Den absolut jobbigaste delen med hela detta projektet var den främre soffan.
Varför det? Jo, jag har fått mer och mer problem med muskler och leder på senare år och kan inte sitta i ett säte som är ens en millimeter snett.
Vill ni veta en hemlis? Klart ni vill! Min förra jänkare såldes då jag aldrig fick ordning på förarsätet. Var så sjukt jobbigt att inse att jag inte kunde behålla bilen på grund av att jag fick sån extrem värk av att sitta bakom ratten. Tror jag hade ur sätet 15 gånger under våren 2020 och testade allt möjligt men var alltid extrem kramp i vänsterbenet bara efter 30 sekunder som sedan tog dagar innan det släppt helt.
Blev mest sur på bilen, den stod några månader och tillslut hamnade den på Blocket.
Alla som provat köra bilen under de åren jag ägde den hade inga som helst problem med att sitta i förarsätet, kul. Det är alltså mig det är fel på.
Nu när ni vet detta så förstår ni säkert varför det var jobbigt med soffan på denna bilen! Sätet var extremt dåligt på förarplatsen men man satt jättefint på övriga platser. Om detta inte blev bra så skulle jag få sälja även denna bilen och helt ge upp gamla bilar.
Vi får helt enkelt börja med att ta ur soffan och inspektera!
Kläderna luktade enormt mycket om man bara nuddat soffan så vi misstänkte även att ljudisoleringen i golvet skulle behöva bytas, dock lades det på hyllan för tillfället. (skulle senare visa sig inte vara källan till lukten)
Hittade lite historia här om inte annat
(glas)
Bältena var riktigt äckliga! Dessa tvättades och ser riktigt fina ut nu
Vissa av skruvarna satt på ställen som min dåliga nacke inte uppskattade!
Här sitter man garanterat snett om något
Det var februari så soffan fick komma in! Här ser ni även den röda inredningen till pappas Cheva 57.
Soffan var riktigt äcklig invändigt. Stoppningen var bara pulver på sina ställen och det luktade mögel i hela huset!
Stoppningen fick vi skicka ut!
Nu kunde man överskåda lite lättare. Ja många av fjädrarna på förarsidan är dåliga både i sitt-delen och ryggen. Det har gått av på flera ställen.
Helt omöjligt att fota men här har pappa ersatt alla dåliga delar med nya!
Det skulle visa sig inte fungera alls. Man välter ut sätet i rondeller och får hålla emot hela tiden för att sitta rakt. Fjädrarna går igenom stoppningen och det var till och med så andra än mig själv sa att det var obekvämt. Det gick inte att köra bilen faktiskt.
Jobbigt läge.
Kapade väck skiten.
Sista alternativet är en träram med tunn stoppning på!
Efter att ha justerat vinklarna sådär 10 gånger så bara vips så satt jag bra!
Det blev en liknande konstruktion till ryggen som jag tyvärr inte har bild på.
Detta var ett enormt steg framåt! Det är bara så tråkigt att inte kunna behålla den gamla gungiga soffan, det är ju lite grejen med att åka gammal bil. Men huvudsaken är ju att jag faktiskt kan sitta bakom ratten! Med detta försvann även den starka mögellukten!
TUT TUT! eller kanske inte?
Något av det första jag märkte när vi hämtade bilen var att tutan inte fungerade. Störigt!
Efter att ha skaffat ett el-schema och även en "Buick 63 SERVICE MANUAL"-bok så kunde jag konstatera att detta är reläet för tutan. Eller tutorna om man ska vara petig.
Den bruna kabeln går upp till ratten där man jordar kretsen med tutknappen. Känns rimligt att testa jorda denna direkt till batteriets minuspol. Mycket riktigt, lättskrämd som man är, så hoppade jag till ordentligt när båda tutorna skrek allt vad de kunde!
Detta var ju bra nyheter! Reläet klickar och tutorna lever! Men varför funkar inte tutknappen då? Bara att skruva loss den och kolla!
Här finner vi en fjäderbelastad platta som jordar i rattens ram om man trycker på den.
Mycket skumma skruvar men dem gick att ta med en plattmejsel.
Här fanns inte så mycket. Testade om det var kontakt mellan den guldiga ploppen (mässning?) som går till släpringen och sedan till den bruna kabeln till reläet, den kabeln var hel. Sååå vad i hela världen är problemet då???
Det visade sig att rattens ram och då per automatik även rattstången inte hade kontakt med jord! Borde jorda via sina kullager tänkte jag. Men kanske inte? Sedan kom jag på en sak!
Hade sett att denna leden var ny, den mellan rattstång och styrsnäcka (vad heter den?) och den ska säkert ha en metall-bygel men kan inte se någon!
Tillverkade en egen bygel lite kvickt!
När jag var där och brötade runt så hände detta med kablarna till bromsljuskontakten.... kul.
Bromsljus får bli ett senare projekt. Tänkte med den delen av kroppen som pekar söderut när jag monterade bygeln, så blev en sladd från en del till samma del!
Tutan funkade ju inte. Som tur var kom jag ganska snabbt på mig själv och satte bygeln rätt och nu funkade det!
Slipade rent kontaktytorna till tutknappen.
Knappen tillbaks och då var det problemet löst
En liten parantes, under skoltid i högstadiet var vi en så stökig klass att året under oss låg före i undervisningen. japp, vi var SÅ dåliga. En sak som det inte fanns tid för på våra stökiga svenska-lektioner var "de/dem". Under alla år har jag därför bara kört "dem" rakt över, enkelt va? Idag 27 år gammal tog jag tillslut tag i det och kollade upp på nätet hur det ska vara med de/dem. Sjukt onödig del i svenskan måste jag säga, men jag ska framöver försöka få det rätt! Håll gärna koll för det kommer bli fel nånstans, garanterat