Turistbuss på el från VanHool...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 082 Inlägg

Vi har många gasbussar i vår kommun men dom går nog bara i stadstrafik.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2021 · 13 797 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

vänta lite,, inte som turistbuss,, tror ingen passagerare vill sitta å vänta i 5 timmar på att åka vidare från Norrland till stockholm ex,, utan då är ju maxstinten 50 mil, visst förstår ni stockholmare tänker på sälen å dyl,, en laddning räcker INTE till Åre iaf wink

Alla turistbussar går inte som långfärdsbussar... Förstår att ni på landet tror det. wink

Jag tror för övrigt inte ens Sverige är någon primär marknad för denna buss. Så ni som av någon anledning blir upprörda kan nog andas ut (eller in, diesel...) ett tag till.

Men det är ändå kul att så många blir upprörda över att VanHool gjort, och sålt flera exemplar redan av, en buss. smile

ingen som är upprörd  eller jag är iaf inte det..  men samtidigt är det garanterat inte en buss för något av dom bussföretagen jag känner folk på.   kanske bergkvara buss som har en stor mängd bussar så dom kanske skulle ha körningar som passar och kunna få full rullians.  Men samtidigt så rullar nog iaf våra bussar till 80% med bagage       och det är där jag anser problemet ligger räckvidden tror jag vi skulle kunna klara oss att ha en buss med bara 50mil garanteratde mil då så klart.    då klarar vi örebro arlanda örebro.    som transitbuss på ett stort företag skulle det nog kunna fungera tex scania i södertälje tex.     men det blir till en ganska stor kostnad mot att ha en gammal linjevagn rulla på sånt.     

men tror som linjevagnar skulle det fungera utan tvekan förutsatt att man har tillräckligt mycket bussar i trafik så bussarna hinner laddas. men tror hög och låg trafik löser det problemet.    tex mellan Malmö-Lund skulle en sån buss fungera yppligt.   körde själv förstärkningstrafik där i somras när järnvägen var avstängd.  jag gjorde 35-40mil på en dag  mycket 100väg osv  och vid lågtrafiken stog våra bussar.    och det gjorde rätt mycket av ordinarie bussar oxå.   så självklart har dom sin plats men för att ersätta turist trafiken betvivlar jag starkt att dom kommer vara aktuella med någon elbuss så länge batterierna tar sån plats. 

jag skulle kunna se mig själv ratta en elbuss..  motorljudet spelar ingen roll för mig i en buss jag hör endå inte motorn så det spelar ingen roll smile och direkt effekt skulle vara skönt istället för den där gummisnodds motorn som sitter nu som har 0 i vrid när man åker iväg och inte förens den växlar ligger man rätt i vridmomentet på dom första 4växlarna  när 5an åker i börjar den öka lite i fart..  sånt skulle vara riktigt skönt att slippa både växlingas rycken och det dåliga effektbandet som en stor dieselmotor har. 

så jag hoppas att vi hamnar där att man får 100mils räckvidd utan att sno utrymme från bagaget och till en reltaivt låg kostnad.. 

därimot när det gäller personbilar är jag mer motståndare till el pga jag älskar ljudet från en bnesinmotor och hatar ljudet från en elbil smile   även där tycker jag om tekniken så antar att man får köra med ljud i stereon så man slipper höra elsurrandet smile  kan man välja mellan en ettrig 4cyl motor på 10,000rpm eller en v12 från en Diablo   när dom hamnar i min budget

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2021 · 13 797 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi har många gasbussar i vår kommun men dom går nog bara i stadstrafik.

/Benny

hur långt går en buss på gas? 

jag tror räckvidden är det stora problemet.     för mig personligen med det jag kör så skulle jag nog klara mig med 50mils räckvidd för det mesta men under det är nog lite värre. 

inte så att jag kör 50mil varje dag men det är relativt ofta.  det rullar på mer mil än vad man anar när man jobbar.   men över 100mil är väldigt sällan men så vägrar jag köra vissa saker oxå smile
till min chefs förtret.   

vet inte om jag sätt någon turistbuss med gasdrift.. kanske är det höjden som ställer till det.

annars är ju gas ett ganska smidigt sätt.  enda tills man klipper i en tunnel men folk har dött när bussar utan gastank på taket har kört in i tunnlar med för hög buss.  så även om en olycka slutade med en utbränd buss är det mer ett förar problem än ett gasbussproblem. 
för jag reagerar varje gång jag kommer till en tunnel oavsätt om jag vet att min buss passar eller inte smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
4 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Chefen får förhandla med regionen om de ställer krav på elfordon. De kan ju inte kräva av åkerier att de går med förlust.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 082 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:
Vi har många gasbussar i vår kommun men dom går nog bara i stadstrafik.

