3077
Sök

Xenon Konvertera och få godkänt på bes ?

3 292 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
Jag undersöker möjligheterna med att Xenonkonvertera halvljuset i en Volvo V70 från 2004 med original Xenonlyktor med alla nödvändiga delar som nivåreglering osv samt montera detta och få det att fungera, vad kommer bilprovningen säga om detta ? om man inte säger att den är konverterad kommer dom ens märka det om man konverterat enligt konstens alla regler ?

Tacksam för svar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
23 december 2020
Danne_1977 skrev:
Jag undersöker möjligheterna med att Xenonkonvertera halvljuset i en Volvo V70 från 2004 med original Xenonlyktor med alla nödvändiga delar som nivåreglering osv samt montera detta och få det att fungera, vad kommer bilprovningen säga om detta ? om man inte säger att den är konverterad kommer dom ens märka det om man konverterat enligt konstens alla regler ?

Tacksam för svar...

En bil från 2004 är väl helbilsgodkänd. Jag tror inte du lyckas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 798 Inlägg
23 december 2020
Även om du plocka allt från en donatorbil och flyttar över det så som det sitter original så har du fortfarande kvar att det ska kommunicera med bilen. det är inte alla som kan eller vill lösa det!

3 292 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
Hilmer skrev:
Även om du plocka allt från en donatorbil och flyttar över det så som det sitter original så har du fortfarande kvar att det ska kommunicera med bilen. det är inte alla som kan eller vill lösa det!

Jag har en bekant som fixar det åt mig med DICE och VIDA... frågan var hur det blir på besiktningen.

3 292 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Danne_1977 skrev:

Tacksam för svar...

En bil från 2004 är väl helbilsgodkänd. Jag tror inte du lyckas.

/Benny

Kommer besiktningen att säga, den här bilen blir underkänd eftersom det sitter xenon och det ska det inte göra..  ?

2 327 Inlägg
23 december 2020
Byggde för 8 år sen om en bil från "inte-abs" till "abs". Allt med delar från en likadan bil (mer utrustning såklart) och det såg helt original ut och fungerade precis som original med. Var lite nervös vid bess men dem sa aldrig något. Bilen är helbilsgodkänd ja, men dem kunde inte se att den var moddad såå...

Är det lagligt att göra såhär? Antagligen inte..

Of World
3 369 Inlägg
23 december 2020
Det står väl i deras dator när dom slår regnr om bilen är utrustad med xenon osv?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 140 Inlägg
23 december 2020
Kompletta E-märkta stålkastarinsatser och fungerade nivåreglering ska dom inte kunna klanka ned på, inte mer märkvärdigt att montera en dragkroksats som är godkänd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
23 december 2020
Presidento skrev:
Det står väl i deras dator när dom slår regnr om bilen är utrustad med xenon osv?

betvivlar jag starkt.

Kör fort så hinner inget hända...

6 062 Inlägg
23 december 2020
Gör man det snyggt och hänger upp kablar och grejer där de skall vara så det inte syns att man varit där så kommer de inte märka något

2 404 Inlägg
23 december 2020
Det är inte tillåtet, nej.
Sen hurvida du kommer igenom bes. eller ej någon gång är rätt orelevant, fortfarande inte tillåtet.
Det är mycket "skit" dom släpper igenom, eller ser genom fingarna på, men det gör det inte mer tillåtet för det.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 december 2020
Danne_1977 skrev:
Hilmer skrev:

Jag har en bekant som fixar det åt mig med DICE och VIDA... frågan var hur det blir på besiktningen.

VIDA kan inte lägga in programvara för xenon på en bil som saknar det från fabrik, dels krävs uppkoppling mot Volvo för att lägga in programvaror och dels är den funktionen spärrad. Däremot om din kompis kan programmera så finns det dom som lyckats tala om för bilen att den ska tro att den har xenon, men det är då på en helt annan nivå än att använda VIDA i en DICE.

Det är många innan dig som försökt genom åren... Jag vet ännu ingen som lyckats och jag har hängt på Volvo-forum sedan 2003 ungefär.

Däremot har det förekommit att det slunkit igenom bilar som haft allt(!) monterat inkl. dekalerna under huven, men då handlar det om "tur".
Senast redigerat av Brådhis (23 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
23 december 2020
om allt är seriöst gjort märker dem ej det smile  värre om du kommer in med xenonkonverterade orginallysen med reflektor smile

14 129 Inlägg
23 december 2020
Lucif3r skrev:
Det är inte tillåtet, nej.
Sen hurvida du kommer igenom bes. eller ej någon gång är rätt orelevant, fortfarande inte tillåtet.
Det är mycket "skit" dom släpper igenom, eller ser genom fingarna på, men det gör det inte mer tillåtet för det.

så är det ju.. men har man gjort allt rätt så kommer varken bes eller polisen se att någon ändrat..   

till tex min polo kan jag utan problem eftermontera nivågivare och allt som behövs för att ha exakt samma funktion som orginal   

sen är det så att du har ALLTID 1månad på dig att göra en reggbes på ändringar..     så man blir inte hängd om dom upptäcker något som inte stämmer

Of World
3 369 Inlägg
23 december 2020
Growe skrev:
Presidento skrev:

betvivlar jag starkt.

Ingen aning men låter som en möjlighet.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

14 129 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:
Danne_1977 skrev:
Hilmer skrev:

VIDA kan inte lägga in programvara för xenon på en bil som saknar det från fabrik, dels krävs uppkoppling mot Volvo för att lägga in programvaror och dels är den funktionen spärrad. Däremot om din kompis kan programmera så finns det dom som lyckats tala om för bilen att den ska tro att den har xenon, men det är då på en helt annan nivå än att använda VIDA i en DICE.

Det är många innan dig som försökt genom åren... Jag vet ännu ingen som lyckats och jag har hängt på Volvo-forum sedan 2003 ungefär.

Däremot har det förekommit att det slunkit igenom bilar som haft allt(!) monterat inkl. dekalerna under huven, men då handlar det om "tur".

fördelen med  vw.. smile  om den inte har stöd för xenon tex så byter man bara styrenhet och kodar in den med datorn och vips fungerar allt smile

297 Inlägg
23 december 2020
Det är inga problem. Bara du använder original strålkastare och monterar nivåreglering samt högtryckspolning.
Har själv gjort detta på min bil.
(Bmw dock)

Mvh

* Voff voff *
10 592 Inlägg
23 december 2020
Naslund93 skrev:
Det är inga problem. Bara du använder original strålkastare och monterar nivåreglering samt högtryckspolning.
(Bmw dock)

Mvh

Och du har fått det godkänt på besiktningen (dvs inskrivet att bilen numera är regbes med xenon)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:

Det finns dom som klurat ut att prata med bilen och t ex fått xenon att fungera som från fabrik, finns personer bl a på jagrullar-forumet som löst detta med xenon men även andra grejer.
Så visst går det att lösa, om man känner rätt folk! wink

297 Inlägg
23 december 2020
Brådhis skrev:
Naslund93 skrev:
(Bmw dock)

Mvh

Och du har fått det godkänt på besiktningen (dvs inskrivet att bilen numera är regbes med xenon)?

Nej, men ja vill man att det ska vara 100% lagligt så ska man göra en regbesiktning med.

Sök