4061
Sök

Skoda Fabia 2008 1.4 GreenLine "Missljud?" på låga varv (VIDEO)

225 Inlägg
17 april 2021
Trådstartare
#1
Tjenare gänget

Jag har en Skoda fabia 1.4D Greenline som startar och går skitbra
men på lägre varv hör man klart och tydligt ett Da Da Da Da Da - detta främst i 2 och 3dje växeln 1000-2500 varv (vid gaspådrag, släpper man gasen och kopplar så försvinner ljudet)
jag lät tjejen köra bilen och jag stod utanför och lyssnade, tyckte mig inte höra något utanför bilen.
har haft bilen upplyft men hittar inget som skulle sitta löst.

Någon som har koll på vad det skulle kunna vara?
Är det bara som den lilla motorn jobbar hårt på låga varv, eller någon man bör kolla upp?
jag har ägt en 1.4 greenline förr och kan inte minnas att den lät så.


6 181 Inlägg
17 april 2021
#2
Funderar på om det kan vara ett dubbelmassesvänghjul som håller på att ge upp? Svårt att säga när man inte hör ljudet i verkligheten

225 Inlägg
17 april 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Funderar på om det kan vara ett dubbelmassesvänghjul som håller på att ge upp? Svårt att säga när man inte hör ljudet i verkligheten

ajdå.. det låter dyrt :p farligt att köra med de ändå?

jag upplever att det kommer ifrån förarsidan av bilen i alla fall :p

Of World
3 376 Inlägg
18 april 2021
#4
Ändrar ljudet sig på tomgång när koppling trycks ner o upp?🙂

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

* Voff voff *
10 781 Inlägg
18 april 2021
#6
Utmarks-Loke skrev:
Funderar på om det kan vara ett dubbelmassesvänghjul som håller på att ge upp? Svårt att säga när man inte hör ljudet i verkligheten

Det eller möjligen en drivknut...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

225 Inlägg
18 april 2021
Trådstartare
#7
Presidento skrev:
Ändrar ljudet sig på tomgång när koppling trycks ner o upp?🙂

nej på tomgång finns inte ljudet där, inte heller på högre varv (Eller i första växeln, tror jag)

Ljudet kommer främst i 2 och 3 växeln (de här bilarna är rätt högt växlade så växlar man för tidigt så blir det lite tungt) - och det är främst här knackandet kommer, släpper man däremot gasen och kopplar så tystnar det.

6 181 Inlägg
19 april 2021
#8
Då låter det väl mest som en drivknut, antar jag

225 Inlägg
19 april 2021
Trådstartare
#9
Utmarks-Loke skrev:
Då låter det väl mest som en drivknut, antar jag

går det att felsöka dom? (Jag har tillgång till lift)

6 181 Inlägg
19 april 2021
#10
Du kan ju börja med att hissa upp bilen och se hur knutarna ser ut, om damaskerna är hela och så vidare. Snurra hjulen för hand och se om knutarna snurrar fint. Men det är inte säkert att det syns tydligt om de är dåliga.

225 Inlägg
19 april 2021
Trådstartare
#11
Utmarks-Loke skrev:
Du kan ju börja med att hissa upp bilen och se hur knutarna ser ut, om damaskerna är hela och så vidare. Snurra hjulen för hand och se om knutarna snurrar fint. Men det är inte säkert att det syns tydligt om de är dåliga.

ok
jag hade bilen uppe idag igen, och damaskerna ser fina ut, kan inte se något fel.

hur skiljer sig symtomen mellan drivknut och svänghjul? (Eller till och med vevlager?)

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
19 april 2021
#12
låter inte som ett svänghjul..   hur låter den när du frivarvar? alltså står stilla och varvar  utan växel i och med växel i men kopplingen enre      även när du har fart men varvar med kopplingen både nere och med friläge och kopplingen uppe och nera..      det låter lite skumnt  men mobilfilmer är ju sällan någon bra grej att jämföra ljud med...       men det är ju pd motorn så inte omöjligt att tryckaren på spridaren är slut och kammen skadad.. det är liksom standard på pd motorn..  iövrigt är det ju en riktigt stabil motor

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 781 Inlägg
19 april 2021
#13
Rolle90 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Då låter det väl mest som en drivknut, antar jag

går det att felsöka dom? (Jag har tillgång till lift)

Ett mycket primitivt sätt är ju att köra runt runt med fullt svängda hjul och rutorna nere och lyssna om det låter från dom då.