/Benny

hur långt går en buss på gas? 

jag tror räckvidden är det stora problemet.     för mig personligen med det jag kör så skulle jag nog klara mig med 50mils räckvidd för det mesta men under det är nog lite värre. 

inte så att jag kör 50mil varje dag men det är relativt ofta.  det rullar på mer mil än vad man anar när man jobbar.   men över 100mil är väldigt sällan men så vägrar jag köra vissa saker oxå smile
till min chefs förtret.   

vet inte om jag sätt någon turistbuss med gasdrift.. kanske är det höjden som ställer till det.

annars är ju gas ett ganska smidigt sätt.  enda tills man klipper i en tunnel men folk har dött när bussar utan gastank på taket har kört in i tunnlar med för hög buss.  så även om en olycka slutade med en utbränd buss är det mer ett förar problem än ett gasbussproblem. 
för jag reagerar varje gång jag kommer till en tunnel oavsätt om jag vet att min buss passar eller inte smile

Ingen aning med räckvidden men passar i stadstrafik iaf. Jaa, man får verkligen tänka på höjden på bussen eftersom tanken befinner sig på taket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bassiehof
4 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Att byta batteri är en möjlighet på långfärd, men det är just batterierna som kostar, så hur räknar man hem det?

viccoA
4 januari 2021 · 3 111 Inlägg

Prismässigt är det nog all idé att byta till elbuss på sikt.

En stadsbuss kostar kring 2.5-3.3 miljoner i dagsläget. Under 10 år tankar man i bränsle för mellan 2-3 miljoner.
Idag kostar lithium cellerna drygt 1000-1100kr/kwh och man behöver kanske 400kwh i en stadsbuss.
Dessutom är övriga delar billigare så merkostnaden när produktionen ökar borde ligga på kanske någon hundratusenlapp.
Den hundratusenlappen är snabbt intjänad.

För den som vill läsa om dagens stadsbussar finns en fin rapport här:
http://www.ecotraffic.se/media/10613/ra … sion_6.pdf

Senast redigerat av viccoA (4 januari 2021)

Bassiehof
4 januari 2021 · 1 777 Inlägg

viccoA skrev:
Prismässigt är det nog all idé att byta till elbuss på sikt.

En stadsbuss kostar kring 2.5-3.3 miljoner i dagsläget. Under 10 år tankar man i bränsle för mellan 2-3 miljoner.
Idag kostar lithium cellerna drygt 1000-1100kr/kwh och man behöver kanske 400kwh i en stadsbuss.
Dessutom är övriga delar billigare så merkostnaden när produktionen ökar borde ligga på kanske någon hundratusenlapp.
Den hundratusenlappen är snabbt intjänad.

För den som vill läsa om dagens stadsbussar finns en fin rapport här:
http://www.ecotraffic.se/media/10613/ra … sion_6.pdf

Rapporten är från 2015. Inte aktuell. En sak jag vill kommentera är att kostnaden för bullerproblem minskar med eldrift. Really? Har bullerdämpande åtgärder inte redan gjorts då? Det är bara vid nybyggen och renovering enligt modern standard det leder till högre kostnader i så fall. Som om folk inte vill ha bullerdämpande glas bara för att vi börjar använda elfordon.

torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 576 Inlägg

Bussar på el är genialiskt! Men man får ju börja i rätt ände.

Stadsbussar är vanligt att dom går på el, även i Sverige. Vi har tom ett företag i Svergie som bygger elbussar, Hybricon heter dom.

Det går "sådär" för dom vilket jag tycker är lustigt med tanke på att produkten är helt rätt på pappret.

En stadsbuss med laddstation på ändhållplatserna.

Eller om vi börjar med skolbussar som går på el. Det är ju helt sjukt att köra runt på våra barn i bussar som spyr ut avgaser. Det spelar ju ingen roll om man kör en buss på diesel, biodiesel, gas eller saltvattenalger så kommer du dö om du ställer den i ett garage på tomgång. Gör samma sak med elbussen och det händer ingenting.

Så där ska vi helt klart börja, lokaltrafik med buss och lastbil först.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

https://www.hybricon.se/files/user/start/link-5e2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Googla blue gas. Lösningen för långa transporter. Prioritera rätt. Först uppnå miljö- och klimatmål, därefter autonoma fordon.

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 317 Inlägg

torpis skrev:
Bussar på el är genialiskt! Men man får ju börja i rätt ände.

Stadsbussar är vanligt att dom går på el, även i Sverige. Vi har tom ett företag i Svergie som bygger elbussar, Hybricon heter dom.

