4240
Sök

Köpråd Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-line comfort 2007

21 Inlägg
24 juli 2021
Trådstartare
#1
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.
Senast redigerat av sambapati (24 juli 2021)

4 261 Inlägg
24 juli 2021
#2
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/
Senast redigerat av panda666 (24 juli 2021)

21 Inlägg
24 juli 2021
Trådstartare
#3
panda666 skrev:
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Ja det låter ju inte lovande. Men dieselmotorerna ska alltså vara driftsäkrare? Finns nämligen en A4 TDI Diesel från 07 som är 2.5 timmar närmare än bensinaren jag tittade på. Problemet är att jag inte vet hur lönsamt det är för mig att äga en dieselbil då jag inte lägger särskilt många mil om åren.

4 261 Inlägg
24 juli 2021
#4
sambapati skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Ja det låter ju inte lovande. Men dieselmotorerna ska alltså vara driftsäkrare? Finns nämligen en A4 TDI Diesel från 07 som är 2.5 timmar närmare än bensinaren jag tittade på. Problemet är att jag inte vet hur lönsamt det är för mig att äga en dieselbil då jag inte lägger särskilt många mil om åren.

Tyvärr inte så hållbara bensinarna, så länge du tar nån längre sträcka i veckan på 30+km ska det inte vara nån problem. Hur långt kör du varje dag? annars finns det andra bilar också;) Vore mycket trist att åka så långt och köpa en skrothög som kommer ge dig massa ångest över tiden. budget?

21 Inlägg
24 juli 2021
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
sambapati skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Ja det låter ju inte lovande. Men dieselmotorerna ska alltså vara driftsäkrare? Finns nämligen en A4 TDI Diesel från 07 som är 2.5 timmar närmare än bensinaren jag tittade på. Problemet är att jag inte vet hur lönsamt det är för mig att äga en dieselbil då jag inte lägger särskilt många mil om åren.

Tyvärr inte så hållbara bensinarna, så länge du tar nån längre sträcka i veckan på 30+km ska det inte vara nån problem. Hur långt kör du varje dag? annars finns det andra bilar också;) Vore mycket trist att åka så långt och köpa en skrothög som kommer ge dig massa ångest över tiden. budget?

Majoriteten av det jag kör är typ till och från jobbet, 8km tur och retur, plus nån längre sträcka några gånger om året, kanske landar på 2500mil om året?

Har en budget på 40 000, har mest kollat på BMW, Volvo och VW Passat.

4 261 Inlägg
24 juli 2021
#6
sambapati skrev:
panda666 skrev:
sambapati skrev:

Ja det låter ju inte lovande. Men dieselmotorerna ska alltså vara driftsäkrare? Finns nämligen en A4 TDI Diesel från 07 som är 2.5 timmar närmare än bensinaren jag tittade på. Problemet är att jag inte vet hur lönsamt det är för mig att äga en dieselbil då jag inte lägger särskilt många mil om åren.

Tyvärr inte så hållbara bensinarna, så länge du tar nån längre sträcka i veckan på 30+km ska det inte vara nån problem. Hur långt kör du varje dag? annars finns det andra bilar också;) Vore mycket trist att åka så långt och köpa en skrothög som kommer ge dig massa ångest över tiden. budget?

Majoriteten av det jag kör är typ till och från jobbet, 8km tur och retur, plus nån längre sträcka några gånger om året, kanske landar på 2500mil om året?

Har en budget på 40 000, har mest kollat på BMW, Volvo och VW Passat.

Det är korta sträckor hehe även för en bensinare, hur får du det till 2500 om året?^^
iaf så länge du kör längre sträckor i veckan så är det ok. Hade du budgeterat för typ 50+ skulle ja säga en lexus is 250 kanske för dom ligger där nånstans och är mycket bil för pengen. bmw ligger de massa e90 och e60 e46 och e39 alltså 3 serie och 5 serie för runt 40-50 dock kolla och provkör ordentligt innan köp, för det mesta är det elfel och kylare/vattenpump som brukar gå. Tidiga bmw motorer innan 2007 eller därnånstans är nästan skottsäkra alltså innan dom började med direktinsprut. Kan annars varmt rekommendera volvo s60 då dom är riktigt trevliga, bekväma och tysta. Dom ska ligga väl i din budget. En annan trevlig modell vore en ford mondeo st220, v6a me 230 pollar som är också mycket bil för pengen. Dessa är vad jag kan komma på just nu, Kanske nått som faller dig i smaken?

