Hej! Har bytt kylare och vattenpump på min gamla van och passade på blästra behållaren till styrservoolja och lite annat.
Nu är det dags att fylla vätskor och blev lite fundersam vilken olja. Haynes boken står det: "GM styrservoolja eller Motsvarande" Läst lite på nätet och folk håller i automat olja. Söker jag på Biltema så är deras styrservoolja för automat också.
Har nämligen 20L automat olja GM dextron lll. En bild.
Kommer att fungera bra med syntetisk dex3. Det som de inte brukar gilla är äldre mineraliska ATF oljor. Man kan även köra med Centralhydraulikolja (CHF), ej att förväxla med LHM.
De flesta bilar med hydraulisk styrservo har ATF-olja.(Vet ingen som INTE har det)
VW/Audi, Citroën, Honda.
Nu vet du
Det var bra att få veta eftersom jag bl a har både en Honda CR-V och Citroen 2CV.
Jag har jobbat med Honda förut, dom är VÄLDIGT känsliga för om man har fel olja i servon. Original-oljan kostar typ 300kr/litern men det är en väl värt investering för att inte rasa pumpen.
Citran har väl muskelservo så där räcker det nog med apelsinjuice
Det var bra att få veta eftersom jag bl a har både en Honda CR-V och Citroen 2CV.
Jag har jobbat med Honda förut, dom är VÄLDIGT känsliga för om man har fel olja i servon. Original-oljan kostar typ 300kr/litern men det är en väl värt investering för att inte rasa pumpen.
Citran har väl muskelservo så där räcker det nog med apelsinjuice