Skulle den som är dålig hoppa isär vet du ju dessutom direkt vilken det är... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

225 Inlägg
20 april 2021
Trådstartare
#14
Growe skrev:
låter inte som ett svänghjul..   hur låter den när du frivarvar? alltså står stilla och varvar  utan växel i och med växel i men kopplingen enre      även när du har fart men varvar med kopplingen både nere och med friläge och kopplingen uppe och nera..      det låter lite skumnt  men mobilfilmer är ju sällan någon bra grej att jämföra ljud med...       men det är ju pd motorn så inte omöjligt att tryckaren på spridaren är slut och kammen skadad.. det är liksom standard på pd motorn..  iövrigt är det ju en riktigt stabil motor

testade det precis, inga ljud då man frivarvar, verken stillastående med eller utan växel i eller rullande med kopplingen nere / utan växel.

ljudet låter främst i 2-3 växel när man typ kör "för sakta" greenlinen är ju lite högre växlad än normalt.

jag tycker för övrigt att ljudet kommer ifrån förarsidan av bilen. Står man utanför bilen då den kör förbi så tycker jag inte att man hör ljudet (men föraren gör det)
Senast redigerat av Rolle90 (20 april 2021)

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
20 april 2021
#15
inre drivknut kanske?   då kan dom bli lite märkliga... känn om du har nått spel om du vrider drivaxeln  känn både på inre och yttre leden..

Kör fort så hinner inget hända...

225 Inlägg
20 april 2021
Trådstartare
#16
Growe skrev:
inre drivknut kanske?   då kan dom bli lite märkliga... känn om du har nått spel om du vrider drivaxeln  känn både på inre och yttre leden..

ok, hur kommer jag åt dom? lossa damaskerna?

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
20 april 2021
#17
Rolle90 skrev:
Growe skrev:
inre drivknut kanske?   då kan dom bli lite märkliga... känn om du har nått spel om du vrider drivaxeln  känn både på inre och yttre leden..

ok, hur kommer jag åt dom? lossa damaskerna?

Nej vrid fram och tillbaka på hjulet och känn bara.        Om det glappar kommer du känna det direkt..
Eftersom det enbart är unde belastning så är det ju nått som ljudet kommer ifrån bäst är ju att köra den på en lyft och lyssna och känna efter lite   det är ju lite halv märkligt ljud

Kör fort så hinner inget hända...

225 Inlägg
21 april 2021
Trådstartare
#18
Growe skrev:
Rolle90 skrev:
Growe skrev:
inre drivknut kanske?   då kan dom bli lite märkliga... känn om du har nått spel om du vrider drivaxeln  känn både på inre och yttre leden..

ok, hur kommer jag åt dom? lossa damaskerna?

Nej vrid fram och tillbaka på hjulet och känn bara.        Om det glappar kommer du känna det direkt..
Eftersom det enbart är unde belastning så är det ju nått som ljudet kommer ifrån bäst är ju att köra den på en lyft och lyssna och känna efter lite   det är ju lite halv märkligt ljud

Jag har haft den upplyft idag igen, jag känner kanske ett litet glapp, men det är svårt att säga, jag vet inte riktigt hur det ska kännas när det är nytt :p jag försökte få det på film, men det var svårt att hålla om axeln medans man vred på hjulet så det blir nog lite missvisande.



det klonkar dock ifrån lådan (Diffen?) när man vrider på hjulen
Jag startade även bilen i tvåan och gasade lite då bilen var på liften, kunde inte höra några ljud då.


spelade in ifrån bilen igen.

1 740 Inlägg
21 april 2021
#19
Hmm, lyft bilen så långt ut på länkarmarna det e´möjligt, dvs. så knutarna har sin rätta position. Hängande knutar säger nada.
mvh/husse

225 Inlägg
23 april 2021
Trådstartare
#20
husseman skrev:
Hmm, lyft bilen så långt ut på länkarmarna det e´möjligt, dvs. så knutarna har sin rätta position. Hängande knutar säger nada.
mvh/husse

ok, länkarmarna tar inte skada av att lyftas i då?


Sök