1 701 Inlägg
24 juli 2021
#7
Hmm, att köpa en oljebrännare i dagens tider kan inte vara smart. Så hoppa Diesel, sen får du nog vidga dina sökningar- så du får med riktiga märken. Lexus e´ok..men för 40-50k så blir det inte lätt att hitta nån. Kolla på Toyota, Kia, Subaru,Honda osv. Driftsäkra bilar som givetvis kostar. Men inte i förhållande till Volvo o BMW o VW..som lever på nåt de va för längesen..
Lycka till. mvh/Husse

4 261 Inlägg
24 juli 2021
#8
husseman skrev:
Hmm, att köpa en oljebrännare i dagens tider kan inte vara smart. Så hoppa Diesel, sen får du nog vidga dina sökningar- så du får med riktiga märken. Lexus e´ok..men för 40-50k så blir det inte lätt att hitta nån. Kolla på Toyota, Kia, Subaru,Honda osv. Driftsäkra bilar som givetvis kostar. Men inte i förhållande till Volvo o BMW o VW..som lever på nåt de va för längesen..
Lycka till. mvh/Husse

Fan Husse, Tänkte för en gångs skull rekommendera nått annat än asiatiskt;) Men ingen dålig ide att kolla på dom märkena också ibland.

6 125 Inlägg
24 juli 2021
#9
Har den gått 33000mil kan ju motorn inte vara så dålig...
Men personligen skulle  jag  aldrig köpa en så ny bil som gått så långt.


21 Inlägg
27 juli 2021
Trådstartare
#10
panda666 skrev:
sambapati skrev:
panda666 skrev:

Tyvärr inte så hållbara bensinarna, så länge du tar nån längre sträcka i veckan på 30+km ska det inte vara nån problem. Hur långt kör du varje dag? annars finns det andra bilar också;) Vore mycket trist att åka så långt och köpa en skrothög som kommer ge dig massa ångest över tiden. budget?

Majoriteten av det jag kör är typ till och från jobbet, 8km tur och retur, plus nån längre sträcka några gånger om året, kanske landar på 2500mil om året?

Har en budget på 40 000, har mest kollat på BMW, Volvo och VW Passat.

Det är korta sträckor hehe även för en bensinare, hur får du det till 2500 om året?^^
iaf så länge du kör längre sträckor i veckan så är det ok. Hade du budgeterat för typ 50+ skulle ja säga en lexus is 250 kanske för dom ligger där nånstans och är mycket bil för pengen. bmw ligger de massa e90 och e60 e46 och e39 alltså 3 serie och 5 serie för runt 40-50 dock kolla och provkör ordentligt innan köp, för det mesta är det elfel och kylare/vattenpump som brukar gå. Tidiga bmw motorer innan 2007 eller därnånstans är nästan skottsäkra alltså innan dom började med direktinsprut. Kan annars varmt rekommendera volvo s60 då dom är riktigt trevliga, bekväma och tysta. Dom ska ligga väl i din budget. En annan trevlig modell vore en ford mondeo st220, v6a me 230 pollar som är också mycket bil för pengen. Dessa är vad jag kan komma på just nu, Kanske nått som faller dig i smaken?

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 juli 2021
#11
sambapati skrev:
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.

Låter som det inte är bytt och säljaren "hittar inte kvittot" senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
27 juli 2021
#12
sambapati skrev:
panda666 skrev:
sambapati skrev:

Majoriteten av det jag kör är typ till och från jobbet, 8km tur och retur, plus nån längre sträcka några gånger om året, kanske landar på 2500mil om året?

Har en budget på 40 000, har mest kollat på BMW, Volvo och VW Passat.

