2865
Sök

Sänkning av Volvo 760 90a

BamZe84
31 januari 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!
Nu har ju sommarfälgarna kommit på som ni säkert sett på bilderna....
Men som alla skriver måste jag sänka bettan, nu är då frågan....
Hur mycket ska jag sänka för att få plats med mina 18"are utan problem. Har ju 25mm spacers oxå....

hur många varv vågar man kapa på fjädrarna ?

Och nej, jag tänker inte köpa sänknings sats för 2000kr ! så kommentera inte ens de !

Du som har en Volvo 760 och har koll på detta svara genast Wink

Tacksam för svar!

* Voff voff *
10 637 Inlägg
31 januari 2007
#2
Du har ju nivomater bak... Så du måste antingen flytta ner nedre fästet för dom eller bygga om till vanliga dämpare + fjädrar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
31 januari 2007
#3
kapa 1 varv till o börja med runt om sen kollar du, sen ifall det itne räcker tar du 0,5 varv till, sen fortsätter du så tills det blir bra, kanske lite jobbigt men de blir bäst så. jag har kapat 2,5 bak o 2 fram, men det är nog för mycket för 18tummare tror jag

264 Inlägg
31 januari 2007
#4
Du lär ju få ta minst 3 varv fram iaf, om de ska se någolunda bra ut, o tar det i lite så är det ju bara att valsa lite. O glöm inte att kapa genomslagsgummit.
Senast redigerat av Bos (31 januari 2007)


BamZe84
31 januari 2007
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Du har ju nivomater bak... Så du måste antingen flytta ner nedre fästet för dom eller bygga om till vanliga dämpare + fjädrar...

//Brådhis

Nej jag har inte de på min bil...skönt är väl de faktiskt...ja har snik varianten av 760 GLE, ja hade inget skinn eller farthållare på min bil...så då är de bara göra som på 740 alltså smile

BamZe84
31 januari 2007
Trådstartare
#6
Bos skrev:
Du lär ju få ta minst 3 varv fram iaf, om de ska se någolunda bra ut, o tar det i lite så är det ju bara att valsa lite. O glöm inte att kapa genomslagsgummit.

3 varv de känns lite väl epa aktigt... tror de blir 1.5 och 2.0 varv faktiskt...

1 004 Inlägg
31 januari 2007
#7
BamZe84 skrev:
Bos skrev:
Du lär ju få ta minst 3 varv fram iaf, om de ska se någolunda bra ut, o tar det i lite så är det ju bara att valsa lite. O glöm inte att kapa genomslagsgummit.

3 varv de känns lite väl epa aktigt... tror de blir 1.5 och 2.0 varv faktiskt...

har du kollat under bilen? det är väll inte ens spiralfjädrar? eller?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

BamZe84
31 januari 2007
Trådstartare
#8
262turbo skrev:
BamZe84 skrev:
Bos skrev:
Du lär ju få ta minst 3 varv fram iaf, om de ska se någolunda bra ut, o tar det i lite så är det ju bara att valsa lite. O glöm inte att kapa genomslagsgummit.

3 varv de känns lite väl epa aktigt... tror de blir 1.5 och 2.0 varv faktiskt...

har du kollat under bilen? det är väll inte ens spiralfjädrar? eller?

jo klart de är spirall fjädrar!

264 Inlägg
31 januari 2007
#9
262turbo skrev:
BamZe84 skrev:
Bos skrev:
Du lär ju få ta minst 3 varv fram iaf, om de ska se någolunda bra ut, o tar det i lite så är det ju bara att valsa lite. O glöm inte att kapa genomslagsgummit.

3 varv de känns lite väl epa aktigt... tror de blir 1.5 och 2.0 varv faktiskt...

har du kollat under bilen? det är väll inte ens spiralfjädrar? eller?

Va fråga du för då..


* Voff voff *
10 637 Inlägg
31 januari 2007
#10
BamZe84 skrev:
Brådhis skrev:
Du har ju nivomater bak... Så du måste antingen flytta ner nedre fästet för dom eller bygga om till vanliga dämpare + fjädrar...

//Brådhis

Nej jag har inte de på min bil...skönt är väl de faktiskt...ja har snik varianten av 760 GLE, ja hade inget skinn eller farthållare på min bil...så då är de bara göra som på 740 alltså smile

Är du verkligen helt 100% säker på att du ej har nivomater?

Nåja... Hursomhelst måste du även justera cambervinkeln eftersom 760ins multilinkaxel vinklar hjulen när bilen fjädrar ner...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

BamZe84
1 februari 2007
Trådstartare
#11
Brådhis skrev:
BamZe84 skrev:
Brådhis skrev:
Du har ju nivomater bak... Så du måste antingen flytta ner nedre fästet för dom eller bygga om till vanliga dämpare + fjädrar...

//Brådhis

Nej jag har inte de på min bil...skönt är väl de faktiskt...ja har snik varianten av 760 GLE, ja hade inget skinn eller farthållare på min bil...så då är de bara göra som på 740 alltså smile

Är du verkligen helt 100% säker på att du ej har nivomater?

Nåja... Hursomhelst måste du även justera cambervinkeln eftersom 760ins multilinkaxel vinklar hjulen när bilen fjädrar ner...

//Brådhis

Fråga är om man inte ska skit i de asså....har ju ingen kunskap om ngt sånt :S

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 februari 2007
#12
BamZe84 skrev:
Fråga är om man inte ska skit i de asså....har ju ingen kunskap om ngt sånt :S

Som Brådhis säger, det är lite pill med 760 eftersom det är lite mer avancerad än "lillebror" 740.

Vet du inte hur du ska göra så är det kanske bäst med färdiga sänkfjädrar, att kapa de existerande är ibland lite dumt gjort..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

med lem
1 925 Inlägg
1 februari 2007
#13
hade 760 innan ! med mim juventus 16",,,,kapade 3 varv fram o 2 bak, blev alldeles lagom !

så mitt tips till dig är 2 varv fram o 1,5 bak !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Supraman
2 300 Inlägg
1 februari 2007
#14
Testa dig fram ta 1-1,5 varv och kör en sväng med bilen så att dom sätter sig och kolla.
Håll på tills du får det resultat du vill ha.
Finns ingen måttstock på hur mkt man ska kapa på varje bil för att få det snyggt.
Det är för många variabler för det.
Kör inte på epa-stuket.
Blir jobbigt att köra med samt väghållningen blir lidande.
Jättelåg bil är inte lika med bra väghållning.
Lycka till!

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bilmekaniker
11 Inlägg
6 februari 2007
#15
Ett sätt är ju alltid att AGA sänka den. Bara stå och bränna en stund på vissa ställen på fjädern och sedan gunga bilen till den höjden man vill ha. men man får ha en sug eller nåt som får bort röken, gjorde detta på en polares bil, den blev lite svart på skärmen.



Sök