3778
Sök

Köpråd till novice

Forummoderator
18 047 Inlägg
22 december 2020
#21
Utmarks-Loke skrev:
S/V70 är i alla fall tillräckligt moderna för att det man lär sig där skall vara relevant fortfarande. Det samma gäller ju inte förgasare och tändsystem med brytare, även om de grejerna också har en charm.

Poäng!
CANBUS, insprut och ABS/ESP-system är här för att stanna. Lika bra att sätta ribban med en gång. Efterhand som bilen blir nyare så kommer det mer system bara... Till och med stolsvärmen på nya bilar styrs av en dator.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
22 december 2020
#22
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:
S/V70 är i alla fall tillräckligt moderna för att det man lär sig där skall vara relevant fortfarande. Det samma gäller ju inte förgasare och tändsystem med brytare, även om de grejerna också har en charm.

Poäng!
CANBUS, insprut och ABS/ESP-system är här för att stanna. Lika bra att sätta ribban med en gång. Efterhand som bilen blir nyare så kommer det mer system bara... Till och med stolsvärmen på nya bilar styrs av en dator.

Ganska onödigt i mina ögon med risk att verka gammalmodig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#23
Nybergrobin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Skall man vara rimlig så är väl volvo 850/V70 ett bra val. Vanliga, hyfsat enkla att skruva med, delar och kunskap finns överallt. Men så väldigt kul är de inte.

Problemet är att dessa är hopplöst omodern/gamla idag.

S60 är kanske ett lite trevligare alternativ? En s60 med 2,4l motorn är dessutom väldigt driftsäker

Ligger nog någonting i det. En S60 är förstås klart vettigare. Även S80 kvalar in då. En rejäl och bekväm bil.

Lite svårt dock då vi inte vet trådskaparens budget för köpet... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

13 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#24
Brådhis skrev:
Nybergrobin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Skall man vara rimlig så är väl volvo 850/V70 ett bra val. Vanliga, hyfsat enkla att skruva med, delar och kunskap finns överallt. Men så väldigt kul är de inte.

Problemet är att dessa är hopplöst omodern/gamla idag.

S60 är kanske ett lite trevligare alternativ? En s60 med 2,4l motorn är dessutom väldigt driftsäker

Ligger nog någonting i det. En S60 är förstås klart vettigare. Även S80 kvalar in då. En rejäl och bekväm bil.

Lite svårt dock då vi inte vet trådskaparens budget för köpet... smile

Tror jag skrev 20-25k är min budget. Absolut Max är 30. Men får jag en bil billigare så är väl inte det fel.

13 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#25
Rensvinf skrev:
Jag hade velat flika in ett perspektiv.
  OM det är så att du köper den andra "skrot"bilen för bara för att lära dig skruva, så skit i det.  För det första så förmodar jag att ditt pendlande är för arbetet?  Vill du verkligen ligga  och pendla med en skrotbil?
Det jag vill flika in är att du precis lika gärna kan börja lära dig "skruva" med en modernare bil.  De saker man oftast börjar med fungerar väl ändå på samma sätt? Service, bromsar, spindelleder etc.

Det är en bra poäng. Det stämmer mycket väl att det är till jobbet. Vi kommer dock behöva två bilar då vi inte bor särskilt centralt i (norra dalarna) och tjejen inte vill vara låst hemma med tvillingarna. Jag ser nog hellre att de åker den bekväma nyare och förhoppningsvis säkrare bilen.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#26
Timmar skrev:
Brådhis skrev:
Nybergrobin skrev:

Problemet är att dessa är hopplöst omodern/gamla idag.

S60 är kanske ett lite trevligare alternativ? En s60 med 2,4l motorn är dessutom väldigt driftsäker

Ligger nog någonting i det. En S60 är förstås klart vettigare. Även S80 kvalar in då. En rejäl och bekväm bil.

Lite svårt dock då vi inte vet trådskaparens budget för köpet... smile

Tror jag skrev 20-25k är min budget. Absolut Max är 30. Men får jag en bil billigare så är väl inte det fel.

