3005
Sök

Söker pålitlig daily

81 Inlägg
10 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Jag funderar på ny bil men vet inte alls vad jag vill ha. Mina krav är att den får och orkar dra minst två ton (den ska orka och inte bara få på papper), har 5 säten och är rolig att köra. Jag skulle föredra något sportigt med gött stuk också men har inte hittat något roligt än inom prisklassen 100k. Men viktigast av allt är att den inte måste lagas konstant och är billig att laga. Jag har för tillfället en BMW E39 som tyvärr inte uppfyller detta krav.

Har ni några tips i en prisklass på upp till 100k? Som referens för vad jag gillar så hade jag velat skaffa en Nissan Stagea med R34 front med RB-motorn men det överstiger min prisklass för tillfället. Jag gillar de flesta japanska 90-talsbilar och liknande men har inte hittat något roligt i rätt prisklass än.

Alla tips uppskattas!
Senast redigerat av TS1997 (10 juli 2021)

5 685 Inlägg
10 juli 2021
#2
Ska du ha bil som får och orkar dra 2ton så är det SUV, pickup och skåpbil du behöver kolla på.
Kräver ju då även BE-kort för att få dra.

Svårt hitta sportig suv för max 100k.
Du skriver du gillar Japanska 90-talare, en Subaru Forester med turbo-boxer eller 6-cyl boxer är nog mest intressant för dig då, vet dock inte om den får dra 2ton.


* Voff voff *
10 582 Inlägg
10 juli 2021
#3
Ford Mondeo får dra 2000 kg, likaså Volvo XC70. Så det måste inte vara en SUV. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 119 Inlägg
10 juli 2021
#4
Mercedes E-klass w212 har jag för mig även den har 2ton på kulan. Börjar hamna bra till i pris. Med 320/350cdi så är det en riktigt trevlig bil, inte direkt sportig utan med landsvägskryssare. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 261 Inlägg
10 juli 2021
#5
TS1997 skrev:
Hej!

Jag funderar på ny bil men vet inte alls vad jag vill ha. Mina krav är att den får och orkar dra minst två ton (den ska orka och inte bara få på papper), har 5 säten och är rolig att köra. Jag skulle föredra något sportigt med gött stuk också men har inte hittat något roligt än inom prisklassen 100k. Men viktigast av allt är att den inte måste lagas konstant och är billig att laga. Jag har för tillfället en BMW E39 som tyvärr inte uppfyller detta krav.

Har ni några tips i en prisklass på upp till 100k? Som referens för vad jag gillar så hade jag velat skaffa en Nissan Stagea med R34 front med RB-motorn men det överstiger min prisklass för tillfället. Jag gillar de flesta japanska 90-talsbilar och liknande men har inte hittat något roligt i rätt prisklass än.

Alla tips uppskattas!

Hej!

Tråkigt med e39an som strular, är ganska nyfiken på vad den har ställt till med för dig då jag sj har ägt typ 4 st genom åren. Skulle faktiskt varmt rekommendera en lexus is av nått slag då dom är sköna att köra med rwd och är snygga eller nån annan lexus som faller dig i smaken bättre;) Men tyvärr så tror ja inte dom får dra jättemycket? men sportiga är dom och hållbara som fan iaf. Hoppas det hjälpte dig nått;)

81 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
#6
Tack för alla rekommendationer! Jag kan nämna att jag har BE-kort så det inga problem där
Senast redigerat av TS1997 (11 juli 2021)

81 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
Hej!

Tråkigt med e39an som strular, är ganska nyfiken på vad den har ställt till med för dig då jag sj har ägt typ 4 st genom åren. Skulle faktiskt varmt rekommendera en lexus is av nått slag då dom är sköna att köra med rwd och är snygga eller nån annan lexus som faller dig i smaken bättre;) Men tyvärr så tror ja inte dom får dra jättemycket? men sportiga är dom och hållbara som fan iaf. Hoppas det hjälpte dig nått;)

Ärligt talat så tror jag huvudsakligen att det var dumt att köpa en som gått relativt kort då det verkar som jag köpte den precis vid de miltal där mycket behöver bytas. Jag är extremt nöjd med bilen bortsett från att jag behövt skruva så mycket.

Jag har behövt byta kylsystem pga kända plastexplosionen, byta stötdämpare runt om, dra om ny el till släpvagnskontakten pga tidigare ägare som inte vetat vad han höll på med, dragit nya broms- & bränsleledningar under bilen samt att jag nyss fick veta att AC-kompressorn läcker lite.

