Volvo? Ingen åsikt.
Tja, Även jag säger KIA. Men är partisk. KIA-tekniker... GT-Line är ett bra tillägg som absolut rekommenderas. Angående värmare så har ju som sagts inte KIA:n detta som original men det är "vanligt" med eftermonterade Eberspächer på 5kW i bilarna.
Orsaken till saknaden av dessa är att det sitter en kraftig doppvärmare som är eldriven (1800w) i bilen. Den kommer snabbt upp i temp på vintern och krånglar inte. Går att köpa till en komplett sats med Eber & montage som är anpassad för bilen. Tar cirka en dag för en verkstad att montera denna om de inte har tummen mitt i handen. Gjorde en del sådana själv för några år sedan. Annars finns installationsmanual på nätet och i värsta fall kan jag ha någon kvar i pappersform.
Kända fel:
- Dåliga framlampor, läcker in fukt, går på garantin. De byts ut.
- Dränerar startbatteriet på vintern vid extremt korta körningar, använd inte stols & rattvärme då.
- Efter cirka 15000+ mil kan motorlampan tända sig beroende på hur bilen körts. EGR är då felet.
Det var väl det.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!