Aha, det missade jag. My bad! Då är min rekommendation absolut S60 eller S80. Bekväm, säker och driftsäker oavsett vilken av dom du väljer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 424 Inlägg
22 december 2020
#27
Det bör ju dock nämnas att 00~03 av V70N/S80/S60(S/V70 99-00 har samma problem btw) hade dåliga gasspjäll som går sönder, och det är ju en kostnad på runt 3000kr för att få ett renoverat. Går ju fixa billigare om man tar ett från skroten, med risk för att det också rasar inom snar framtid.


Forummoderator
18 047 Inlägg
22 december 2020
#28
Volvo S80 är billiga bilar. Skulle rent av säga underprisade. Sen är ju T6 big no-no. Men i övrigt ok. För 25k får man ett fint exemplar med bra historik. Elfel och en kupéfläkt som lever sitt eget liv är i nuläget väl dokumenterade och det går att felsöka via google. Mycket tysta och bekväma kälkar.

Rätta mig gärna på den punkten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#29
Lucif3r skrev:
Det bör ju dock nämnas att 00~03 av V70N/S80/S60(S/V70 99-00 har samma problem btw) hade dåliga gasspjäll som går sönder, och det är ju en kostnad på runt 3000kr för att få ett renoverat. Går ju fixa billigare om man tar ett från skroten, med risk för att det också rasar inom snar framtid.

Skulle nästan våga påstå att dom allra flesta är utbytta mot dels det uppdaterade spjället och dels fått den uppdaterade programvaran vid det här laget. Dom yngsta bilarna är ju 17 år nu...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 424 Inlägg
22 december 2020
#30
Brådhis skrev:
Skulle nästan våga påstå att dom allra flesta är utbytta mot dels det uppdaterade spjället och dels fått den uppdaterade programvaran vid det här laget. Dom yngsta bilarna är ju 17 år nu...

Med tanke på hur ofta frågan/problemet kommer upp i S/V70-forum, som ändå är äldre bilar än P2orna, så tvivlar jag på ditt påstående.
Orginalspjällen har en snittlivslängd på 20-25k mil(ålder verkar ha ringa betydelse), dom gula("uppgraderade") råder det lite delade meningar om hur länge dom håller, men dom går sönder dom också till slut.
Det är ju släpringarna i spjällen som slits ut med milen, och den enda (mer eller mindre) permanenta lösningen är att få det ombyggt till hallgivare istället.


4 261 Inlägg
22 december 2020
#31
s60 kan ja säga direkt är av dom bekvämaste bilarna ja ägt, speciellt så kan man snygga till dom ordentligt med sänkning och lite styling, kjolpaket osv. vart riktigt bekväm med automat.

940 är också väldigt sköna bilar och samma sak där, man måste sänka dessa då dom är så jävla höga original, efter en sänkning blir skiten automatiskt mer modern. kan man köra bil så kanske behövs inte esp/abs/antisladd;) inget o vara orolig över att ha familjen i bilen då det är riktigt svenskt stål och välbyggt, om folket körde dessa under 90 tal så varför inte nu i 2021? är vi plötsligt känsligare nu? bara tuta o köra, bra välgjorda bilar som inte pajar stup i kvarten och lättmeckade. perfekt bil att börja mecka me. Vill ts leka av sig lite så är det perfekt, får alltid en smile när det är regnigt ute å bara o dra en börn.  Behöver inte ens byta kamrem^^ blir ej mos av motorn ifall remmen hoppar av på bfk motorn alltså ltt och ftt, lätt tryckarn och högtryckarn dvs.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#32
panda666 skrev:
Behöver inte ens byta kamrem^^ blir ej mos av motorn ifall remmen hoppar av på bfk motorn alltså ltt och ftt, lätt tryckarn och högtryckarn dvs.

