Uppdatering 51Har gått ett tag, men projektet har inte varit helt still. Jag nämnde i förra uppdateringen att bilen var något hög i fram. Jag lät den stå ett tag, körde upp och ned över en trottoarkant, gungande på den för att den skulle sätta sig. Men ser ju ändå ut som att jag varit och köpt tegelsten.
När man verkligen jämför fram och bak så ser man hur stor skillnad det är. Den är mycket högre i fram.
För att vara lite mer exakt så mätte jag från skärmkant till fälgkant.
Skillnaden mellan fram och bak är ca 30-35mm.
Hade det varit omvänt, alltså att den var högre i bak, så hade jag kunnat leva med. Men efter all slit med bytet, så vill jag inte åka runt och se baktung ut. Då är det bara att köra in i garaget och göra om (Jag som så gärna vilje börja med alla slangar och rör i motorn
)
Men vad ska man satsa på istället? Jag valde att köra på ett välbeprövad märke som få verkar ha haft problem med vid en google-sökning. Kompletterade också med en grill till fronten och lite annat smått och gott.
Tyska H&R-kittet ska enligt specifikation sänka bilen med 35mm mot standardchassi, mindre om det är Aero/viggen. En av de bättre fjädrar om man inte ska gå mot coilovers (vilket känns lite overkill i nuvarande stund).
När jag jämför mot speedparts-sänkfjädern som kom med de kompletta fjäderbenet så verkar H&R-fjädern inte riktigt vara lika kort. Dock har den mindre varv, så borde sjunka ihop mer.
Bort med fjäderbenet, igen.. Varför valde Saab (GM/Opel) att ha integrerat spindelled med fjäder? Antar såklart att det är billigare, men delad design har ju funnits sen tidig 90-tal? Eller finns det fördelar? Hur som så tar det lite tid att få bort den.
Dags att demontera fjäder.
Om man nu jämför H&R och de röda fjädrarna så är H&R kortare! Trotts att de röda ska sänka 40mm mot standardchassi. Det är utan tvekan något fel på dem. De är för långa eller till fel bil.
Jag har också bottnat i vilka dämpare jag satt i. Köpte dem från någon på marketplace/blocket. Personen som sålde visste inte vilket märke det var (han trodde det var Koni, det var ej Koni
)och inget som står på dem, men enligt serienumret så verkar det vara GE-parts sportstötdämpare. Helt nya och inget fel på dem. Men gissar att de tillhör mer instegsdämpare vid modifiering. Känns fel att para ihop dem med H&R fjädrarna (även fast det går såklart!).
Ett paket från England har kommit
När jag ändå kör tyskt och på det bästa, varför inte ett Bilstein B8 sprint kitt?
Köpte från någon webbutik i England, men när skatt las på så blev det knappt billigare mot att köpa i Sverige. Nåja, intressant att prova.
När man placerar dämparna bredvid varandra, så kan man se kvalitetsskillnaderna mellan dem. Bilstein känns mer rejäla och välbyggda.
In i det nya hemmet.
Köpte även till korrekt verktyg för åtdragning med momentnyckel.
Monterat och klar. Dags att sänka för att se hur fram blev. Lite nervöst, vill att det ska bli bra.
Resultatet då?
Ja, den sjönk! Med ca 20mm direkt! Men det är fortfarande 10-15mm skillnad mot bak.
Så ur med inredningen igen. Får man ju i varje fall chansen att se det fina arbetet under
Att byta bak känns som att fuska. Det är så lätt. Man lättar på 4 skruvar och sakerna ramlar ur. Till och med hjulen kunde sitta kvar!
Finns även en del skillnad i delarna i bak.
Dämpare och fjäder på plats!
Färgglatt och rent.
Hur blev det i bak då? Verkar ha blivit lite högre. Mätning ger en höjning med ca 10-12mm. Alltså är bilen helt plan nu
Äntligen ett resultat jag kan känna mig nöjd med!
Riktigt otur med de röda fjädrarna. Här måste jag säga att KL-racing agerat extremt proffsigt och bra. De har med bevisen ovan accepterat att göra ett återköp på fjädrarna, trotts att de köptes för över ett år sedan. Stod för transporten också. Synd att jag fick byta men glad att (vissa) återförsäljarna av dessa nischade produkter bryr sig om kunderna. Det tjänar de på i längden. Då är det bara att hitta en köpare av de gamla dämparna och såklart Speedparts fjädrarna och dämpare.
Blev ingen provkörning, men det kommer. Dock blev det tillskott i verktyg. Igen. För av någn anledning så slutade en ventil fungera i luftsystemet...
Ska försöka att komma igång med lite rör och slangar i motorutrymmet, men får ta det när jag hinner.
En sak till, har bestämt mig för att jag vill ha en viggenvinge! Men otroligt svårt att hitta. Helst i rätt färg, men annars i lackeringsbart skick (trött på att slipa). Får leta på ett tag.