4385
Sök

Qashqai+2 ’09 1.6 l bensin, hackar och hotar dö efter 1 h körning

7 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Hej! Jag hoppas verkligen att nån vänlig själ kan hjälpa mig förstå vad som blivit fel med min Nissan Qashqai+2 -09, 22.000 mil,  1,6 l bensinmotor.

När jag kört ca 1 h på motorvägen tappar motorn effekt och börjar hacka om jag håller kvar foten på gasen. Det har upprepats alla tre gånger jag försökt köra lite längre sträcka den senaste veckan. Om jag kopplar ur och låter bilen rulla några sekunder kan jag igen gasa 3-4 sek innan den hackar/tappar effekt igen.

Om man stannar och tar paus kan bilen köra som vanligt en stund, men symptomen återkommer snart igen.

Det är precis som att den inte får bränsle? Men felet uppstår endast efter ca 1 h kontinuerlig motorvägskörning. Den startar annars bra, kör helt som vanligt i låga hastigheter och i stadstrafik. Inga andra symptom.

Inga felkoder. Kollat både hos en liten verkstad och hos Mekonomen. Några timmars felsökning, de kopplade bl.a. in läsaren och körde en testtur på 60 km med felkodsläsaren ikopplad. Inga problem märktes då, inga konstiga värden eller koder. De hade inga förslag alls vad det här kunde bero på.

Kan det finnas nån slags ”utsläppsbegränsning” som fått fnatt? Som nu börjat strypa bränsletillförseln när man kört högre hastighet ett tag? Vet att farsgubben hade nåt sånt problem, men det var på en Toyota diesel och jag har ju bensinmotor.

Det här är ett helt nytt problem, har haft bilen ca 5 år och den har funkat rätt fint hittills.

Otroligt irriterande att bli stående med familjen i Tavastehus på väg mot Österbotten på semester. Jag fick sätta fru, barn och katt på tåget och själv hanka mig tillbaks mot H:fors medelst ”3 sek gas, 4 sek urkopplat”-metoden. Gas-koppling-gas-koppling-gas-koppling i lite över 10 mil. 🤨

Snälla garaget-experter, hjälp en finländare i nöd!

5 131 Inlägg
4 juli 2021
Har jobbat några år med Nissan nu men aldrig stött på detta problem.
Har dock stött på en liknande grej på en gammal Toyota. Där var avluftningen till tanken tät så allt eftersom bränslet minskade så fick bränslepumpen svårare att få fram bränsle. Till slut la bilen av men kunde startas efter en tids väntan.
Så testa att öppna tanklocket och se om du har vakuum i tanken eller provköra utan tanklocket.
Borde sitta någon form av gasåterföring som inte längre funkar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Stort tack för svar! Jag blir riktigt sugen att testa detta. 👍🏼

7 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240432/240432-5646737ca4a4eb82dee03883a5c55bd6.jpg

Tack Sverige! 😊 🇸🇪 🇫🇮

6 234 Inlägg
7 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Hej jaka! Tack för svar. Jag känner inte bränslepumpar så väl, men skulle den ha sådana symptom, att bilen går felfritt kortare sträckor, upp till ca 1 h, och krånglar först efter detta? 🤔

Forummoderator
18 149 Inlägg
5 juli 2021
Bränslefilter bytt när?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240432/240432-aa4c6fdc3eb0f0e56c5eef18478ad6be.jpg

Det verkar som att Qashqai med bensinmotor har sitt bränslefilter i ett kompakt paket, ”Sensor unit, fuel filter and fuel pump assembly”, som finns inne i tanken och alltså är rätt svårtillgänglig.

Gällande dieselmotorer finns det mycket info om att byta bränslefilter, det kan göras enkelt under motorhuven. Men ska man byta bränslefilter också på Qashqai bensinmotorerna? 🤔

Forummoderator
18 149 Inlägg
5 juli 2021
Gissar på att baksätet ska ut så ser man tankarmaturen under detta? På nyare modeller sitter den som fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Ok, bra tips. Är det så att filtret behöver bytas med jämna mellanrum alltså, även med bensinmotor?

Sök