3224
Sök

Magnetkoppling till AC, strömmen kommer och går till magnetkoppling till ac pumpen. Ford Kuga 2009

18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej,
strömmen kommer och går till magnetkoppling till ac pumpen.  Någon som varit ute för detta problemet? Ford Kuga 2009

Detta är gjort, felsökt.
-säkring till magnetkoppling hel/finns ström.
- tryckt o kollat ac/gas/kopplingar på firma, allt ok där.
Magnetkoppling fungerar underförutsättning att det finns inkommande ström som kommer och går. Finns ström så fungerar ac perfekt.

3 194 Inlägg
17 juli 2021
#2
Vad är egentliga problemet?

Att en ac-pump med magnetkoppling slår till och från under drift är inget konstigare än att kylskåpet stänger av ibland.

Eller, uteblir kylan helt ibland?
Och då strömlös koppling?

Eller, går inte kompressorn alls trots att ström kommer till magnetkopplingen?

Kommer och går strömmen till en magnetkoppling som inte slår till alls?

Osv...?

18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#3
Jag tar av kontakt till magnetkoppling för att mäta ström. startar bilen och ac. då skall det ge ström till magnetkoppling så ac går. Om vi  bara diskuterar detta och inget annat så är min fråga varför strömmen " försvinner" till kontakten till magnetkoppling.  Finns bara strömmen på kontakten så går allt perfekt

6 631 Inlägg
17 juli 2021
#4
Och hur mycket spänning har du när kontakten är inkopplad?

De/Dem

18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#5
menar du att om kontakten är ansluten till magnetkopplingen så skall det visa annat? jag hade för mig att strömmen till kontakten till magnetkopplingen skall finnas där när man sätter på ac. Eller missförstår jag dig?
Senast redigerat av udddevalla (17 juli 2021)

516 Inlägg
17 juli 2021
#6
Hallå!
Har du ACC i bilen vilket du borde eftersom det är en -09 är det helt naturligt att AC_kompressorn går till och från i auto läge. Slår du av Auto läge så går den hela tiden oavsett vilken temp som är inställd. Kyler AC:n som den ska så är all t som det ska.


18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#7
Hej, ingen acc bara vanlig enkel ac. Dvs ett vred/kallt/varmt reglage. och en knapp av/på för ac

516 Inlägg
17 juli 2021
#8
Sitter givare som känner om det bildas is i kylelementet som slår av ac kompressorn, har du en vanlig ac får man justera allt via värme reglage och fläkt medan en acc sköter det här helt automatiskt via inställd temperatur.  Kyler din ac eller?


18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#9
Ja den kyler finfint och är påfylld/tryckt av ac firma. Jag har en vanlig ac och får justera allt via värme reglage och fläkten (så som det ser ut på bilar utan AC.)  jag har en knapp för att sätta på eller av ac. om jag lägger ström på uttaget till magnetventil så fungerar allt. så om man säger så här; om jag tjuvar ström  från något som går från tändningen till magnetkoppling så finns inget fel, utan allt fungerar perfekt.

18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#10
udddevalla skrev:
Ja den kyler finfint och är påfylld/tryckt av ac firma. Jag har en vanlig ac och får justera allt via värme reglage och fläkten (så som det ser ut på bilar utan AC.)  jag har en knapp för att sätta på eller av ac. om jag lägger ström på uttaget till magnetventil så fungerar allt. så om man säger så här; om jag tjuvar ström  från något som går från tändningen till magnetkoppling så finns inget fel, utan allt fungerar perfekt.

så mitt problem är att strömmen inte finns konstant i kontakten som sitter fast i magnetventilkontakten, utan den kommer och går så att säga.  detta medför att ac kanske går i 2-3 sekunder för att sedan sluta då ström till magnetkontakt försvinner. Sedan så fortsätter bilen att gå och efter ca 5-6 sek så matar den fram ström igen i några sek för att sluta igen. Blir inte klok på detta? skulle behövt ha ett el schema för denna bil/ac.

516 Inlägg
17 juli 2021
#11
Jaha, så om du drar ner värme reglaget i botten slår på fläkten på ska vi säga 50% trycker på knappen för ac. Kyler den då. Gör den det så fungerar allt som det ska.


