaxlar. Hoppas du förstår.

/Benny

Opel och Ford övergick nog till delad axel på sjuttiotalet, så det var riktigt gamla modeller som hade stel axel. Förutom amerikanska Ford då, de har väl stel axel fortfarande på sina truckar

Jag hade en Opel Rekord -85 och den hade stel axel. Tror den hade det så länge Rekord fanns. Vet dock inte hur det var med Omega. Kadetten hade väl stel axel men vet inte hur länge. Min gamla Ford Granada -80 hade dock delad axel.

/Benny

En bil från 1985 är 35 år nu... Jag uppfattade det inte som att trådskaparen ville ha en veteranbil att pendla i. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
22 december 2020
#13
Brådhis skrev:
Vettemannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Opel och Ford övergick nog till delad axel på sjuttiotalet, så det var riktigt gamla modeller som hade stel axel. Förutom amerikanska Ford då, de har väl stel axel fortfarande på sina truckar

Jag hade en Opel Rekord -85 och den hade stel axel. Tror den hade det så länge Rekord fanns. Vet dock inte hur det var med Omega. Kadetten hade väl stel axel men vet inte hur länge. Min gamla Ford Granada -80 hade dock delad axel.

/Benny

En bil från 1985 är 35 år nu... Jag uppfattade det inte som att trådskaparen ville ha en veteranbil att pendla i. smile

Nu pratade vi faktiskt om en enkel bil att lära sig meka med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#14
Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Vettemannen skrev:

Jag hade en Opel Rekord -85 och den hade stel axel. Tror den hade det så länge Rekord fanns. Vet dock inte hur det var med Omega. Kadetten hade väl stel axel men vet inte hur länge. Min gamla Ford Granada -80 hade dock delad axel.

/Benny

En bil från 1985 är 35 år nu... Jag uppfattade det inte som att trådskaparen ville ha en veteranbil att pendla i. smile

Nu pratade vi faktiskt om en enkel bil att lära sig meka med.

/Benny

Timmar skrev:
...Dels har vi tänkt köpa en nyare familjebil (2010 och framåt) men även en billigare skrotbil/bruksbil för att jag ska lära mig meka och utföra reparationer men även kunna pendla med...

Okej...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 091 Inlägg
22 december 2020
#15
Skall man vara rimlig så är väl volvo 850/V70 ett bra val. Vanliga, hyfsat enkla att skruva med, delar och kunskap finns överallt. Men så väldigt kul är de inte.

2 403 Inlägg
22 december 2020
#16
Utmarks-Loke skrev:
Skall man vara rimlig så är väl volvo 850/V70 ett bra val. Vanliga, hyfsat enkla att skruva med, delar och kunskap finns överallt. Men så väldigt kul är de inte.

Problemet är att dessa är hopplöst omodern/gamla idag.

S60 är kanske ett lite trevligare alternativ? En s60 med 2,4l motorn är dessutom väldigt driftsäker


2 424 Inlägg
22 december 2020
#17
Timmar skrev:
Vad är det för förbättringar man skulle behöva göra för att förbättra en 940 eller 240? Jag kan nog göra några grejer med den om det behövs men kommer inte ”trima, styla eller göra jättestora ändringar men är öppen för lite projekt.  Är dej bättre med s varianter då jag inte är i behov av någon kombi?

I första hand är det fjädringen som måste göras något åt, för att få bort båtkänslan.
Framvagnen på 740/940 är ingen höjdare heller, så att bygga om så man får lite camber gör rätt stor skillnad på styrresponsen.

Sen på så pass gamla bilar får man räkna med att varenda bussning i både fram och bakvagn är mer eller mindre sopslut, så dom bör ju bytas... Vilket dessvärre är rätt dyrt.

Sedan eller kombi spelar ingen roll, det är samma delar ändå. Möjligen att begagnade sedaner kan vara lite fräshare i bakdämparna än kombi, iom att sedaner troligen inte lastats lika mycket. Fast samtidigt är det nog större chans att en kombi har fått dämparna bytta, medans sedanera kanske fortfarande rullar på orginaldämparna.

Det är som sagt det individuella skicket som spelar roll.


2 424 Inlägg
22 december 2020
#18
Nybergrobin skrev:
Problemet är att dessa är hopplöst omodern/gamla idag.

... Men dom är fortfarande sisådär 30år mer moderna i sin design än 940. Och så jäkla omoderna är s/v70 inte.


6 091 Inlägg
22 december 2020
#19
S/V70 är i alla fall tillräckligt moderna för att det man lär sig där skall vara relevant fortfarande. Det samma gäller ju inte förgasare och tändsystem med brytare, även om de grejerna också har en charm.

528 Inlägg
22 december 2020
#20
Jag hade velat flika in ett perspektiv.
  OM det är så att du köper den andra "skrot"bilen för bara för att lära dig skruva, så skit i det.  För det första så förmodar jag att ditt pendlande är för arbetet?  Vill du verkligen ligga  och pendla med en skrotbil?
Det jag vill flika in är att du precis lika gärna kan börja lära dig "skruva" med en modernare bil.  De saker man oftast börjar med fungerar väl ändå på samma sätt? Service, bromsar, spindelleder etc.


Sök