Luftintag till luftfilter. Vad är det som sitter löst?
Aha okej, sitter själva luftfiltret längre ner då?
Den randiga cylinderformade plastbiten som jag håller i och dragit ner lite grann, den sitter där löst. Med löst menar jag att det går dra den upp och ner och att det inte är helt täppt mellan den och luftintaget ovanför.
Luftintag till luftfilter. Vad är det som sitter löst?
Aha okej, sitter själva luftfiltret längre ner då?
Den randiga cylinderformade plastbiten som jag håller i och dragit ner lite grann, den sitter där löst. Med löst menar jag att det går dra den upp och ner och att det inte är helt täppt mellan den och luftintaget ovanför.
Om jag ser rätt på bilden så ser det ut att det fattas en 90 graders böj till luftburken. Vad är det för bil?
Luftintag till luftfilter. Vad är det som sitter löst?
Aha okej, sitter själva luftfiltret längre ner då?
Den randiga cylinderformade plastbiten som jag håller i och dragit ner lite grann, den sitter där löst. Med löst menar jag att det går dra den upp och ner och att det inte är helt täppt mellan den och luftintaget ovanför.
Om jag ser rätt på bilden så ser det ut att det fattas en 90 graders böj till luftburken. Vad är det för bil?
Du har nog för låg ljusstyrka på din skärm för här saknas det inga delar
Till trådskaparen: Motorn suger in luft med hjälp av detta rör. Som du kan se är det en krök som försvinner in under stötfångaren, den används att suga i sig luft som är fri från regnvatten och vägdamm. (Till viss del, lite skit kommer alltid in)
Ett rör leder sedan till den svarta stora lådan som luftfiltret sitter i. Eftersom röret du håller i sitter innan luftfiltret så spelar det ingen roll att det läcker, därför har dessa på många bilar sämre passform då det helt enkelt inte spelar någon större roll.
Efter luftfiltret måste det vara tätt och mycket finare material brukar därför användas på den sidan.
Aha okej, sitter själva luftfiltret längre ner då?
Den randiga cylinderformade plastbiten som jag håller i och dragit ner lite grann, den sitter där löst. Med löst menar jag att det går dra den upp och ner och att det inte är helt täppt mellan den och luftintaget ovanför.
Om jag ser rätt på bilden så ser det ut att det fattas en 90 graders böj till luftburken. Vad är det för bil?
Du har nog för låg ljusstyrka på din skärm för här saknas det inga delar
Till trådskaparen: Motorn suger in luft med hjälp av detta rör. Som du kan se är det en krök som försvinner in under stötfångaren, den används att suga i sig luft som är fri från regnvatten och vägdamm. (Till viss del, lite skit kommer alltid in)
Ett rör leder sedan till den svarta stora lådan som luftfiltret sitter i. Eftersom röret du håller i sitter innan luftfiltret så spelar det ingen roll att det läcker, därför har dessa på många bilar sämre passform då det helt enkelt inte spelar någon större roll.
Efter luftfiltret måste det vara tätt och mycket finare material brukar därför användas på den sidan.
Haha, nu när jag kom inomhus och zooma så har du helt rätt😅 även om jag ser knappt ännu.
Aha okej, sitter själva luftfiltret längre ner då?
Den randiga cylinderformade plastbiten som jag håller i och dragit ner lite grann, den sitter där löst. Med löst menar jag att det går dra den upp och ner och att det inte är helt täppt mellan den och luftintaget ovanför.
Om jag ser rätt på bilden så ser det ut att det fattas en 90 graders böj till luftburken. Vad är det för bil?
Du har nog för låg ljusstyrka på din skärm för här saknas det inga delar
Till trådskaparen: Motorn suger in luft med hjälp av detta rör. Som du kan se är det en krök som försvinner in under stötfångaren, den används att suga i sig luft som är fri från regnvatten och vägdamm. (Till viss del, lite skit kommer alltid in)
Ett rör leder sedan till den svarta stora lådan som luftfiltret sitter i. Eftersom röret du håller i sitter innan luftfiltret så spelar det ingen roll att det läcker, därför har dessa på många bilar sämre passform då det helt enkelt inte spelar någon större roll.
Efter luftfiltret måste det vara tätt och mycket finare material brukar därför användas på den sidan.
Syftet är att luften inte får vara varm, därför får motorn luft utifrån, som är kallare och därför syrerik. Förr i tiden, på gamla jänkare hade de luftfilter i motorrummet, med överhettad motor som följd. Damm och skit är vad luftfilter är till för.