Det är korta sträckor hehe även för en bensinare, hur får du det till 2500 om året?^^
iaf så länge du kör längre sträckor i veckan så är det ok. Hade du budgeterat för typ 50+ skulle ja säga en lexus is 250 kanske för dom ligger där nånstans och är mycket bil för pengen. bmw ligger de massa e90 och e60 e46 och e39 alltså 3 serie och 5 serie för runt 40-50 dock kolla och provkör ordentligt innan köp, för det mesta är det elfel och kylare/vattenpump som brukar gå. Tidiga bmw motorer innan 2007 eller därnånstans är nästan skottsäkra alltså innan dom började med direktinsprut. Kan annars varmt rekommendera volvo s60 då dom är riktigt trevliga, bekväma och tysta. Dom ska ligga väl i din budget. En annan trevlig modell vore en ford mondeo st220, v6a me 230 pollar som är också mycket bil för pengen. Dessa är vad jag kan komma på just nu, Kanske nått som faller dig i smaken?

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Motorer mår bättre av mil ja, gillas inte att sitta still för länge. Mår bra av att man kör långa sträckor. Kör du korta sträckor varje dag skulle bilen må bra av en längre sträcka i helgen typ 50km utan stopp. Hinner du rensa ur och gasa ur lite oförbränt skit. Plus att batteriet hinner ladda också);  Som hybrid sa också verkar som skitsnack med kamremmen om dom inte hittar kvitto, annars är det bara snack.

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 juli 2021
#13
panda666 skrev:
sambapati skrev:
panda666 skrev:
Det är korta sträckor hehe även för en bensinare, hur får du det till 2500 om året?^^
iaf så länge du kör längre sträckor i veckan så är det ok. Hade du budgeterat för typ 50+ skulle ja säga en lexus is 250 kanske för dom ligger där nånstans och är mycket bil för pengen. bmw ligger de massa e90 och e60 e46 och e39 alltså 3 serie och 5 serie för runt 40-50 dock kolla och provkör ordentligt innan köp, för det mesta är det elfel och kylare/vattenpump som brukar gå. Tidiga bmw motorer innan 2007 eller därnånstans är nästan skottsäkra alltså innan dom började med direktinsprut. Kan annars varmt rekommendera volvo s60 då dom är riktigt trevliga, bekväma och tysta. Dom ska ligga väl i din budget. En annan trevlig modell vore en ford mondeo st220, v6a me 230 pollar som är också mycket bil för pengen. Dessa är vad jag kan komma på just nu, Kanske nått som faller dig i smaken?

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Motorer mår bättre av mil ja, gillas inte att sitta still för länge. Mår bra av att man kör långa sträckor. Kör du korta sträckor varje dag skulle bilen må bra av en längre sträcka i helgen typ 50km utan stopp. Hinner du rensa ur och gasa ur lite oförbränt skit. Plus att batteriet hinner ladda också);  Som hybrid sa också verkar som skitsnack med kamremmen om dom inte hittar kvitto, annars är det bara snack.

Kvitto på byte av kamrem med tillbehör är väl något man har koll på så... Japp.
Eftersom säljaren pratar om kvitto så är det ju en verkstad som skulle gjort detta byte. Då kan man be om Verkstadens namn och sedan se om de haft bilen inne...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
27 juli 2021
#14
sambapati skrev:
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.

tycker du ska åka o kika på den
om den är fräsch o välskött så kan du slå till
jag brukar ta med VCDS läsare också för att kontroller om det ligger några enkla felkoder
men om det är alvarliga koder så lyser motorlampan
2007 2.0 TFSI B7 har inte samma motor som 2008 2.0 TFSI B8
kör själv en 2.0 TFSI B8 lika lite/mycket som dig och i snitt förbrukarna den ca.1dl olja per tank
för mig håller en tank ca.4-5v
när bilen säger till om oljenivån så behöver man fylla 1L eller göra som mig göra en service
Senast redigerat av Ken1 (27 juli 2021)

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 juli 2021
#15
Ken1 skrev:
sambapati skrev:
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.