Med tanke på att jag redan gjort allt utan kompressorn så behåller jag bilen om den slutar strula nu men dyker det upp ännu mer skit så är jag trött på den just nu

4 261 Inlägg
11 juli 2021
#8
TS1997 skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Tråkigt med e39an som strular, är ganska nyfiken på vad den har ställt till med för dig då jag sj har ägt typ 4 st genom åren. Skulle faktiskt varmt rekommendera en lexus is av nått slag då dom är sköna att köra med rwd och är snygga eller nån annan lexus som faller dig i smaken bättre;) Men tyvärr så tror ja inte dom får dra jättemycket? men sportiga är dom och hållbara som fan iaf. Hoppas det hjälpte dig nått;)

Ärligt talat så tror jag huvudsakligen att det var dumt att köpa en som gått relativt kort då det verkar som jag köpte den precis vid de miltal där mycket behöver bytas. Jag är extremt nöjd med bilen bortsett från att jag behövt skruva så mycket.

Jag har behövt byta kylsystem pga kända plastexplosionen, byta stötdämpare runt om, dra om ny el till släpvagnskontakten pga tidigare ägare som inte vetat vad han höll på med, dragit nya broms- & bränsleledningar under bilen samt att jag nyss fick veta att AC-kompressorn läcker lite.

Med tanke på att jag redan gjort allt utan kompressorn så behåller jag bilen om den slutar strula nu men dyker det upp ännu mer skit så är jag trött på den just nu

Jag förstår, men ska jag vara riktigt ärlig så är det egentligen bara slitdelar du har bytt tyvärr. Är absolut inte meningen att låta som en tölp när jag säger det men förutom elen till släpvagnskontakten så är resten bara slitdelar som har gått naturligtvis med åren. Tror inte du skulle slippa nått av dom med nån annan bil i den prisklassen och dom pengarna. För att vara lite positiv nu så tror ja inte nått mer kommer att strula, kanske nån sensor eller givare eller nått smått men du har redan tagit det värsta med kylningen och stötdämpare. Har testat flertal märken nu speciellt i värmen vars ac inte har fungerat och dessa är nästan nya bilar, kan vara att stenskott har träffat kondensor eller bara dålig kvalite så att din gamla bimmers kompressor läcker lite är helt normalt^^  Ge inte upp;) Har man lagt ner lite pengar så till slut kommer den bara rulla för det finns inget mer att paja;)

81 Inlägg
11 juli 2021
Trådstartare
#9
panda666 skrev:
Jag förstår, men ska jag vara riktigt ärlig så är det egentligen bara slitdelar du har bytt tyvärr. Är absolut inte meningen att låta som en tölp när jag säger det men förutom elen till släpvagnskontakten så är resten bara slitdelar som har gått naturligtvis med åren. Tror inte du skulle slippa nått av dom med nån annan bil i den prisklassen och dom pengarna. För att vara lite positiv nu så tror ja inte nått mer kommer att strula, kanske nån sensor eller givare eller nått smått men du har redan tagit det värsta med kylningen och stötdämpare. Har testat flertal märken nu speciellt i värmen vars ac inte har fungerat och dessa är nästan nya bilar, kan vara att stenskott har träffat kondensor eller bara dålig kvalite så att din gamla bimmers kompressor läcker lite är helt normalt^^  Ge inte upp;) Har man lagt ner lite pengar så till slut kommer den bara rulla för det finns inget mer att paja;)

Jo, jag hoppas det jag med då jag är nöjd med den i övrigt. Vill helst inte byta då jag går back på det rejält efter allt jag gjort utifrån värdet så jag hoppas det är över nu men om det kommer upp någon mer dyr reparation så vet jag inte. Så jag hoppas på att den sköter sig nu när jag bytt ut det mesta slitagedelarna smile

7 392 Inlägg
12 juli 2021
#10
Brådhis skrev:
Ford Mondeo får dra 2000 kg, likaså Volvo XC70. Så det måste inte vara en SUV. smile

Mondeo mk4 2,0 tdci AUT, men jag skulle föredra en 2,2 istället dels då den är starkare och dels så är 2,0 aut en powershift, vilket inte är så bra å dra med,,   2,2 manuell får dra 2000kg aut får dra 2200kg och har en riktig aut som tål mer,  jag själv har 3 mk4 med 2,2 tdci motorn



Sök