2963
Sök

Fördel med märkesverkstad för bil med garanti kvar?

15 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#1
Jag har bara haft körkort i  knappt två veckor och bil i 5 dagar så om det inte är uppenbart p.g.a. mitt inlägg smile så får ni ha det i åtanke innan ni sågar mig vid fotknölarna cool

Jag skaffade mig en Seat Leon av 2019 års modell med knappt 3000 mil på mätaren. Korkad som jag var tänkte varken jag eller min kollega som var med mig och provkörde på vad som stod på displayen ang. kommande oljebyte/service. Handlaren som är bekant till en bekant har dock även verkstad och dessutom gott renommé så jag tror inte att det blir något problem att få honom att lösa service, antingen utan kostnad eller till kompispris. För om jag förstått saken rätt så är serviceintervallen på denna modellen 3000 mil.

Men då slog det mig att det kanske finns en poäng att låta en märkesverkstad sköta denna service ändå. Jag vet att det inte längre krävs märkesverkstad för att upprätthålla garantin men om vi antar att en service upptäcker något som måste åtgärdas och täcks av garantin så kan det kanske vara en fördel att redan ha bilen inlämnad på märkesverkstad. För jag gissar att ev. garantiåtgärder måste utföras på märkesverkstad i.a.f.

Och förresten, gör det något om man går över 3000 mil en aning innan jag fixar servicen? Har lite planer att åka iväg över nyår och då kommer bilen passera 3000 mil.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
27 december 2020
#2
RockaLivet skrev:
Jag har bara haft körkort i  knappt två veckor och bil i 5 dagar så om det inte är uppenbart p.g.a. mitt inlägg smile så får ni ha det i åtanke innan ni sågar mig vid fotknölarna cool

Jag skaffade mig en Seat Leon av 2019 års modell med knappt 3000 mil på mätaren. Korkad som jag var tänkte varken jag eller min kollega som var med mig och provkörde på vad som stod på displayen ang. kommande oljebyte/service. Handlaren som är bekant till en bekant har dock även verkstad och dessutom gott renommé så jag tror inte att det blir något problem att få honom att lösa service, antingen utan kostnad eller till kompispris. För om jag förstått saken rätt så är serviceintervallen på denna modellen 3000 mil.

Men då slog det mig att det kanske finns en poäng att låta en märkesverkstad sköta denna service ändå. Jag vet att det inte längre krävs märkesverkstad för att upprätthålla garantin men om vi antar att en service upptäcker något som måste åtgärdas och täcks av garantin så kan det kanske vara en fördel att redan ha bilen inlämnad på märkesverkstad. För jag gissar att ev. garantiåtgärder måste utföras på märkesverkstad i.a.f.

Och förresten, gör det något om man går över 3000 mil en aning innan jag fixar servicen? Har lite planer att åka iväg över nyår och då kommer bilen passera 3000 mil.
Det beror kanske på vad du menar med en aning....10 mil eller 3-400 mil. Du kan väl kolla vad märkesverkstaden säger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:
Jag har bara haft körkort i  knappt två veckor och bil i 5 dagar så om det inte är uppenbart p.g.a. mitt inlägg smile så får ni ha det i åtanke innan ni sågar mig vid fotknölarna cool

Jag skaffade mig en Seat Leon av 2019 års modell med knappt 3000 mil på mätaren. Korkad som jag var tänkte varken jag eller min kollega som var med mig och provkörde på vad som stod på displayen ang. kommande oljebyte/service. Handlaren som är bekant till en bekant har dock även verkstad och dessutom gott renommé så jag tror inte att det blir något problem att få honom att lösa service, antingen utan kostnad eller till kompispris. För om jag förstått saken rätt så är serviceintervallen på denna modellen 3000 mil.

Men då slog det mig att det kanske finns en poäng att låta en märkesverkstad sköta denna service ändå. Jag vet att det inte längre krävs märkesverkstad för att upprätthålla garantin men om vi antar att en service upptäcker något som måste åtgärdas och täcks av garantin så kan det kanske vara en fördel att redan ha bilen inlämnad på märkesverkstad. För jag gissar att ev. garantiåtgärder måste utföras på märkesverkstad i.a.f.

