Uppdatering 58Nu har Saaben en godkänd besiktning!
Problemet med handbromsen var tydligen att jag inte hade slutfört justeringen. Efter att man skruvat åt skruvarna så ska man dra åt handbromsen och justera dem igen, så att bromsbackarna ligger an mot trummorna. Pga av tidsbristen så fick jag hjälp med detta av en verkstad. Jag trodde det var vajern som hade något fabriksfel och var inte så sugen på att byta den igen. Men var inte värre än en justering (som gick på 1400kr
). Hur som, godkänd!
Ljuduppgradering! Min bil har mellan-ljudpaket, alltså AS2. Det innebär två 3,5" i instrumentbrädan och 6x9" i hatthyllan i bak. Nästa steg är AS3. Då får man även ett slutsteg, som sitter till vänster om handskfacket, vid passagerarsidans ben bakom en plastpanelen. Den driver i sin tur två 6,5" midbasar i framdörrarna. Tanken är att jag ska uppgradera till ett AS3, fast med eftermarknadsprylar, då de är ljusår bättre än Saab Original i detta fall.
Något som verkligen rekommenderas av alla är att ljuddämpa dörrarna, så börjar med insidan av dörren. Var lite trixigt att få in den, fick klippa några mindre bitar som man viker in och sedan vecklar ut på inuti dörren.
Sedan lite dämpmatta som jag köpte på rulle, på utsidan.
Samma på vänster sida.
Vidare monterade jag högtalarram och klämde på kabelskor, för smidigare montering. Det smidiga är att det redan finns framdragna kablar, även fast det inte finns högtalare.
Högtalarramarna köpte jag på BRL, de är i plast. Man hade ju kunnat kapa egna ur MDF, men jag valde att köpa färdiga.
Hittade denna, stor användning!
Tänkta högtalare är Audison 6,5" midbassar som drivs med 4ohm.
Högtalare på plats.
Sen ska man inte glömma att bort skyddet vid högtalargallret på dörrinsidan.
Nästa steg är slutsteget (förstärkaren
). Det blev en ingångsmodell från Bass habit, vilket kommer räcka gott och väl. Tanken är att montera den i samma position som originalslutsteget skulle ha suttit i. Så bort med handskfacket.
..hmm liten tankevurpa, den här får ju inte plats på långa vägar här... inte ens nästan...
Fick dock en lysande idé, undrar om den får plats i.. Ja det fick den, verkligen precis i och med RCA-kablarna.
Får offra lite utrymme i handskfacket mot smidig åtkomst för slutsteget. Får dock borra några hål för kablarna. Borrade tre trycken, en för pluskabeln, en för minus och resterande för lågnivå och högtalarkablarna.
Bort med resten av motorvärmarkabeln, denna bil lär inte behöva motorvärmare mer..
Här ser jag ett stort misstag från firman som sålde bilen. Motorvärmaren (brukade i varje fall) eftermonteras av bilfirmorna efter fabriken. I detta fall har man borrat ett stort hål i torpedväggen men inte tätat alls! Var lite rost, men inget allvarligt. Tur att bilen inte fick fuktskador...
Anledningen till att jag ville sätta slutsteget där originalsteget sitter är för att jag använder de fördragna högtalarkablarna.
Men inget problem att skarva dem.
Ett annat verktyg jag köpte över ett år sedan som jag inte provat ännu är värmarpistolen från Biltema. Trevligt verktyg med digital display och snabb uppvärmning med många inställningsmöjligheter. Denna får ett bra betyg av mig.
Den användes till att krympslang över kopplingarna.
Uppmärkning av kablarna.
Jorden (minus) valde jag att installera här.
Ström tar jag direkt från batteriet och passade på att koppla dit en säkring också. (Batteriet var ej inkopplat vid installation! Den bör kopplas bort!)
Lite karosseritätning.
Ut med stereon igen och koppla lågnivå samt remote-kabeln
Provkopplade slutsteget. Allt fungerar.
På originalslutstegets plats får istället alla kablar bo.
Innan handskfacket monterades tillbaka ville jag bara prova att koppla in den andra ECU:n, för att se vad som händer. Svar, går att vrida på tändningen osv, men bilen startar inte. Då vet jag det (den behöver giftas in med chassinumer).
Tillbaka med handskfacket.
Jag tog till en del överlängd på kablarna för enklare montering, det var helt klart rätt beslut.
Då var slutsteget på plats. Inte den lättaste monteringen då kablarna bråkade något emot, men resultatet blev riktigt bra.
Syns inte att man har något där.
Framhögtalare i instrumentpanelen har jag redan sedan tidigare bytt till ett par 3,5" Gas Silver. Låter riktigt bra för att vara så små.
Första uppgraderingen jag gjorde med bilen var att byta ut 6x9" i bak. Innan jag visste att det skulle bli ett mega-projekt, nöjde jag mig med Biltema högtalare. Men dessa byts nu ut till matchande Gas silver 6x9".
Monterat och klart!
Jag blev helnöjd av resultatet. Jag har en del justering av ljudet kvar och måste byta ut rattstyrningsadaptern (som BRL skickar en ny till mig ), men det låter riktigt bra! Ett enormt lyft. Vill man uppgradera ytterligare i framtiden så kan man ju köpa ett slutsteg till 6x9":erna i bak, som drivs av stereon just nu. Tyvärr har jag något som vibrerar i ena dörren, troligen någon plastdel. Men i övrigt låter det bättre än många standard-ljudpaket på dagens nya bilar. Vilket är ändå imponerande då dagens nya bilar ofta har väldigt bra ljud.
Visst har jag adderat en hel del vikt, men ändå värt (i mitt tycke) med bra ljud.
Nu blir det en del rekondarbete. Bilen behöver tvättas och poleras upp. Plastdetaljer behöver få ett nytt liv osv. Behöver prioritera lite annat, så kommer ta ett litet tag.