Men med tanke på hur lätt det är att byta den och hur billiga delarna är så byter man hellre än att bli stående i en rondell... wink

(Värt att notera, när jag köpte min förra båt (med Volvo-fyra i) sommaren -18 var kamremmen original från 1988...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

IT Geek och Audiot
127 Inlägg
22 december 2020
#33
S80 - klart underskattad, rymlig och skönt baksäte. Försök hitta en med sätesvärme bak. Med småbarn så är skinnklädsel trevligt - bara att torka av om det sölas och spills. Delar finns på Biltema och varenda skrot. Någon dissade T6:an, men har den en frisk växellåda så är den trevlig (om än törstig..). Jag skulle föreslå en S80 2.5T AWD, lite udda men väldigt trevlig. Fanns både i första och andra generationen av modellen.

Ett annat rymligt alternativ är Ford Mondeo Mk4, närbesläktad med Volvo S80/V70. Relativt lättmekat, men väldigt plastiga.

Eller om du törs vara annorlunda, Citroën C5. Massor med bil för pengarna, men spar lite pengar till skitfelen som kommer med den modellen. Inte lättmekat är min erfarenhet.

Som förälder kan du börja med att kolla upp de bilar du kan tänka dig på Youtube, sök efter "Crash test" och bilmodellen. Sen kan du börja stryka en å annan då krocksäkerheten inte är i par med moderna bilar på 80-talarna.  Exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY


* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#34
Johansson72 skrev:
Sen kan du börja stryka en å annan då krocksäkerheten inte är i par med moderna bilar på 80-talarna.  Exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

En klassiker i sammanhanget. Videon ljuger inte, men är det hela sanningen? Hörn mot hörn-krockar är elakt mot dom flesta bilar. Man ser även hur Modusen får en luftfärd och vänder sig i luften, medan Volvo bara vrider sig 90 grader, det säger en del om hur mycket kraft som överförs från Volvon till Modusen. Hur många G utsattes dom åkande för?

Hur hade denna krock sett ut om Volvon träffat Modusen rakt i fronten? Hade fortfarande Volvon varit sämre?

Säger inte att en 940 är lika säker som en modern bil, men så illa som Fifth Gear vill få det till är nog tveksamt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 657 Inlägg
22 december 2020
#35
Lucif3r skrev:
Brådhis skrev:
Skulle nästan våga påstå att dom allra flesta är utbytta mot dels det uppdaterade spjället och dels fått den uppdaterade programvaran vid det här laget. Dom yngsta bilarna är ju 17 år nu...

Med tanke på hur ofta frågan/problemet kommer upp i S/V70-forum, som ändå är äldre bilar än P2orna, så tvivlar jag på ditt påstående.
Orginalspjällen har en snittlivslängd på 20-25k mil(ålder verkar ha ringa betydelse), dom gula("uppgraderade") råder det lite delade meningar om hur länge dom håller, men dom går sönder dom också till slut.
Det är ju släpringarna i spjällen som slits ut med milen, och den enda (mer eller mindre) permanenta lösningen är att få det ombyggt till hallgivare istället.

Nu hänger jag inte på S/V70-forum, så säger du det så är det väl så. Hursom, iaf på P2-bilarna håller det med gul etikett ihop med nya programvaran avsevärt längre än vad det gamla gjorde. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
23 december 2020
#36
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:
S/V70 är i alla fall tillräckligt moderna för att det man lär sig där skall vara relevant fortfarande. Det samma gäller ju inte förgasare och tändsystem med brytare, även om de grejerna också har en charm.

Poäng!
CANBUS, insprut och ABS/ESP-system är här för att stanna. Lika bra att sätta ribban med en gång. Efterhand som bilen blir nyare så kommer det mer system bara... Till och med stolsvärmen på nya bilar styrs av en dator.

För ett par år sedan hjälpte jag en vän att förflytta en ny Jeep Grand Cherokee.
Märkte till en början inte att "stjärtvärmen" var på.
Transporten tog inte fullt en timma.
Men jag var rejält svettig på ett visst ställe efter ett tag.
Letade i menyer och undermenyer men fann inte hur man stänger av sätesuppvärmningen.
Bättre med knappar, som i mina Suzuki och Honda.
Hellre 2CV och frysa om häcken än bli grillad i en Jeep!

