Nu har jag rivit lite mer i den röda 245:an. Började med att tappa ur kylarvätskan eftersom jag ska ta bort vattenpumpen samt så blir det inte lika mycket kladd då när jag ska ta bort slangarna till värmepaketet. Dock fick jag en otrevlig överraskning. Kylarvätskan såg inte alls fin ut. Bytte den för 2-3 år sedan och gjorde någon enstaka sköljning då. Tycker inte att kylarvätskan borde se ut såhär efter den tiden, men jag vet inte hur bytena har skötts tidigare och de få sköljningarna jag gjorde räckte uppenbarligen inte. Jag har ändå kört ca. 2500 mil sedan bytet av kylarvätskan så det har nog hunnit röras om ordentligt i systemet. Mer oroväckande var att det följde med en del partiklar ut. De hade lite sandliknande konsistens i grön nyans, även några röda. Det var även något som liknade små färgflagor och en svag oljehinna syns på ytan. Jag vill minnas att jag har behövt fylla på lite glykol då och då, dock inte särskilt ofta. Jag misstänker att det har försvunnit ut vid vattenpumpen eftersom det verkar ha läckt lite där, och partiklarna misstänker jag kommer från gammalt skit och dåliga packningar. Först trodde jag att jag skulle vara tvungen att lyfta toppen, men jag tror nog att jag skippar det. Först och främst ska jag göra ordentliga sköljningar och sen köra ett tag. Verkar det inte vara helt bra då så lyfter jag toppen.
Efter att vattenpumpen var borttagen var det dags att ta bort kamremmen. Enligt dekalen på kamremskåpan var det senaste bytet gjort 2005 och för 10 000 mil sedan. Dock såg kamremmen alldeles för bra ut för det (jag kollade även för några år sedan för att inte köra runt med en sliten kamrem) och den tidigare ägaren har skött bilen rätt bra, så det kändes konstigt att kamremsbytena inte skötts ordentligt. Men så här om dagen såg jag en lapp på B-stolpen med otydlig text att kamremmen även byttes 2017 för ca 4000 mil sedan. Förstår inte hur jag kunnat missa den uppenbara lappen i 3,5 år, men det förklarar i alla fall det bra skicket på kamremmen och även spännrullen. Egentligen behöver de inte bytas då, men jag byter ändå för att veta att allt är tipptopp. Samt så blir det Volvo orginaldelar, inga gatesgrejer som sitter på nu.
Att byta kamrem underlättas med specialverktyget för att låsa fast remskivan på vevaxeln.
Sen tog jag beslutet att ta bort remhjulen och baksidan av kamremskåpan för att byta packboxar. Jag misstänkte att det skulle vara lite oljigt och det var det. Det är ingen katastrof, men ändå tillräckligt för att kräva packboxbyten i mitt tycke. Först behövs det en noggrann rengöring dock.
Sedan gav jag mig på servopumpen. Att tömma den på olja genom att lossa banjoskruvarna var mycket smidigare och mindre kladdigt än så som jag gjorde på den vita bilen. Nu blev kladdet koncentrerat till styrväxeln. Det var även enkelt att sedan ta den hela servopumpen komplett som en enhet.
Ett litet framtida bekymmer jag har stött på är att två av de skruvhålen som behövs för den nya konsolen för servopumpen och AC-kompressorn har varit oanvända i 31 år. Det har följt med sig att gängorna i hålen är rätt rostiga och inte mycket för världen. En skruv går inte att få dit i alla fall. Jag ska köpa en sats med gängtolkar och köra där. Förhoppningsvis hjälper det med att återställa gängorna.
Nu har jag även gott om utrymme för att byta motorkudde på den här sidan, så det ska jag passa på att göra. Jag ska även rengöra vevhusventilationen. Är det någon som har förslag på hur jag kommer åt det på enklaste vis? Går det att komma åt från det här hållet eller måste jag ta bort insuget?