Drar 3500 kg gör Land Rover Defender.
Om den är så rolig vet jag inte.
Inte heller om du får någon under 100.000:-.
Jag har visserligen haft 2 Defender = 2004 Storm/Td5 och 2009 Puma/Td4, och för mig har dom inte haft några driftstörningar utan fungerat tillfredsställande.
Men hör man med Defenderfolket så har de inte haft det problemfritt.
Läs på SLRK:s hemsida.
Fastnar du för en Storm så är mitt råd, som jag fick för många år sedan av Defenderkunniga, att inte köpa äldre än 2004 års modell.
Före detta år stora problem med oljepump, topplock, avgasgrenrör, spridarkablaget m m.
Motorn introducerades under "BMW-epoken", d v s när BMW ägde Jaguar Land Rover, vilket kanske förklarar problemen.
2007 kom Puman med den driftsäkra Fordmotorn från Transit och Londondroskan.
Samtidigt fick Defender en 6-petad låda med lägre "etta" och en högre högstaväxel.
I och med Puma AC som standard - tidigare "option" som sällan köptes till.
Men det krävs en god fysik med lämpligt BMI och utan besvär med muskler och leder för att stå ut med den säregna körställningen en längre sträcka.
Oaktat detta är Defender den vanligaste bilen bland dem som korsar Sahara eller Gobiöknen samt Argentinas ogästvänliga terräng.
Som dragbil är Defender, med den fina fördelningslådan med spärrbar mellandifferential och lågväxel, en suverän bil.