tycker du ska åka o kika på den
om den är fräsch o välskött så kan du slå till
jag brukar ta med VCDS läsare också för att kontroller om det ligger några enkla felkoder
men om det är alvarliga koder så lyser motorlampan
2007 2.0 TFSI B7 har inte samma motor som 2008 2.0 TFSI B8
kör själv en 2.0 TFSI B8 lika lite/mycket som dig och i snitt förbrukarna den ca.1dl olja per tank
för mig håller en tank ca.4-5v
när bilen säger till om oljenivån så behöver man fylla 1L eller göra som mig göra en service

Men osäkerhet runt kamremsbyte är inget som stör dig?
Sen är väl en inköp av en Audi 2.0 TFSI lite som att sätta sig på en landmina och banka på den med en hammare. De kan rulla på eller så har tidigare ägare haft hur mycket problem som helst. Tips: Ring tidigare ägare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juli 2021
#16
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
sambapati skrev:

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Motorer mår bättre av mil ja, gillas inte att sitta still för länge. Mår bra av att man kör långa sträckor. Kör du korta sträckor varje dag skulle bilen må bra av en längre sträcka i helgen typ 50km utan stopp. Hinner du rensa ur och gasa ur lite oförbränt skit. Plus att batteriet hinner ladda också);  Som hybrid sa också verkar som skitsnack med kamremmen om dom inte hittar kvitto, annars är det bara snack.

Kvitto på byte av kamrem med tillbehör är väl något man har koll på så... Japp.
Eftersom säljaren pratar om kvitto så är det ju en verkstad som skulle gjort detta byte. Då kan man be om Verkstadens namn och sedan se om de haft bilen inne...

Kan iofs vara så enkelt som kvitto på inköpta delar också.

Men ja, det där med att köpa en bil som säljaren PÅSTÅR har bytt kamrem är samma sak som att köpa en bil där kamremmen ska bytas.
Åtminstone så länge där inte är något som stödjer det. Förstår verkligen inte varför folk inte, som MINST, skriver upp det i serviceboken om de gjort det själva.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 261 Inlägg
27 juli 2021
#17
Ken1 skrev:
sambapati skrev:
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.

tycker du ska åka o kika på den
om den är fräsch o välskött så kan du slå till
jag brukar ta med VCDS läsare också för att kontroller om det ligger några enkla felkoder
men om det är alvarliga koder så lyser motorlampan
2007 2.0 TFSI B7 har inte samma motor som 2008 2.0 TFSI B8
kör själv en 2.0 TFSI B8 lika lite/mycket som dig och i snitt förbrukarna den ca.1dl olja per tank
för mig håller en tank ca.4-5v
när bilen säger till om oljenivån så behöver man fylla 1L eller göra som mig göra en service

ta med felkodsläsare hela vägen dit? kommer säljaren tillåta att man felsöker bilen? tänk om säljaren har släckt nån motorlampa eller nått? då kommer inte nått komma upp direkt. Man får isf provköra bilen nån timme eller 2 för att trigga nån felkod, och då har man kört upp ditt hela vägen för inget.

21 Inlägg
27 juli 2021
Trådstartare
#18
panda666 skrev:
sambapati skrev:
panda666 skrev:

Det är korta sträckor hehe även för en bensinare, hur får du det till 2500 om året?^^
iaf så länge du kör längre sträckor i veckan så är det ok. Hade du budgeterat för typ 50+ skulle ja säga en lexus is 250 kanske för dom ligger där nånstans och är mycket bil för pengen. bmw ligger de massa e90 och e60 e46 och e39 alltså 3 serie och 5 serie för runt 40-50 dock kolla och provkör ordentligt innan köp, för det mesta är det elfel och kylare/vattenpump som brukar gå. Tidiga bmw motorer innan 2007 eller därnånstans är nästan skottsäkra alltså innan dom började med direktinsprut. Kan annars varmt rekommendera volvo s60 då dom är riktigt trevliga, bekväma och tysta. Dom ska ligga väl i din budget. En annan trevlig modell vore en ford mondeo st220, v6a me 230 pollar som är också mycket bil för pengen. Dessa är vad jag kan komma på just nu, Kanske nått som faller dig i smaken?

