Körde för några veckor sedan i regn och mörker "55:an" mellan Katrineholm och Flen.
På 2-1-sträckan, den enfiliga delen, där det dessutom är 100 km/t, kommer jag ifatt en A-traktor som har den smutsiga "triangeln" starkt lutande = klisterdekal.
Det var med nöd och näppe jag undvek en olycka.
Vid besiktningen MÅSTE ges anmärkning på "trianglar" som lutar starkt och är mindre än föreskrivna dito.
Dessutom MÅSTE tonåringarna informeras om vikten att hålla "trianglarna" rena så de reflekterar och syns.
Härutöver undrar jag varför EU-mopedbilarna inte behöver har bakljusen tända när de framförs?
Det finns ju bakljusarmaturer på dem.
Observerar dagligen på morgnarna i skymningen unga damer i EU-mopedbilar utan baklyse - det är flera fordon jag sett!
Mitt önskemål är att EPA-/ och A-traktorer samt EU-mopeder ska få framföras i högst 50 km/t men inte få köra på vägar/gator med högre hastighetsbegränsning än 50 km/t.
Motivet är att dessa fordon inte är några långpendlingsfordon utan framför allt nöjesfordon som brukas i tätbebyggda samhällen, men några få undantag, och därför inte behöver framföras på vägavsnitt med högre hastighet än 50 km/t.
Den vanligaste A-traktorn på min hemort verkar vara en grå Volvo V70, numera.
Tidigare var det gott om pickisar med "triangel", men dom verkar ha försvunnit.
Ävenså är "tonårsbrudar" i majoritet före killarna - någon annan som gjort samma iakttagelse?
F ö har jag även råkat ut för A-traktorer på 2-1-sträckor på E4 utanför Sundsvall.
Beundrar långtradarchafförerna och deras tålamod.