Hjälp med koppla lysdioder

Rocky_
3 februari 2021 · 14 Inlägg

Tjena! Vet inte om detta är rätt kategori men om det vore fel så säg gärna till.

Jag har ett gäng röda dioder som jag vill koppla in i hytten men vet inte riktigt vad jag ska använda för resistor eller om det skulle gå att serie koppla flera stycken tills volten som behövs till dioderna matchar med strömkällan utan att behöva använda en resistor eller skulle det förstöra dioderna?

Om det inte skulle gå att seriekoppla dem på det viset så skulle jag gärna ta emot hjälp om vad jag behöver för resistor och vart jag kan hitta dem eventuellt hur jag ska koppla

Här är informationen om dioderna:
Storlek: 5mm
IV(mcd): 4000 - 5000
WCD(nm): 620 - 625
Volt: 2.0 - 2.2
Effekt: 0.06W
Ingångsström: 20mA

Senast redigerat av Rocky_ (3 februari 2021)

Lucif3r
3 februari 2021 · 2 247 Inlägg

Jag antar att elsystemet är 12V, så då är 480ohm resistor lämplig. edit: såg nu att det var röda dioder, så kör på 560ohm isf.

Seriekoppla fungerar för volten, men volten är bara hälften av vad som måste anpassas... strömmen är ännu viktigare att begränsa, därav behöver du motstånd.
Du kan däremot parallelkoppla dioderna(beroende på hur många det rör sig om) på ett endaste motstånd.

Senast redigerat av Lucif3r (3 februari 2021)

Utmarks-Loke
3 februari 2021 · 5 904 Inlägg

Man kan seriekoppla fem dioder, men man måste fortfarande ha en resistor. Runt 150 ohm kan vara lagom då. Eller 100-200 någonstans, man får en aning skillnad i ljusstyrka bara.

Rocky_
3 februari 2021 · 14 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag antar att elsystemet är 12V, så då är 480ohm resistor lämplig. edit: såg nu att det var röda dioder, så kör på 560ohm isf.

Seriekoppla fungerar för volten, men volten är bara hälften av vad som måste anpassas... strömmen är ännu viktigare att begränsa, därav behöver du motstånd.
Du kan däremot parallelkoppla dioderna(beroende på hur många det rör sig om) på ett endaste motstånd.

Det rör sig om runt 30st och hade tänkt att ha ungefär 10st på ett annat ställe går nån av dem att parallel koppla eller fungerar till och med båda?

MammDiin
3 februari 2021 · 2 019 Inlägg

En nackdel med motstånd är ju att ljusstyrkan ändras med spänningen så när du har igång motorn och +14 volt så lyser de starkare än med 12,5 volt.

Serie är på ett sätt bättre när du vanligen får mindre strömförbrukning, och klarar dig på klenare motstånd.

Om du har 12 volt system (14,4 volt) så går det att göra som Utmarks-Loke skriver och köra med 5 i serie och ett motstånd på 180 ohm (0,25W).

Tänkte du ha alla dioder på samma ställe eller utspritt med jämna mellanrum?

Rocky_
3 februari 2021 · 14 Inlägg

MammDiin skrev:
En nackdel med motstånd är ju att ljusstyrkan ändras med spänningen så när du har igång motorn och +14 volt så lyser de starkare än med 12,5 volt.

Serie är på ett sätt bättre när du vanligen får mindre strömförbrukning, och klarar dig på klenare motstånd.

Om du har 12 volt system (14,4 volt) så går det att göra som Utmarks-Loke skriver och köra med 5 i serie och ett motstånd på 180 ohm (0,25W).

Tänkte du ha alla dioder på samma ställe eller utspritt med jämna mellanrum?

Tänkte ha dem utspritt med jämna mellanrum

MammDiin
3 februari 2021 · 2 019 Inlägg

Rocky_ skrev:

MammDiin skrev:
En nackdel med motstånd är ju att ljusstyrkan ändras med spänningen så när du har igång motorn och +14 volt så lyser de starkare än med 12,5 volt.

Serie är på ett sätt bättre när du vanligen får mindre strömförbrukning, och klarar dig på klenare motstånd.

Om du har 12 volt system (14,4 volt) så går det att göra som Utmarks-Loke skriver och köra med 5 i serie och ett motstånd på 180 ohm (0,25W).

Tänkte du ha alla dioder på samma ställe eller utspritt med jämna mellanrum?

Tänkte ha dem utspritt med jämna mellanrum

Då är det lättast med 5 i serie så behöver du endast en kabelstump mellan varje led i serien och en kabel tillbaka och motståndet någonstans där det passar bäst.

Rocky_
3 februari 2021 · 14 Inlägg

MammDiin skrev:

Rocky_ skrev:

MammDiin skrev:
En nackdel med motstånd är ju att ljusstyrkan ändras med spänningen så när du har igång motorn och +14 volt så lyser de starkare än med 12,5 volt.

Serie är på ett sätt bättre när du vanligen får mindre strömförbrukning, och klarar dig på klenare motstånd.

Om du har 12 volt system (14,4 volt) så går det att göra som Utmarks-Loke skriver och köra med 5 i serie och ett motstånd på 180 ohm (0,25W).

Tänkte du ha alla dioder på samma ställe eller utspritt med jämna mellanrum?

Tänkte ha dem utspritt med jämna mellanrum

Då är det lättast med 5 i serie så behöver du endast en kabelstump mellan varje led i serien och en kabel tillbaka och motståndet någonstans där det passar bäst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238702/238702-af29a3a5ac07b67280674222f67674aa.jpg

En liten snabb målning jag gjorde på paint

Skulle det gå att koppla såhär?

MammDiin
3 februari 2021 · 2 019 Inlägg

Rocky_ skrev:

MammDiin skrev:

Rocky_ skrev:

Tänkte ha dem utspritt med jämna mellanrum

Då är det lättast med 5 i serie så behöver du endast en kabelstump mellan varje led i serien och en kabel tillbaka och motståndet någonstans där det passar bäst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238702/238702-af29a3a5ac07b67280674222f67674aa.jpg

En liten snabb målning jag gjorde på paint

Skulle det gå att koppla såhär?

Ja det funkar bra, kom bara ihåg att svänga dioderna rätt annars lyser det inte. Kortare benet är minus och rak kant vid minus.

Rocky_
3 februari 2021 · 14 Inlägg

MammDiin skrev:

Rocky_ skrev:

MammDiin skrev:

Då är det lättast med 5 i serie så behöver du endast en kabelstump mellan varje led i serien och en kabel tillbaka och motståndet någonstans där det passar bäst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238702/238702-af29a3a5ac07b67280674222f67674aa.jpg

En liten snabb målning jag gjorde på paint

Skulle det gå att koppla såhär?

Ja det funkar bra, kom bara ihåg att svänga dioderna rätt annars lyser det inte. Kortare benet är minus och rak kant vid minus.

Så mycket visste jag men tack för hjälpen den va verkligen behövlig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang