3248
Sök

Koppling tar högt, och nästan allt på en gång.

90 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en Yaris från 05 och har en väldigt konstig koppling!
Den tar rätt så högt upp, och nästan allt på en gång. Är det typiskt för små yarisar, eller är något fel? Är det någon som vet vad en ny koppling kan gå på för en sådan liten bil?

Är inte panik att byta såklart, köper nog hellre en ny bil om kopplingen skulle gå sönder.

Jag gjorde ett test som jag har läst om att man kan göra, att köra fort, lägga i fyran, trycka ner kopplingen, varva till varvstoppet o sen släppa kopplingen, och det var i alla fall inga problem. Kopplingen bet på en gång och betedde sig som jag förväntade mig att en koppling ska göra(?)

Tack i förhand!

298 Inlägg
5 juli 2021
#2
För bilar som har ett hydrauliskt urtrampningslager istället för en vajer brukar den börja ta högt då kopplingen börjar bli slut. Den kan nog fungera som vanligt men eftersom plattan blir tunnare börjar pedalen ta högre upp. Vill man veta mer ingående varför får man studera in sig på hydraulik smile


4 261 Inlägg
5 juli 2021
#3
envelope91 skrev:
Hejsan!

Jag har en Yaris från 05 och har en väldigt konstig koppling!
Den tar rätt så högt upp, och nästan allt på en gång. Är det typiskt för små yarisar, eller är något fel? Är det någon som vet vad en ny koppling kan gå på för en sådan liten bil?

Är inte panik att byta såklart, köper nog hellre en ny bil om kopplingen skulle gå sönder.

Jag gjorde ett test som jag har läst om att man kan göra, att köra fort, lägga i fyran, trycka ner kopplingen, varva till varvstoppet o sen släppa kopplingen, och det var i alla fall inga problem. Kopplingen bet på en gång och betedde sig som jag förväntade mig att en koppling ska göra(?)

Tack i förhand!

Hej!

Du har helt rätt, har kört väldigt många såna på jobbet och blir alltid lika schockad över hur högt kopplingen brukar ta på dessa och lite annat krafs. Man blir van till slut och som du redan har testat kopplingen och resten känns bra så tror ja inte du behöver vara orolig.

90 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#4
panda666 skrev:
envelope91 skrev:
Hejsan!

Jag har en Yaris från 05 och har en väldigt konstig koppling!
Den tar rätt så högt upp, och nästan allt på en gång. Är det typiskt för små yarisar, eller är något fel? Är det någon som vet vad en ny koppling kan gå på för en sådan liten bil?

Är inte panik att byta såklart, köper nog hellre en ny bil om kopplingen skulle gå sönder.

Jag gjorde ett test som jag har läst om att man kan göra, att köra fort, lägga i fyran, trycka ner kopplingen, varva till varvstoppet o sen släppa kopplingen, och det var i alla fall inga problem. Kopplingen bet på en gång och betedde sig som jag förväntade mig att en koppling ska göra(?)

Tack i förhand!

Hej!

Du har helt rätt, har kört väldigt många såna på jobbet och blir alltid lika schockad över hur högt kopplingen brukar ta på dessa och lite annat krafs. Man blir van till slut och som du redan har testat kopplingen och resten känns bra så tror ja inte du behöver vara orolig.

Åh tack! Då kanske det är bilen som bara är sån.

Men jag gissar ändå på att kopplingen måste ha blivit lite sliten, för man får verkligen ha precision som en kirurg om man vill få en "mjukstart".
Men det gör ju inte så mycket, jag lirkar lite med gasen istället så blir det ju bra.

4 261 Inlägg
5 juli 2021
#5
envelope91 skrev:
panda666 skrev:
envelope91 skrev:
Hejsan!

Jag har en Yaris från 05 och har en väldigt konstig koppling!
Den tar rätt så högt upp, och nästan allt på en gång. Är det typiskt för små yarisar, eller är något fel? Är det någon som vet vad en ny koppling kan gå på för en sådan liten bil?

Är inte panik att byta såklart, köper nog hellre en ny bil om kopplingen skulle gå sönder.

Jag gjorde ett test som jag har läst om att man kan göra, att köra fort, lägga i fyran, trycka ner kopplingen, varva till varvstoppet o sen släppa kopplingen, och det var i alla fall inga problem. Kopplingen bet på en gång och betedde sig som jag förväntade mig att en koppling ska göra(?)

Tack i förhand!

Hej!

Du har helt rätt, har kört väldigt många såna på jobbet och blir alltid lika schockad över hur högt kopplingen brukar ta på dessa och lite annat krafs. Man blir van till slut och som du redan har testat kopplingen och resten känns bra så tror ja inte du behöver vara orolig.

Åh tack! Då kanske det är bilen som bara är sån.

Men jag gissar ändå på att kopplingen måste ha blivit lite sliten, för man får verkligen ha precision som en kirurg om man vill få en "mjukstart".
Men det gör ju inte så mycket, jag lirkar lite med gasen istället så blir det ju bra.

Varsågod^
Precis så brukar det vara även för mig, Koppling brukar ta ganska högt upp och man måste köra med lite gas för att komma iväg, lite svårt att börja åka iväg med bara uppsläppt koppling på dessa. Tror som du säger att kopplingen har fått lite stryk såklart genom åren men så länge det går att köra utan att du behöver göra tusen moment eller ingrepp så.

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 juli 2021
#6
Kopplingsbyte på en sådan är dyyyrt. Bara så du vet. Hade en och kopplingen började ta högt upp så sålde den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
5 juli 2021
#7
Hybrid_ skrev:
Kopplingsbyte på en sådan är dyyyrt. Bara så du vet. Hade en och kopplingen började ta högt upp så sålde den.

har provkört flertal såna där koppling tar högt upp, är det bara att sälja alltså? Kan fan inte stämma lol. Ser att kopplingssats på tex skruvat kostar 1000kr och hitta nån billig meck på hörnet som tar 2-3k att byta så vips har du bytt koppling om den verkligen är slut.

90 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#8
panda666 skrev:
envelope91 skrev:
panda666 skrev:

Hej!

Du har helt rätt, har kört väldigt många såna på jobbet och blir alltid lika schockad över hur högt kopplingen brukar ta på dessa och lite annat krafs. Man blir van till slut och som du redan har testat kopplingen och resten känns bra så tror ja inte du behöver vara orolig.

Åh tack! Då kanske det är bilen som bara är sån.

Men jag gissar ändå på att kopplingen måste ha blivit lite sliten, för man får verkligen ha precision som en kirurg om man vill få en "mjukstart".
Men det gör ju inte så mycket, jag lirkar lite med gasen istället så blir det ju bra.

Varsågod^
Precis så brukar det vara även för mig, Koppling brukar ta ganska högt upp och man måste köra med lite gas för att komma iväg, lite svårt att börja åka iväg med bara uppsläppt koppling på dessa. Tror som du säger att kopplingen har fått lite stryk såklart genom åren men så länge det går att köra utan att du behöver göra tusen moment eller ingrepp så.

Åh men då blir jag lite lugnad. Bilen är köpt för 20 tusen och redan klarat ett år utan anmärkning, jag tror jag bara kommer köra på tills något går sönder xD

Tack o lov för vägassistans också xD

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 juli 2021
#9
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
Kopplingsbyte på en sådan är dyyyrt. Bara så du vet. Hade en och kopplingen började ta högt upp så sålde den.

har provkört flertal såna där koppling tar högt upp, är det bara att sälja alltså? Kan fan inte stämma lol. Ser att kopplingssats på tex skruvat kostar 1000kr och hitta nån billig meck på hörnet som tar 2-3k att byta så vips har du bytt koppling om den verkligen är slut.

Jag hade -04 alltså mk1. Kanske var skillnad där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
5 juli 2021
#10
envelope91 skrev:
panda666 skrev:
envelope91 skrev:

Åh tack! Då kanske det är bilen som bara är sån.

Men jag gissar ändå på att kopplingen måste ha blivit lite sliten, för man får verkligen ha precision som en kirurg om man vill få en "mjukstart".
Men det gör ju inte så mycket, jag lirkar lite med gasen istället så blir det ju bra.

Varsågod^
Precis så brukar det vara även för mig, Koppling brukar ta ganska högt upp och man måste köra med lite gas för att komma iväg, lite svårt att börja åka iväg med bara uppsläppt koppling på dessa. Tror som du säger att kopplingen har fått lite stryk såklart genom åren men så länge det går att köra utan att du behöver göra tusen moment eller ingrepp så.

Åh men då blir jag lite lugnad. Bilen är köpt för 20 tusen och redan klarat ett år utan anmärkning, jag tror jag bara kommer köra på tills något går sönder xD

Tack o lov för vägassistans också xD

hehe var inte orolig och skulle du behöva ny koppling så finns det satser för runt tusen lappen eller tom mindre om du beställer från ebay eller misterauto, trodo, skruvat, autodoc mmmmmmm osv osv. Välj sen en verkstad på hörnet som grejar det för runt 3k max 4 alltså bara arbete.

3 207 Inlägg
5 juli 2021
#11
Ang svårt dragläge, så kolla så alla motorfästen är ok.
Annars blir det ryckigt.


Sök