twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.
Kommer förmodligen aldrig skaffa en bil med förbränningsmotor som bruksbil igen.
Har hittils inte haft någon räckviddsångest, hade 3 km kvar på GOM häromdagen när jag kom hem, gott om ström
Elbil får en verkligen att inse att 10km, det är långt.
i skrivande stund har jag kört 500 mil utan att stanna för att fylla på någonstans, bilen sköter det själv medan jag sover, äter, klipper mig, handlar m.m. Det är riktigt bra, min gamla bil fick man stanna vid macken var 100-120:e mil och fylla på för 3500 kr/mån och iaf jag kunde inte tanka den hemma för 300-500 kr/månad.
Eftersom den är ny är det ju bara halvförsäkring på den så den kostnaden ligger på 198kr/månad, alla tillägg, obegränsat med mil.
Skatten betalades in häromdagen, 445 kr (360kr + reg. avg. 85).
2500-milaservice gjordes i måndags, dock åker jag på att åka in på måndag igen p.g.a att verkstaden hade datorproblem.
Hade glömt hur vansinnigt trögt det är med kortläsarna på mackarna och att behöva dumt det är att behöva stå och hålla i det kladdiga äckliga påfyllningsmunstycket när jag pockade ut hojen i våras. Är värt det på hojen och på fräna gammelbilar, men aldrig på en bruksbil, det ska bara gå och gå.
Enda som kan få mig att gå tillbaka är ifall de hittar på några vansinniga skatteregler så det inte är billigare med elbil längre, då kan det vara värt kladdandet igen.
Det kommer, så fort flera börjar köra el så kommer det bli dyrare, vad gör man sen? sen börjar alla köra bensin/diesel igen lol. Mycket bs som händer här
Hur är bilen då?
Jorå, batteri och drivlina är klockrent. Är riktigt pigg och trevlig.
Kul bil att köra på kurviga vägar, som en gokart.
Dålig fjädring, stötig och gungig bak när man kör över rotskott (till bilens försvar är dom rejäla och känns i alla bilar).
Knarrar från vänster framdörr, verkstaden hittade inget utan smorde, men det försvann inte.
Dåliga förarstödsystem. Automatiska helljuset går in i safeläge ifall den möter flera bilar på krokiga eller backiga vägar så man får slå på och av helljuset själv. Kommer igång igen efter en stund, men sålänge det är normala väderförhållanden sköter det sig.
Filhållningsassistenten ser järnspöken, får stänga av den ibland på spåriga eller lagade vägar för den kan plötsligt dra lite i ratten och styra över mot andra väghalvan eller ner i diket samtidigt som den ibland skiter helt i linjerna. Håller man i ratten ordentligt som man ska är det inte farligt men var lite obehagligt första gångerna.
Har väldigt dåliga vägar hemmavid dock, gör ju knappast saken bättre.