Och förresten, gör det något om man går över 3000 mil en aning innan jag fixar servicen? Har lite planer att åka iväg över nyår och då kommer bilen passera 3000 mil.
Det beror kanske på vad du menar med en aning....10 mil eller 3-400 mil. Du kan väl kolla vad märkesverkstaden säger.

/Benny
I detta fall innebär "en aning" ca. 50-60 mil

2 397 Inlägg
27 december 2020
#4
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala


15 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#5
Nybergrobin skrev:
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala
Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
27 december 2020
#6
RockaLivet skrev:
Nybergrobin skrev:
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala
Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:
Nybergrobin skrev:
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala
Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
?

/Benny
Annat sätt att skriva rätt jättepetig. Men resten av mitt inlägg var väl hyffsat tydligt?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
27 december 2020
#8
RockaLivet skrev:
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:

Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
?

/Benny
Annat sätt att skriva rätt jättepetig. Men resten av mitt inlägg var väl hyffsat tydligt?
Ja, det var det. Trodde du skrivit fel för har inte hört detta uttryck i den mening du förklarade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 449 Inlägg
27 december 2020
#9
RockaLivet skrev:
Nybergrobin skrev:
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala
Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
Är frågan ställd som om det är skadligt för bilen eller om det är skadligt för garantierna?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
RockaLivet skrev:
Nybergrobin skrev:
Ta som vana att lämna in bilen på service innan milen går över!  Det gör inget om du råkar lämna in bilen 100-200 mil innan!     Tänk dock på att du har mil/datum beroende på vad som inträffar först.

Det är ingen överraskning om bilen ska servas och blir det ett stort fel så gör verkstaden allt i sin makt för att slippa betala
Det vet jag förstås och denna gången skyller jag på att jag ville köpa bil så fort som möjligt och därför inte adresserade detta innan köpet. Jag är i normalfallet rätt anal när det gäller att vara förberedd och att det ska vara ordning och reda på allt så inför nästa service kommer jag vara just förberedd.

Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?

Och är 50-60 mil över gränsen ok? Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
Är frågan ställd som om det är skadligt för bilen eller om det är skadligt för garantierna?
Haha, fan jag trodde att min frågeställning var enkel för er som kan något om bilar.

Men ok, i första hand undrar jag om det är skadligt för garantierna och i andra hand om det är skadligt för bilen. När det gäller bilen så gissar jag dock att oljor, filter etc. inte är magiska och känner av exakt hur långt bilen har gått.

22 Inlägg
28 december 2020
#11
RockaLivet skrev:
Men frågan kvarstår, är det så att ev. garantiåtgärder alltid utförs av märkesverkstad
Ja.

RockaLivet skrev:
och är det i.s.f. vettigt att själv punga ut för en "originalservice" denna gången?
Det tycker jag.

RockaLivet skrev:
Och är 50-60 mil över gränsen ok?
Beror helt på. Finns säkert fall där det klagats på.

RockaLivet skrev:
Eller kommer Seat's svenska häradsbödel Björn-Carlos Arrayansson (bäng på en cocktail av fultjack, spanskt lantvin och spansk peppar) jaga både mig och bilen för att strippa både mitt självförtroende och bilens garanti?
Där har jag ingen aning tyvärr big_smile


15 Inlägg
28 december 2020
Trådstartare
#12
Tack & bock för svar! Ska ringa bilhandlaren och någon verkstad i morgon.

Skulle ju gärna bränna iväg till nyår men det lär bli svårt att hinna med "originalservice" innan dess. Men det ger sig antar jag. I värsta fall får jag ta tåget dit jag ska men hade ju helst sluppit det p.g.a. smittorisk etc.

22 Inlägg
28 december 2020
#13
RockaLivet skrev:
Tack & bock för svar! Ska ringa bilhandlaren och någon verkstad i morgon.

Skulle ju gärna bränna iväg till nyår men det lär bli svårt att hinna med "originalservice" innan dess. Men det ger sig antar jag. I värsta fall får jag ta tåget dit jag ska men hade ju helst sluppit det p.g.a. smittorisk etc.
Ring och hör med märkesverkstaden om det är OK att du kör en 50-60 mil över i samband med att du bokar. Som sagt kan vara lite olika!