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Motorer mår bättre av mil ja, gillas inte att sitta still för länge. Mår bra av att man kör långa sträckor. Kör du korta sträckor varje dag skulle bilen må bra av en längre sträcka i helgen typ 50km utan stopp. Hinner du rensa ur och gasa ur lite oförbränt skit. Plus att batteriet hinner ladda också);  Som hybrid sa också verkar som skitsnack med kamremmen om dom inte hittar kvitto, annars är det bara snack.

Dem brukar väl markera på kåpan när kamremen är bytt senast, så var det iallafall på min gamla 740, vet inte hur det är på nya bilar då jag aldrig ägt någon annan😂

4 261 Inlägg
27 juli 2021
#19
sambapati skrev:
panda666 skrev:
sambapati skrev:

Kom att tänka på det du sa om att det borde vara lugnt om man kör nån längre sträcka i veckan, håller motorerna bättre om man lägger mil eller har jag missförstått?

Motorer mår bättre av mil ja, gillas inte att sitta still för länge. Mår bra av att man kör långa sträckor. Kör du korta sträckor varje dag skulle bilen må bra av en längre sträcka i helgen typ 50km utan stopp. Hinner du rensa ur och gasa ur lite oförbränt skit. Plus att batteriet hinner ladda också);  Som hybrid sa också verkar som skitsnack med kamremmen om dom inte hittar kvitto, annars är det bara snack.

Dem brukar väl markera på kåpan när kamremen är bytt senast, så var det iallafall på min gamla 740, vet inte hur det är på nya bilar då jag aldrig ägt någon annan😂

Hehe javvist, så länge dom har kvitto eller nån sorts garanti på att det är gjort. Annars kan vem som helst bara skriva att det är bytt och fuska, sen åker du hem och remmen hoppar av;) med motorras som följd, vill inte du ska behöva bli pank;)

20 Inlägg
27 juli 2021
#20
panda666 skrev:
Ken1 skrev:
sambapati skrev:
Tja! Har hittat en Audi A4 Avant 2.0 kombi årsmodell 07 och tänkte fara och kolla på den till veckan, den har gått 33k mil och annonsen påstår att den servad enligt servicebok, kamrem, vattenpump, multirem samt spinnaren var bytt vid 29k mil och dem skulle kolla om de hittade kvittot på den.

Det jag undrar innan jag far och tittar på den är vad det finns för vanliga fel på dessa bilar, varningsflaggor och annat som kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för att köpa en, den har ju gått ganska långt så jag förväntar mig inte en bil i nyskick men man vill ju att allt ska fungera som det ska, motorn är på 220hk.

Har 30 mil enkelväg så tänkte försöka samla på mig lite förkunskaper innan jag drar iväg, så någon som ägt en sån här bil eller liknande och är kunnig får gärna ge lite tips och råd, allt är uppskattat!

Edit: Vill tillägga att det är en bensinare också.

tycker du ska åka o kika på den
om den är fräsch o välskött så kan du slå till
jag brukar ta med VCDS läsare också för att kontroller om det ligger några enkla felkoder
men om det är alvarliga koder så lyser motorlampan
2007 2.0 TFSI B7 har inte samma motor som 2008 2.0 TFSI B8
kör själv en 2.0 TFSI B8 lika lite/mycket som dig och i snitt förbrukarna den ca.1dl olja per tank
för mig håller en tank ca.4-5v
när bilen säger till om oljenivån så behöver man fylla 1L eller göra som mig göra en service

ta med felkodsläsare hela vägen dit? kommer säljaren tillåta att man felsöker bilen? tänk om säljaren har släckt nån motorlampa eller nått? då kommer inte nått komma upp direkt. Man får isf provköra bilen nån timme eller 2 för att trigga nån felkod, och då har man kört upp ditt hela vägen för inget.

om det är koder som visar fel på delarna så kommer dom tillbaka när man startar om
B8 har kamkedja så jag behöver inte tänka på det
men självklart vill man ju ha papper på att den är bytt
annars får man dra av det på priset eller skippa köpa


Sök