4257
Sök

Kommer ingen spolarvätska. Volvo S80 -00.

20 Inlägg
16 januari 2021
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har lite elproblem med bilen och eftersom att jag inte är det minsta lilla kunnig så tänkte jag kolla om någon här på forumet kan vara till någon hjälp.
Problemet är att det inte kommer någon spolarvätska till vindrutan.
Jag lämnade först in bilen på Speedy's bilverkstad och de kollade säkringarna och böt ut några relä men det hade ingen effekt.
Sen så lämnade jag in bilen på en annan verkstad där de är mer kunniga gällande elfel och de gjorde lite felsökningar men de säger att det behövs felsökas flera timmar till.
När jag frågade ungefär vad allt skulle kosta så sa de att det skulle gå på ca 4000kr för 3 timmars felsökning och sen 3-4000kr till för att fixa felet.
Jag skulle helst slippa att spendera så mycket pengar på en bil som bara är värd runt 15000, speciellt då jag inte har några andra fel på bilen och behöver lägga pengar på dubbdäck och nytt batteri.
Så min fråga är då om det finns något man kan göra själv för att spara på pengar?
Eller om det kan bli billigare på någon annan verkstad?
Jag bifogar en bild på lappen jag fick från verkstaden.https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33351/33351-eb90b80aa75e178d28aa65f2036afb40.jpg

Redigerade rubrik /Mod

1 701 Inlägg
16 januari 2021
#2
Hmm, nån som testat spolarreglaget? Dvs. spaken på H sida om ratten?.  Att lägga 8-10k för att få igång en Spolarpump på en sur S80 måste vara dårhus. Bara att dra egen matning o en spolarknapp för 100:- ifall det skulle behövas.

mvh/husse
Senast redigerat av husseman (16 januari 2021)

1 777 Inlägg
16 januari 2021
#3
Hörs spolarpumpen? Har du kollat upp vad en ny pump kostar?
Senast redigerat av Bassiehof (16 januari 2021)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
16 januari 2021
#4
Man skulle kunna koppla direktström på pumpen, går den så är det nåt annat fel. Hoppas att det går att göra så på TS bil utan att skada nåt annat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 009 Inlägg
16 januari 2021
#5
Det står på verkstadsnotan att Relä, säkring, kablage och spolarpump är ok.
Det är CEM som inte vill skicka signal

Som Husseman påpekar: Kollat på spaken?
Om hela modulen vore felaktig så bör det finnas andra saker i bilen som inte fungerar då en modul oftast har flera olika uppgifter..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 594 Inlägg
16 januari 2021
#6
Även jag skulle ju kika på spaken innan CEM. Spakarna på dessa är ju inte superbäst tyvärr... Går torkarna sina 5 slag när du försöker spola? Om inte skulle jag verkligen tippa på spaken...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 701 Inlägg
16 januari 2021
#7
Hmm, mjo världen hade varit mkt. bättre utan dessa dårboxar tex. CEM. Man behöver inte blanda in en databox för att styra en vanlig jävla spolarmotor. Så är spaken kass- byt den. Kostar nån hundring på skroten.(värt att testa). Att bråka med CEM för detta fel är inte smart. Då hade ja kopplat  in den på egen matning, o  styrt via brytare.

mvh/husse

20 Inlägg
16 januari 2021
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Även jag skulle ju kika på spaken innan CEM. Spakarna på dessa är ju inte superbäst tyvärr... Går torkarna sina 5 slag när du försöker spola? Om inte skulle jag verkligen tippa på spaken...

Japp torkarna går 5 slag när jag försöker spola.

20 Inlägg
16 januari 2021
Trådstartare
#9
Bassiehof skrev:
Hörs spolarpumpen? Har du kollat upp vad en ny pump kostar?

Nu när du nämner det så har jag inte märkt av något ljud från pumpen när jag har försökt spola...
Jag har dock inte lyssnat efter så noga.
Jag får ta och se om det kommer något ljud från pumpen på måndag.

1 701 Inlägg
16 januari 2021
#10
Hmm, givetvis kommer det inget ljud från pumpen, eftersom den inte får nån signal att starta.
Felsökning har ju gjorts, o man har konstaterat att pumpen e´ok. Problemet är att Cem vägrar att lägga ut denna signal. Cem som då är centrala elektroniska modulen har antingen ingen signal från din spolarspak eller har helt enkelt valt att lägga ner din spolning..varför? Bara för att den kan o e´en tjurig jävel. Den styr hundratals grejer i din bil, men har tydligen tröttnat på att driva din spolarpump.

mvh/husse

20 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
#11
Jag har inte kunnat jobba med bilen det senaste pga ryggproblem.
Men nu har jag börjat med att göra rent cem och kollat så att alla relän fungerar.
När jag lossade kabeln från bilen till cem så såg jag att 3 utav pinnarna på cem verkar ha gått av på mitten, om de nu inte ska se ut så.
Kan det vara det som ligger bakom elproblemen?
https://i.imgur.com/38oFKVf.jpg

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 februari 2021
#12
thunderlips skrev:
Jag har inte kunnat jobba med bilen det senaste pga ryggproblem.
Men nu har jag börjat med att göra rent cem och kollat så att alla relän fungerar.
När jag lossade kabeln från bilen till cem så såg jag att 3 utav pinnarna på cem verkar ha gått av på mitten, om de nu inte ska se ut så.
Kan det vara det som ligger bakom elproblemen?
https://i.imgur.com/38oFKVf.jpg

Känns ju utan tvekan som det kan vara problemet men inget annat som slutat fungera?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
thunderlips skrev:
Jag har inte kunnat jobba med bilen det senaste pga ryggproblem.
Men nu har jag börjat med att göra rent cem och kollat så att alla relän fungerar.
När jag lossade kabeln från bilen till cem så såg jag att 3 utav pinnarna på cem verkar ha gått av på mitten, om de nu inte ska se ut så.
Kan det vara det som ligger bakom elproblemen?
https://i.imgur.com/38oFKVf.jpg

Känns ju utan tvekan som det kan vara problemet men inget annat som slutat fungera?

Tutan fungerar inte heller.
Ibland så tutar den svagt första gången jag trycker ner på ratten, men om jag försöker tuta igen så är det knäpptyst.
På pappret jag fick från verkstaden efter felsökning så står det såhär

Startspärr (startspärr diagnose (CEM))
DTC 8FA3 ''Relä signalhorn - signal saknas - intermittent''
DTC 8F2B ''Relä vindrutespolarmotor - signal saknas - intermittent''

Multifunktion (centralelektronik - CEM (centralelektronik))
DTC 8FA3 ''Relä signalhorn - signal saknas - permanent''
DTC 8F2B ''Relä vindrutespolarmotor - signal saknas - permanent''

Multifunktion (övre elektronik - UEM (UEM (övre elektronikmodul)) - fjärrstyrd funktion)
DTC 0004 ''Sirén kommunikationsfel - permanent''

20 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
#14
Felen har nu blivit åtgärdade, så admin kan gärna låsa tråden.
Här finns tråden med lösningen - https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4629381
Senast redigerat av thunderlips (13 februari 2021)


Sök