Det går "sådär" för dom vilket jag tycker är lustigt med tanke på att produkten är helt rätt på pappret.

En stadsbuss med laddstation på ändhållplatserna.

Eller om vi börjar med skolbussar som går på el. Det är ju helt sjukt att köra runt på våra barn i bussar som spyr ut avgaser. Det spelar ju ingen roll om man kör en buss på diesel, biodiesel, gas eller saltvattenalger så kommer du dö om du ställer den i ett garage på tomgång. Gör samma sak med elbussen och det händer ingenting.

Så där ska vi helt klart börja, lokaltrafik med buss och lastbil först.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

https://www.hybricon.se/files/user/start/link-5e2.jpg

Fast har man inte egentligen bara uppfunnit spårvagnen och trådbussen en gång till? Fast unplugged...? (Filmreferens...) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 576 Inlägg

Brådhis skrev:
Fast har man inte egentligen bara uppfunnit spårvagnen och trådbussen en gång till? Fast unplugged...? (Filmreferens...) wink

Ja, visst är det så.

Jag kan i mitt stilla sinne ibland undra varför det alls går långtradare på fjärrtransporter när det finns tåg?!

Varför spårvagn inte slagit genom mer? Varför man bara har trådbuss i Tallinn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 576 Inlägg

Bassiehof skrev:
Googla blue gas.

Det funkar inte att fortsätta elda olja. Oljan kommer ta slut. Naturgas låter kul men det är ju en biprodukt från oljeindustrin. Olja eller bensin skulle kunna kallas naturolja eller naturbensin också.

Kolla på bilden och fundera på varför det skall vara så krångligt. Kör bilarna på elen direkt? duger inte det kör dom på vätgasen, duger inte det kör dom på metanolen... varför gå så många steg?

Finns inte en möjlighet att det kommer slå genom även om nu oljan var outtömlig som resurs. Vätgasnissarna har ju en walk in the park jämfört mot detta.
http://bluefuelenergy.com/wp-content/uploads/2015/07/BF_BFD_070915_pptx.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Fast har man inte egentligen bara uppfunnit spårvagnen och trådbussen en gång till? Fast unplugged...? (Filmreferens...) wink

Ja, visst är det så.

Jag kan i mitt stilla sinne ibland undra varför det alls går långtradare på fjärrtransporter när det finns tåg?!

Varför spårvagn inte slagit genom mer? Varför man bara har trådbuss i Tallinn.

För lite kapacitet för de mängder gods som transporteras, och ofta krävs lastbil för att köra gods från kund till tåget, och från tåget till slutkund. Och mest godsskador sker vid omlastning. Det körs en hel del med tåg ändå.

Det är väl rätt gammal teknik, och även där har du kapacitetsproblem. Elnätet klarar bara ett visst antal fordon. Så efter några decennier är det slitet och kräver stora investeringar samtidigt som befolkningen och efterfrågan bara växer. Har de styrande då låst sig till ett system som fungerade för 20-30 år sedan finns inte fysisk möjlighet  att bygga upp ett helt nytt transportsystem. Och då blir fordon som går för egen maskin återigen lösningen.

Det är inte sällan politiker väljer system som inte håller i längden.

trubbelturbo
5 januari 2021 · 1 467 Inlägg

torpis skrev:
Stadsbussar är vanligt att dom går på el, även i Sverige. Vi har tom ett företag i Svergie som bygger elbussar, Hybricon heter dom.

Det går "sådär" för dom vilket jag tycker är lustigt med tanke på att produkten är helt rätt på pappret.

Vi har ett annat företag i Sverige. Volvo kallar dem sig.

Och sen en månad tillbaka så kryllar det av deras elbussar i Göteborg, 145 st faktiskt. smile

Senast redigerat av trubbelturbo (5 januari 2021)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Googla blue gas.

Det funkar inte att fortsätta elda olja. Oljan kommer ta slut. Naturgas låter kul men det är ju en biprodukt från oljeindustrin. Olja eller bensin skulle kunna kallas naturolja eller naturbensin också.

Kolla på bilden och fundera på varför det skall vara så krångligt. Kör bilarna på elen direkt? duger inte det kör dom på vätgasen, duger inte det kör dom på metanolen... varför gå så många steg?

