Uppdatering 66Jag tänkte också prova Hagmans Karosserikitt i svetsskarvarna och egentligen överallt där det finns risk för vattengenomträngning. Denna ska man kunna måla över efter bara 2 timmar. Silikonet är för Viggen vingen, när det nu är dags att montera den..
Tätar från insidan.
Givetvis från utsidan också.
Medans allting torkar så passade jag på att kapa lite plåt.
Jag valde att kapa ut två bitar, det hade varit för svårt att matcha in en plåt, enklare med två mindre. Dock mer att svetsa. Efter lite masserande och kapande blev de såhär.
Ändå hyfsad inpassning. Jag fattar verkligen nu varför de mer rutinerade kapar exakta fyrkanter eller använder ekonomiplåt förbokat efter bilen.
Undersidan av bitarna lackade jag eftersom att man inte riktigt kommer komma åt att göra det sen när de är på plats. Vet att stor del av lacken kommer att brännas bort, men jag tror ändå att det ger någon sorts skydd.
Jag passade också på att lackera kåpan som skyddar bränslefiltret under bilen. Började med en enklare slipning.
Plastprimer.
Slutligen två lager plastfärg (Biltemas).
Det blev verkligen ett toppenresultat. Detta är ju egentligen en del som ingen kommer att se, men känns bra att ha fräscha delar även under bilen
Alla rostställen fick sig sedan lite blå färg.
Det kliar inombords att bara lackera mindre områden och låta det vara lite fult med skarpa färgkanter och olika nyanser av blått, men det är väerkligen inte värt att göra bättre än såhär då mattan ska tillbaka in.
Jag lackerade även över karosstätningen.
Tillbaka till hålet. Jag slipade alla kontaktytor/svetsområden.
Första plåten på plats.
Nej jag vinner verkligen inget pris i fina svetsar. Men plåtarna sitter där nu. Jag slipade ner svetsskarvarna så att det ser lite bättre ut, men missade att ta bild på det, så får bli en bild på hur det blev lackerat i nästa uppdatering.
Nu hoppar jag tillbaka till de andra två ställen jag svetsade, det har hunnit bli trott där, så båda sidorna fick sig två lager med fälgfärg.
Sedan fick bägge sidorna lite rostskyddsmassa under. Här kan man också se två skruvar som jag svetsade fast då de gamla hade rostat bort. De är till för den där lackerade kåpan.
När jag ändå lackerade plastdelar så passade jag på att lackera locket till spolarvätskan. Mycket bättre än den gula original.
Sedan som bonus så provade jag att lacka en list från den dörren jag redan slängt. Hmm ska man lackera alla lister svarta eller behålla grå?
Tyvärr får jag slänga ut två kängor till två företag. Beställde ju en ny film för att tona bakrutan igen. Man kunde köpa bara bakrutan för 299kr hos
solfilmskompaniet som jag köpte ursprungligen från. Med frakt och en monteringsskrapa landande det ändå på 500kr, så inte superbilligt. Hur som, skrev i "kommentar till återförsäljare" på deras hemsida att det skulle vara en hel film som inte ska vara delad. Vad får man? En delad film... Ringer kundservice, får svaret "du måste nog ha glömt att trycka på spara, händer många av våra kunder". Hmm varför inte ge ett alternativ i from av en checkruta eller rullgardinsmeny om den ska vara delad eller ej om så många gör fel? Nåja, ingen som helst vilja i att lösa det, så kan inte rekommendera dem. Väldigt luddig instruktion på hur man monterar filmen. Ett av deras tips är i princip att googla på det...
Tipset jag fick i telefon var att göra eget snitt precis där en värmeslinga är. Silngan är på kanske 2-3mm. Hur ska man lyckas skära den så perfekt??? Aja får väl prova...
Sedan gick min fina nya kompressor sönder
Behöver väl inte ens gå in på detaljer, men Jula är ju inte smidiga när det kommer till reklamation. Får vänta 3 veckor på en ny
Så kan inte testa min lackeringsspruta.