När tanken ändå är nere är det väl lika bra att få underredsbehandligen överstökad. Blåste och borstade rent underredet med tryckluft och borste, och maskerade in detaljer som skulle skyddas. Såg ett tips i
KolGruvans tråd om att använda alufolie vid maskering inför lack, och tänkte att det bör funka även här. Så tänkte testa det.
Verkar faktiskt sjukt smidigt, följsamt och fäster i sig själv rätt så bra. Jag kompletterade dock med maskeringstejp vid skarvar för säkerhets skull.
Downpipe/katalysator åkte ner, tyckte det var ivägen. Här ser man den lite speciella lösningen de valde.
Men som ni minns behöver ju höger balja bytas. Började först maskera in den, men garagegrannen tipsade om att det kanske inte är så smart att börja svetsa och ha sig precis vid nylagd underredsmassa. Såklart har han rätt. Så...
Som ni vet om ni följt mina trådar är jag fortfarande inte vän med svetsen. Men jag har grejer för det nu, och garagegrannen erbjöd sig så snällt att tipsa och vägleda mig under arbetets gång.
Vi slipade bort karosserikitet och borrade bort alla punktsvetsar. I bakkant valde jag att kapa baljan i höjd med resterande kant, dels för att baljans plåt går mellan 3 andra plåtar där i bakkant, och framför allt för att de övre punktsvetsarna ligger på det lackade partiet av bakskärmen, och jag vill gärna låta bli att börja borra och svetsa där.
Med baljan borta hittade vi en del ytrost som varit gömd mellan plåtarna. Jag förstår varför detta är ett utsatt ställe, man har av någon anledning valt att inte ha något kitt alls mellan plåtarna utan bara ha dem mot varann, med kitt som skydd på ovansidan och underredsmassa på undersidan.
Så blästern åkte fram och jag blästrade båda sidor av plåten. Plåten är rätt tunn, men det mesta var bara ytrost. Dock tittade ett liiitet hål fram.
Ytorna grundades sedan med Volvos svetsprimer. Det som inte ska svetsas fick lite rostätare som ett första skydd.
Nu var jag ändå här och höll på (jag veeet... skyller på adhd'n
) , så jag blästrade även några fula rostfläckar jag hade på den veckade kanten till bagagets "insteg". Visade sig bara vara ytrost, skönt.
Skulle punktblästrat allt detta INNAN inredningen åkte in, märkte jag... Sand i hela bagaget, och ett tjockt lager damm på allting. Så det var lika bra att storstäda inredningen. Igen.
Tog ett (onödigt) ryck och städade noggrannt ur hela bagagegolvet denna gång. Detta kommer täckas med bagageinredning och aldrig synas igen, men men. Då vet jag att det är fräscht där under iallafall.
Slutligen rostomvandlare även här bak där jag varit.
Jag tog även och blästrade någon fläck jag hade i någon dörrgång "När jag ändå höll på™ ", som fick samma behandling. Tog dock inga bilder på det, så ni får helt enkelt ta mitt ord för det.
När det torkat i något dygn snyggade jag till ytan med en liten klick glasfiber. Behövs egentligen inte, men det ser roligare ut än en krater. Sedan maskerade jag, slipade till ytan och körde på Hagmans 2k primer. Till dessa ytor använde jag airbrush, det går åt så lite färg och det dammar bra mycket mindre. Man får köra många lager bara.
Sedan tog jag av den lilla skvätt färg jag hade i lackstiftet (hade beställt mer på den lokala lackverkstaden men den var inte blandad än, det var söndag kväll och jag var, som vanligt, otålig), spädde ut den och sprutade på.
Och så klarlack på det.
Ser bra mycket trevligare ut än innan!
Även lastöglorna i bakkant fick samma behandling, eftersom de såg rätt tråkiga ut.