Hej, mitt första inlägg här. Jag har lite problem med min Auris 2009. Började förra veckan höra ett skrapande eller väsande ljud när jag bromsar, det verkar komma från höger sida. Jag hör det bara i låg hastighet, ca 20-40 km/h, och det r inte särskilt högt. Det hörs inte varje inbromsning, men verkar komma i perioder.
Jag tog bilen till auktoriserad Toyota-service, och de kollade bromsarna. De hittade lite smuts som fastnat i en av dem, men annars tyckte de att både skivor och block borde hålla ytterligare 1500 mil. Så de bytte inget, men smörjde något (exakt vad vet jag inte) och sade att allt är okej.
Nu när jag kör hör jag fortfarande samma ljud, och återigen är det i perioder, kanske 10-15 km och inget, och sedan 25 km med ljud. Jag har försökt det där med att köra fort och sedan bromsa häftigt för att få bort småsten, men det fungerade inte. Två gånger har det också hänt att ljudet fortsätter när jag släpper bromsen, och hänger kvar i kanske 10 km. Sedan, båda gångerna i samband med inbromsning, har det försvunnit. Jag antar att jag måste ta bilen till servisen igen, men innan dess skulle jag vilja fråga vad ni tror det kan vara. Utslitet bromsok, kanske?
Jag vill också påpeka att jag inte vet jättemycket om bilar och att jag inte har någon möjlighet att själv ta av hjulen och inspektera eftersom jag inte är erfaren nog att veta vad det är jag ser. Så jag vore glad för mer utförliga svar om möjligt (nå, alla svar mottages naturligtvis tacksamt).