3716
Sök

Borttagning av bakre ljuddämpare BMW 118d M sport

26 Inlägg
14 juni 2021
Trådstartare
#1
Tjena!

Väldigt dåligt med bilar så dessa frågor kanske är lite dumma men men...
Jag har samtalat lite med folk och läst lite om att bilen som jag har aldrig kommer att låta direkt "sportig".
Men det jag undrar är, om jag nu skulle plocka bort den bakre ljuddämparen skulle det göra någon skillnad?
Om jag tar bort både den bakre ljuddämparen samt den i mitten av bilen, hur blir det då?

Jag har ingen lust för att fixa och trixa med partikelfiltret eller katalysatorn då jag ej vill bekosta detta för mycket, samt vill smidigt kunna sätta tillbaka allt till original innan besiktning.

Så min fråga är då. Gör det någon skillnad om jag tar bort bakre ljuddämparen?
Värt att ta bort båda ljuddämparna?
Låta vara och köra en tyst bil?
Hur kommer det att låta med ena / båda ljuddämparna borttagna?

Uppskattar alla svar som ni har!

2 327 Inlägg
14 juni 2021
#2
Plocka enbart sista dämparen gör nära på ingen skillnad alls. Plocka båda har jag infen erfarenhet av så kan ej uttala mig om.

Dock har du fel typ av motor om du är på jakt efter avgasljud


5 119 Inlägg
14 juni 2021
#3
Nu kan jag inte svara på hur just din bil låter men min erfarenhet av nyare dieselbilar är att det inte blir någon större skillnad.
Råkade ut för att klämman på skarven mitt under min merca rostade av. Märkte det inte ens utan noterade ett skrammel under bilen.
Trodde först det var en värmesköld eller något. Möjligen att den lät lite dovare i ljudet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 063 Inlägg
14 juni 2021
#4
Den "roterande ljuddämparen" tar rätt mycket av ljudet, och är det då partikelfilter och katalysator också så har man bra grunddämpning redan före ljuddämparna. Men en sak som kan hända om man tar bort bakre dämparen är att man får eko i röret, det blir konstiga resonansljud. Egentligen är det bättre att plocka bort mellandämparen.

26 Inlägg
15 juni 2021
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Den "roterande ljuddämparen" tar rätt mycket av ljudet, och är det då partikelfilter och katalysator också så har man bra grunddämpning redan före ljuddämparna. Men en sak som kan hända om man tar bort bakre dämparen är att man får eko i röret, det blir konstiga resonansljud. Egentligen är det bättre att plocka bort mellandämparen.

Såg lite videos på nätet där folk tog bort mitten ljuddämparen, så tänkte då om jag tar bort båda, kanske det låter något iaf. Vill ju som sagt inte pilla med katten och partikelfiltret så...

26 Inlägg
15 juni 2021
Trådstartare
#6
mb_pucken skrev:
Nu kan jag inte svara på hur just din bil låter men min erfarenhet av nyare dieselbilar är att det inte blir någon större skillnad.
Råkade ut för att klämman på skarven mitt under min merca rostade av. Märkte det inte ens utan noterade ett skrammel under bilen.
Trodde först det var en värmesköld eller något. Möjligen att den lät lite dovare i ljudet.

Sitter på en 08, men tänker att om man eventuellt plockar båda ljuddämparna kan man få något slags ljud iaf. Bättre än att den inte låter alls som den gör nu

26 Inlägg
15 juni 2021
Trådstartare
#7
Xebers76 skrev:
Plocka enbart sista dämparen gör nära på ingen skillnad alls. Plocka båda har jag infen erfarenhet av så kan ej uttala mig om.

Dock har du fel typ av motor om du är på jakt efter avgasljud

Absolut helt fel motor, men denna bil var mest värd för mig att köpa då jag ändå behövde en bättre bil än det jag hade innan. Vill dock mest bara ha lite mer ljud på bilen, känns som en Prius just nu när man kör, så kan nog bli att jag plockar båda ljuddämparna, sen skulle det inte göra någon skillnad alls så drar man väl bara tillbaka dom igen? inget svårare än så? Eller...?

7 444 Inlägg
15 juni 2021
#8
Att demontera ljuddämpare på en turbodiesel inverkar inte på ljudtrycksnivån annat än när du släpper upp gaspedalen vid vid växling.
Då kommer ett "snarkande" ljud.
Har själv ersatt stora ljuddämparen med passbit på två bilar med turbodiesel.
Jag demonterade ljuddämparna för att få bättre markfrigång - IIIIIINTE för att påverka bullernivån.

26 Inlägg
15 juni 2021
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Att demontera ljuddämpare på en turbodiesel inverkar inte på ljudtrycksnivån annat än när du släpper upp gaspedalen vid vid växling.
Då kommer ett "snarkande" ljud.
Har själv ersatt stora ljuddämparen med passbit på två bilar med turbodiesel.
Jag demonterade ljuddämparna för att få bättre markfrigång - IIIIIINTE för att påverka bullernivån.

Tack som fan för kommentaren. Alltid skönt att höra när någon har gjort det själv på likande bil.
Men om jag skulle ta bort den stora ljuddämparen samt den längst bak så skulle det ändå bara bli det där ”snarkande” ljudet vid växling?
Är det värt att plocka bort dom?

6 632 Inlägg
15 juni 2021
#10
Beroende på vilka förutsättningar du har med verktyg och/eller lyft så kan du ju prova att bara lossa på systemet

Att ta en kort vända runt kvarteret är lugnt, däremot bör du undvika landsväg då det kan uppfylla kraven för att partikelfiltret ska börja brännas ur.

De/Dem


Sök