Har länge vart sugen på en 740 sedan med "trubbnos". För er oinvigda (Finns det någon?) så innebär det en 740 84-89 som hade den kantiga fronten.
Priserna på dessa bilar stiger raskt i takt med att åren går och bilarna får veteranbilsstatus. Många har gått vinterbilsdöden till mötes eller blivit konverterade till A-traktorer.
Många fina finns faktiskt fortfarande kvar men med prislappar som åtminstonde jag inte är beredd att betala. Mitt sökande lades istället på en bil som i grunden är fräsch men kanske inte "mint condition", utan en bil jag själv får göra iordning utan att för den skullen vara ett rostigt lik.
Efter ett par månaders sökande efter rätt objekt så fick jag tag på en bil som verkade rätt både prismässigt och i skicket.
Bilen ifråga var en 744 GL -88B med 8 ägare och 24000mil på mätaren samt utrustad med taklucka som enda option. Sista ägaren var en ungdom som hade suttit sin prägel på bilen men inte förstört den värre än att det gick att återställa.
Mekaniskt är den väldigt bra men har sina skavanker estetiskt.
Mitt mål med det här projektet är att göra iordning den till sin forna glans men såklart med en massa orginaltillbehör (Lite gubbvarning?)
. Min ambition är att enbart montera saker man kunde köpa på Volvo på 80-90 talet, men såklart med vissa avsteg.
Påväg hem från säljaren kände man sig som en 18-åring med alla poppys och röda paneler... (Givetvis är det inte jag som fotograferat under körning
)
Alla poppys åkte ur innan jag klev ur bilen på garageuppfarten hemma.. Gick fint att använda "Label off" från Biltema för att få bort klisterresterna på instrumentbrädan.
Utvändigt så ser den ut såhär
Väldigt matt i lacken, men ganska rak och fin i plåten och inte allt för farligt med rost. Tidigare ägare har även monterat USA-front samt helcromad grill vilket jag är tacksam för