516 Inlägg
17 juli 2021
#12
udddevalla skrev:
udddevalla skrev:
Ja den kyler finfint och är påfylld/tryckt av ac firma. Jag har en vanlig ac och får justera allt via värme reglage och fläkten (så som det ser ut på bilar utan AC.)  jag har en knapp för att sätta på eller av ac. om jag lägger ström på uttaget till magnetventil så fungerar allt. så om man säger så här; om jag tjuvar ström  från något som går från tändningen till magnetkoppling så finns inget fel, utan allt fungerar perfekt.

så mitt problem är att strömmen inte finns konstant i kontakten som sitter fast i magnetventilkontakten, utan den kommer och går så att säga.  detta medför att ac kanske går i 2-3 sekunder för att sedan sluta då ström till magnetkontakt försvinner. Sedan så fortsätter bilen att gå och efter ca 5-6 sek så matar den fram ström igen i några sek för att sluta igen. Blir inte klok på detta? skulle behövt ha ett el schema för denna bil/ac.

Detta är helt normalt för att inte bygga upp is i kylelementet, skulle ac kompressorn gå hela tiden skulle kylelementet bli en isklump, kolla din frys hemma går kompressorn hela tiden eller stannar den den mellan varven.


18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#13
Hej, nej för den matar bara ström i bland till magnetkopplingen i impulser dvs ström i 3 sek sedan ingen ström på ca 5 sek sedan ström i kanske 5 sek sedan ingen ström på kanske 1 minut dvs ingen jämn ström som det borde.

Kan även tillägga att jag tvångskört tryckvakt till AC men med samma ovan resultat
Senast redigerat av udddevalla (17 juli 2021)

516 Inlägg
17 juli 2021
#14
Om din AC kyler som den ska häng inte upp dig på hur magnetkopplingen jobbar. Kolla upp någon firma i ditt när område som sysslar med AC-service kan dom lyssna och ge dig information om hur det funkar.


18 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#15
MickeEng skrev:
Om din AC kyler som den ska häng inte upp dig på hur magnetkopplingen jobbar. Kolla upp någon firma i ditt när område som sysslar med AC-service kan dom lyssna och ge dig information om hur det funkar.

Ac kyler ju inte pga detta (magnetkoppling) så joo klart att man är frustrerad över att ac inte fungerar som beskrivet ovan

516 Inlägg
17 juli 2021
#16
Då kan det vara så att mangnetkopplingen är lite sliten och behöver chimas låter som du skulle låta någon service verkstad titta på den. När AC pumpen går så tar den ca: 1-1,5 hk och orkar inte kopplingen hålla imot  utan då så slirar den. Nu när det är så varmt får den jobba hårt och blir varm. Tror du ska kontakta din närmaste Ford Verkstad eller AC-service ställa för felsökning. Eftersom du säger att den kyler finfint kan det kanske vara problemet.


3 194 Inlägg
18 juli 2021
#17
udddevalla skrev:
. Om vi  bara diskuterar detta och inget annat så är min fråga varför strömmen " försvinner" till kontakten till magnetkoppling.

Svaret på den direkta frågan är:
"För att kompressorn inte ska gå hela tiden". Det är designat så på många, men inte alla acsystem.

Tidsintervallerna som kompressorn jobbar med beror på åtskilliga parametrar, som tex olika temperarurer, fläkthastighet samt återstående mängden kylmedia.
Att den slår av och till är alltså normalt betende. Om du visste vad många som helt felaktigt hänger upp sig på det.....

Så utan att veta hela problembilden kan man inte ge dig några bra svar.

Focuset borde egentligen ligga på huvudproblemet, dvs att den inte kyler som den ska.
När jag läser övriga inlägg som skrivits fram till nu så har det så sakta framkommit att:
"kompressorn slår till och från, men det blir ingen kyla alls."
Är det korrekt?

Och, kompressorn FORTSÄTTER slå till och från hela tiden när kyla uteblir?
Om "nej, den slutar slå till", kan focus läggas på magnerkopplingens spel.
Om "ja, den fortsätter slå till från, men ingen kyla" kan man utesluta magnetkopplingen och focusera på varför det kyler när man tvångskör kompressorn.

Men låt oss ha svaren på ovanstående först.

18 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#18
Kompressorn slår till och från, men det blir  kyla, dock kortvarig då . Då ström försvinner till kompressor. Ström finns bara i korta sekvenser till kompressor.

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 juli 2021
#19
Aha! Kylan försvinner direkt när kompressorn slår av? Skulle säga att det börjar bli dåligt tryck då. Om detta nu inte är kollat i år?
Har själv en gammal pendlar-Toyota som gör så och ringde till verkstan som bara sa "Dåligt tryck, kom in till oss på Tisdag klockan 0800"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Aha! Kylan försvinner direkt när kompressorn slår av? Skulle säga att det börjar bli dåligt tryck då. Om detta nu inte är kollat i år?

som jag skrev tidigare i tråden så har en ac firma kontrollerat köldmedia/tryckt och konstaterat att allt e bra där


Sök