Finns inte en möjlighet att det kommer slå genom även om nu oljan var outtömlig som resurs. Vätgasnissarna har ju en walk in the park jämfört mot detta.
http://bluefuelenergy.com/wp-content/up … 5_pptx.jpg

Litium och andra metaller och mineraler är inte miljövänliga eller förnybara heller, och kemikalier används i processen att tillverka batterier. Det går åt stora mängder vatten, en bristvara på många platser redan. Vätgas använder vatten, men det blir vatten igen! Det finns många fördelar med vätgas, och det finns stora nackdelar med batterier, framförallt när det gäller miljöpåverkan i längden.

granadadr
6 januari 2021 · 7 305 Inlägg

torpis skrev:
Bussar på el är genialiskt! Men man får ju börja i rätt ände.

Stadsbussar är vanligt att dom går på el, även i Sverige. Vi har tom ett företag i Svergie som bygger elbussar, Hybricon heter dom.

Det går "sådär" för dom vilket jag tycker är lustigt med tanke på att produkten är helt rätt på pappret.

En stadsbuss med laddstation på ändhållplatserna.

Eller om vi börjar med skolbussar som går på el. Det är ju helt sjukt att köra runt på våra barn i bussar som spyr ut avgaser. Det spelar ju ingen roll om man kör en buss på diesel, biodiesel, gas eller saltvattenalger så kommer du dö om du ställer den i ett garage på tomgång. Gör samma sak med elbussen och det händer ingenting.

Så där ska vi helt klart börja, lokaltrafik med buss och lastbil först.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

https://www.hybricon.se/files/user/start/link-5e2.jpg

mm rätt på PAPPRET,, ska vara rätt irl också smile mkt som är rätt på papper wink
personligen tycker jag citybussar borde gå på el , lite utanför stadskärnor, gå på gas, turist/långfärdsbussar diesel,, men min åsikt

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torpis Forummoderator
6 januari 2021 · 10 576 Inlägg

Bassiehof skrev:
Litium och andra metaller och mineraler är inte miljövänliga eller förnybara heller

Det är inte en förbrukningsvara. Det är ett grundämne som inte försvinner.

Bassiehof skrev:
och kemikalier används i processen att tillverka batterier. Det går åt stora mängder vatten, en bristvara på många platser redan.

Absolut! Det jag pekar på är att det finns en framtid här. Det går utmärkt att arbeta mot hållbarhet.

Bassiehof skrev:
Vätgas använder vatten, men det blir vatten igen! Det finns många fördelar med vätgas, och det finns stora nackdelar med batterier, framförallt när det gäller miljöpåverkan i längden.

Ja men vi 'är överens om att man inte kan trolla fram batterier *check*. Vi kan heller inte trolla fram vätgas. Det krävs ungefär 4ggr så mycket energi att köra en bil på vätgas mot om den kördes på elen direkt.

Jag är inte emot vätgas som sådan, men jag tycker det är synnerligen märkligt att banna elbilar och vifta med "elen räcker inte argument" samt vifta med vätgasen när det går åt 4ggr så mycket el där. Den dagen vi har överskott på förnyelsebar energi så bugar jag för vätgasen som energilager.

Det jag dock ser som helt uteslutet är att använda naturgas(som kommer ta slut förr eller senare) plus en jäkla massa energi för att via komplexa steg skapa bensin som vi kan fortsätta elda i befintliga motorkonstruktioner med hysteriskt låg verkningsgrad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
6 januari 2021 · 10 576 Inlägg

granadadr skrev:
mm rätt på PAPPRET,, ska vara rätt irl också smile mkt som är rätt på papper wink
personligen tycker jag citybussar borde gå på el , lite utanför stadskärnor, gå på gas, turist/långfärdsbussar diesel,, men min åsikt

Vi bör spara på diesel och bensin till sådant som är svårast att konvertera.

Det är inte länge sedan Elon Musk menade att eldrivna lastbilar i kolonn kan matcha ett tåg i effektivitet. Elon är smart va, men jag fick inte riktigt ihop det innan jag läste mig till att man kör tåg på diesel i hela USA.

Det finns att göra om man säger så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 januari 2021 · 7 247 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Litium och andra metaller och mineraler är inte miljövänliga eller förnybara heller

Det är inte en förbrukningsvara. Det är ett grundämne som inte försvinner.

Litiumet försvinner inte, det är helt rätt... men det bryts ned och är väldigt jobbigt att återvinna. Idag kan vi inte på ett effektivt vis återvinna litiumet. Vet att Chalmers är långt komna inom ämnet. Skrev själv en kort rapport om just detta för något år sen.

Så jo idag som läget ser ut just nu så är litiumet en förbrukningsvara.

Järnvägsnätet i USA är som du läst dig till ett skämt, helt otroligt att det kan vara så illa konstruerat och utbyggt. Det är ett land som verkligen hade tjänat på en ordentlig järnväg, både för godstransport och persontransport.

Senast redigerat av SportPilot (6 januari 2021)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang