18 februari 2021
Trådstartare
Jag sitter för tillfället och letar efter en billig bil som jag framförallt kommer använda till helgutflykter, och några längre resor (30 - 60 mil) någon enstaka gång per år. Jag har aldrig haft en bil tidigare, men har nu börjat snegla mot veteranare (dvs 30+ år gamla) för att slippa fordonsskatten. Tummen sitter inte mitt i handen, men eftersom jag varken har verkstad eller garage till mitt förfogande blir det endast lättare mek på egen hand.
Har kikat en del på "första bilen"-guider, men samtliga riktar sig till folk som har en lite större budget än mig (min ligger på 10 000 kr, plus minus lite grann). Jag är nöjd så länge bilen håller ungefär fem år, och inte kostar mig skjortan att hålla i bruksskick. Mindre lagningar förstår jag att jag eventuellt kommer behöva göra.
Vad är då viktigt att tänka på när jag åker och kollar på en bil? Vilka problem ska man sky som pesten, och vilka problem kan man leva med? Att det kommer finnas en del skavanker - både vad gäller utseendet och körupplevelse - förstår jag, men var jag ska dra gränsen har jag ingen aning om.
Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.