15 Inlägg
29 december 2020
Trådstartare
#14
Ringde och pratade med märkesverkstaden  och dom hade tid i dag för service och var bara några hundralappar dyrare än vad några andra oberoende verkstäder uppgivit så saken var liksom biff. Nu håller jag bara tummarna för att dom inte hittar något knas som gör att jag måste ta tåget till nyårsnjutningen.

Gällande Börn-Carlos ville dom varken bekräfta eller dementera utan svarade lite undflyende att "legenden pratar man inte om, no?" och mumlade knappt hörbart om svärd, offer och heliga andar &#128512;

6 030 Inlägg
29 december 2020
#15
50-60 mil över spelar ingen större roll, men 3000 mil mellan oljebyte är väldigt långt. Jag vet att volkswagen/Seat tycker det är okej, men jag och många andra byter redan efter 1500 mil. Long-life service är inte bra för bilmotorer, det har bevisats många gånger. Speciellt om man köra mest korta turer kommer det slita på motorn.

452 Inlägg
29 december 2020
#16
Utmarks-Loke skrev:
50-60 mil över spelar ingen större roll, men 3000 mil mellan oljebyte är väldigt långt. Jag vet att volkswagen/Seat tycker det är okej, men jag och många andra byter redan efter 1500 mil. Long-life service är inte bra för bilmotorer, det har bevisats många gånger. Speciellt om man köra mest korta turer kommer det slita på motorn.
Vad är det som gör att 1500mil är den magiska gränsen att det inte sliter på motorn? För 50år sedan va Max serviceintervall ~500mil,
Absolut man kan ALDRIG serva ihjäl en bil! Men man måste oxå förstå de olika servicekoncepten olika tillverkare har, VW har absolut inga 3000mil fast serviceintervall!

Med vänlig hälsning,

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
29 december 2020
#17
Myhran skrev:
Utmarks-Loke skrev:
50-60 mil över spelar ingen större roll, men 3000 mil mellan oljebyte är väldigt långt. Jag vet att volkswagen/Seat tycker det är okej, men jag och många andra byter redan efter 1500 mil. Long-life service är inte bra för bilmotorer, det har bevisats många gånger. Speciellt om man köra mest korta turer kommer det slita på motorn.
Vad är det som gör att 1500mil är den magiska gränsen att det inte sliter på motorn? För 50år sedan va Max serviceintervall ~500mil,
Absolut man kan ALDRIG serva ihjäl en bil! Men man måste oxå förstå de olika servicekoncepten olika tillverkare har, VW har absolut inga 3000mil fast serviceintervall!

Med vänlig hälsning,
Helt korrekt.
Det är UPP till 3000 mil eller 2 år till första service på en 2019, sen blir det inspektion var 12e månad, oljebyte upp till var 24e eller 3000 mil.

Det där med 1500 mil är väl bara sen gammalt.
Min Jeep vill ha service var 2500 mile, det blir strax över 400 mil mellan servicarna då. &#128562;

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 030 Inlägg
29 december 2020
#18
1500 mil är för att det är hälften av 3000 mil, och dessutom ganska lagom.

* Voff voff *
10 449 Inlägg
29 december 2020
#19
Och ändå finns det mängder av taxibilar som rullat 40-50-60 tusen mil på longlife...

Vad som värre är när hemmaskruvarna köper billigaste oljan, struntar i klassningarna (för att slippa longlifeoljan) och servar på halva intervallet i tron att dom gör något bra.

Jag skulle inte ta i en hemmaservad bil med tång om inte tex rätt olja använts, hur korta än intervallen är. Då tar jag hellre en där man följt tillverkarens(!) serviceschema. Helt enkelt eftersom jag litar mer på tex Volvos ingenjörer än på hemmaskruvaren som köper billigast på Autodoc...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 030 Inlägg
29 december 2020
#20
Brådhis skrev:
Och ändå finns det mängder av taxibilar som rullat 40-50-60 tusen mil på longlife...
Jo, men med bara en kallstart per dag


Sök