Dessutom - vilken trafikfara jag var på motorvägen när jag ägnade mig åt "datorn".
Men det är tillåtet!!!!!!!!

6 091 Inlägg
23 december 2020
#37
Stolsvärmen på min 2011 bmw styrs nog av datorn. Den har tre steg och det är några tiondels sekunders fördröjning från att man tryckt på knappen till att den ändrar sig och det är fruktansvärt irriterande eftersom man inte vet om knapptryckningen "tog" förrän efter ett ögonblick när lampan ändrar sig. Bättre med en riktig strömbrytare där det sker omedelbart.

528 Inlägg
27 december 2020
#38
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:
S/V70 är i alla fall tillräckligt moderna för att det man lär sig där skall vara relevant fortfarande. Det samma gäller ju inte förgasare och tändsystem med brytare, även om de grejerna också har en charm.

Poäng!
CANBUS, insprut och ABS/ESP-system är här för att stanna. Lika bra att sätta ribban med en gång. Efterhand som bilen blir nyare så kommer det mer system bara... Till och med stolsvärmen på nya bilar styrs av en dator.

För ett par år sedan hjälpte jag en vän att förflytta en ny Jeep Grand Cherokee.
Märkte till en början inte att "stjärtvärmen" var på.
Transporten tog inte fullt en timma.
Men jag var rejält svettig på ett visst ställe efter ett tag.
Letade i menyer och undermenyer men fann inte hur man stänger av sätesuppvärmningen.
Bättre med knappar, som i mina Suzuki och Honda.
Hellre 2CV och frysa om häcken än bli grillad i en Jeep!

Dessutom - vilken trafikfara jag var på motorvägen när jag ägnade mig åt "datorn".
Men det är tillåtet!!!!!!!!

Du slant nog i tanken där. Alla möjliga knappar är tillåtet. Att flytta fokus från trafiken och pilla på dem så pass att man är en trafikfara är dock inte tillåtet. Oberoende av hur många knappar det finns.

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 december 2020
#39
Rensvinf skrev:
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
Poäng!
CANBUS, insprut och ABS/ESP-system är här för att stanna. Lika bra att sätta ribban med en gång. Efterhand som bilen blir nyare så kommer det mer system bara... Till och med stolsvärmen på nya bilar styrs av en dator.

För ett par år sedan hjälpte jag en vän att förflytta en ny Jeep Grand Cherokee.
Märkte till en början inte att "stjärtvärmen" var på.
Transporten tog inte fullt en timma.
Men jag var rejält svettig på ett visst ställe efter ett tag.
Letade i menyer och undermenyer men fann inte hur man stänger av sätesuppvärmningen.
Bättre med knappar, som i mina Suzuki och Honda.
Hellre 2CV och frysa om häcken än bli grillad i en Jeep!

Dessutom - vilken trafikfara jag var på motorvägen när jag ägnade mig åt "datorn".
Men det är tillåtet!!!!!!!!

Du slant nog i tanken där. Alla möjliga knappar är tillåtet. Att flytta fokus från trafiken och pilla på dem så pass att man är en trafikfara är dock inte tillåtet. Oberoende av hur många knappar det finns.

Letade efter knappen till stolsvärmen på en bil senast idag... Nix. Den finns väl i någon meny på skärmen. Fast har man kört bilfan i några dagar så är det nog inget problem. Finns säkert ett autoläge med.

Oj. Sorry. Rejält OT där.
Senast redigerat av Hybrid_ (28 december 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 424 Inlägg
28 december 2020
#40
Jag gillar teknik och lull-lull(skärmar, touchscreens osv osv), men just i bilar föredrar jag fysiska knappar och vred över pekskärm och/eller behöva navigera i menyer för simpla saker.

Lite OT kanske tongue



Sök